Jump to content

Krigskip - gamle og nye!

Zitt

Recommended Posts

Ikke gi deg Zitt... du vet det er stor forskjell på teori og virkelighet... he he

Jævla drit.... får ikke postet når jeg henger med smilefjes....

Jeg er ikke helt fornøyd med guffen på baugpropellen i Classicen, så jeg har lagt inn et bud på denne hos forsvarets overskuddslager. Tenkte å montere den fremme i baugen, men har kommet litt i tvil om effekten nå.

Hva mener du, Ida Marie, god ide?

bilde

Jeg er ikke helt fornøyd med guffen på baugpropellen i Classicen, så jeg har lagt inn et bud på denne hos forsvarets overskuddslager. Tenkte å montere den fremme i baugen, men har kommet litt i tvil om effekten nå.

Hva mener du, Ida Marie, god ide?

bilde

Bokstavelig talt et KANON kjøp he he..

Den vil tørne deg rundt i en fei...

I denne morsomme tråden slår jeg et slag for Sjøkrigsskolens gamle skoleskip, KNM Hitra (senere Hessa) og KNM Vigra. Mange kadetter fikk sin første føling med sjølivet på disse småbåtene. Å runde Stadt, Hustadvika eller Lofoten om vinteren i slike baljer på 77 fot kunne være en prøvelse. Men for praktisk navigasjons- og sjømannsskapopplæring var de suverene. 

Ved en skjebnens ironi og dårlig styring havnet de til slutt i Nigeria som private patruljeskip for en lokal krigsherre. Kanskje drøyt å kalle dette krigsskip men de var jo grå og hadde KNM i navnet, så da kommer de så vidt med i denne tråden.

bilde

Rekorder er moro, også når det gjelder ubåter!

Den italienske ubåten "Trieste" var i 1960 nede i Marianergropen og nådde 10911 meter. Siden har også australske "Deepsea Challenger" værtnede på samme dyp.

bilde

Russiske "K-162" sies å være verdens raskeste, og har nådd en hastighet på ca 83km/t(ca 44knop).

bilde

Russiske "Dmitri Donskoi" er verdens største ubåt, 175 meter lang og 23 meter bred.

bilde

"Uss Triton" tok seg en gang en tur på 49491km i ett under vann, altså vel en gang rundt jorden. Den må vel være ideell i en verdenskrig?

bilde

Husker jeg leste som guttunge om noen amerikanere som satt rekord med en stålkule med et vindu i..

Tror det var snakk om at de ble senket til 500 favner etter en wirer...

Tror det var på tidlig 50 tallet...facinerende fortelling, men finner ikke boken igjen nå..

I følge Wikipedia var det Otis Barton sammen med William Beebe som i en Bathysphere i 1930 gikk ned til en dybde på 600 fot (180 m), og i 1934 satte de ny rekord på 3028 fot (923 m). Altså i god tid før 50-tallet.

I 1949 ble det satt en ny rekord med en ny farkost, Benthoscope, med en dybde på 4500 fot (1372 m). 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Her har vi et alternativ!

Pleksiglassubåten Triton 5500-2.

1676 meter eller 5500 fot, så dypt kan pleksiglassubåten Triton 5500-2 komme ned. Triton 5500-2 er dermed den ubåten av pleksiglass som tåler det dypeste dykket.

Det er plass til to personer i det lille pleksiglasskammeret. De 5500 fotene er tilstrekkelig til å komme ned på bunnen av de aller fleste havene i verden.

bilde

I følge Wikipedia var det Otis Barton sammen med William Beebe som i en Bathysphere i 1930 gikk ned til en dybde på 600 fot (180 m), og i 1934 satte de ny rekord på 3028 fot (923 m). Altså i god tid før 50-tallet.

I 1949 ble det satt en ny rekord med en ny farkost, Benthoscope, med en dybde på 4500 fot (1372 m). 

Stemmer Wallas, det var den første der, jeg bommet med 20 år he he

Kan ikke huske alt fra guttedagene  he he

• 4 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Slaget ved Jylland var det største sjøslaget under første verdenskrig og også historiens største sjøslag. Over hundre tusen mann og en tonnasje på to millioner bruttotonn deltok i slaget, som ble utkjempet den 31. mai1. juni 1916 i Nordsjøen vest for Jylland mellom Storbritannias Grand Fleet og Den tyske keiserlige marines Hochseeflotte.

Det må ha vært noen heftige tider den gang, og godt det var over på noen få dager.

HMS Queen Mary var vel et av de største skipene som røk til.

59ac1a4f4ba6b_Krigskip2.jpg.ba2c549b6f8548873707958098e0039d.jpg

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...