Jump to content

Krigskip - gamle og nye!

Zitt

Recommended Posts

Monitor, John Ericsson mesterverk

Banebrytende i sin tid. Var det ikke den samme Ericsson som tok patent på propellen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg bodde på Marine museet i Horten som liten. Var der så mye at jeg var på fornavn med de som arbeidet der. Good times.

Men selv om jeg har kjøpt meg motorbåt så er jeg seiler i hjertet så kan ikke annet en å legge inn bilde av hva jeg syntes er noe av det vakreste som har vært på sjøen.

HMS Victory

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

Monitor, John Ericsson mesterverk

bilde

Monitor vs Merrimac

knappt bare ett kanontårn over vannlinjen

Hei

Hadde gleden av å dykke på Monitoren Thor på sørvestsiden av Hoftøya i Vestfoldskjærgården for endel år siden, artig dykk den gang på tokt med Svanen til Norsk sjøfartsmuseum.

link: http://dykkepedia.com/wiki/Thor

https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23076/monitoren_thor.jpg

larss

Jeg bodde på Marine museet i Horten som liten. Var der så mye at jeg var på fornavn med de som arbeidet der. Good times.

Men selv om jeg har kjøpt meg motorbåt så er jeg seiler i hjertet så kan ikke annet en å legge inn bilde av hva jeg syntes er noe av det vakreste som har vært på sjøen.

HMS Victory

bilde

Ja, den er så flott at den fortjener flere bilder!

bilde

bilde

bilde

Guest Avmønstret#

Morten 83 og Zitt: Var en tur i Portsmouth (riktig stavet??) med svigerfar i ens ærend å se på Victory for tre-fire år siden. Dvs vi dro også til et kanonmuseum en eller annen plass ikke så veldig langt unna, ganske fascinerende det også. 

Men poenget mitt var egentlig den skuta som lå på sjøen rett ved Victory, den svarte hvor kanondekket var pansra, den likte jeg kanskje best. En båt som var i brytningstiden mellom gammel og ny teknologi, og hvor også alt en kunne se stort sett var ekte og autentisk. En vanvittig pansring av metall og tre. 

Ble litt skuffa når jeg så hvor mye som faktisk var nytt eller reprodusert på Victory. Menn sånn er det vel bar, det viktigste er kanskje å få ett inntrykk av hvordan det var å leve ombord. Dette med at kanonlagene bodde rundt kanonene, sov og spiste der osv, utrolig... for ett liv det må ha vært. Og det er jo ikke sååå lenge siden. 

Guest Avmønstret#

Mulligan, det er en russer, ikke en tysker. 

Måtte google litt for å finne det rette navnet, så her skal jeg ikke ta æren fra de som vet hvilken skip det er. Hint: Først r og så h. 

Cral, du er absolutt på sporet. Men det skipet er en luring. Det ble beseiret 7 desember 1904 og fikk nytt navn under en ny nasjon.

Kan ikke en puck om krigsskip men det er noe med linjene, særlig på de tidlige frem til og med første verdenskrig som er snasent. Minner litt om sånn tidlig sci-fi fra mellomkrigstiden og deromkring. Futuristisk i sin egen tid. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

en rivende utvikling rundt forrige århundreskifte - etter å ha lest litt om temaet ser det jo ut som at mange av skipene var utdatert idet de var ferdig bygd 

et av skipene som dannet skole : HMS Dreadnought 

bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Noen italienske fra WW2, kanskje de som var mest heldig med utseende

Conte di Cavour

bilde

bilde

Får ta med et italiensk fra WW1 også, Sardegna

bilde

Slenger på et par amerikanske, for å få litt farger, USS Olympia

bilde

enda lengre tilbake, USS Constitution ble sjøsatt i 1797, døpt av George Washington, og seiler den dag i dag under den amerikanske marinen. Det vil si, skipet er akkurat nå i tørrdokk for en treårig restaurering, men skal tilbake i drift.

bilde

og til slutt, kystvaktens Eagle

bilde

Cral, du er absolutt på sporet. Men det skipet er en luring. Det ble beseiret 7 desember 1904 og fikk nytt navn under en ny nasjon.

Kan ikke en puck om krigsskip men det er noe med linjene, særlig på de tidlige frem til og med første verdenskrig som er snasent. Minner litt om sånn tidlig sci-fi fra mellomkrigstiden og deromkring. Futuristisk i sin egen tid.

Ble sittende litt lenge å jobbe med denne, og kom over et par andre skip med samme historie. Og da ble det blanding mellom Peresvet (Sagami i japansk eie) og Retvizan (Hizen i japansik eie) Dette er da Persvet. Det var totalt 3 russiske skip som led denne skjebnen dette året. Det siste var søsterskipet til Peresvet, Pobeda (Suwo i japansk eie)

~Cral

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...