Jump to content

System for innkreving av havneavgift

Jon-Kåre

Recommended Posts

Når våren kommer er tiden inne for å kreve avgift for båter som benytter vårt nybygde anlegg på Skålvær og vi lurer i den forbindelse om hva som erfaringsmessig er det beste betalingssystemet. Betaling via app, hvilken app? Ferdig utfylte giroer? Annet. Anlegget ligger mestparten av tiden ubevoktet men vi håper/tror jo at de fleste betaler for seg. Vi som er eier av landanlegget får 15% av inntektene til vedlikehold av hus og kai mens resterende går på kommunal konto for vedlikehold og utgifter på sjø anlegget.

Forslag angående betalingssystem mottas med takknemelighet

bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Sandnessjøen Båtforening bruker tre "betalingsformer": "GoMarina" via mobil. Krever app og registrering. Koster 10-15% (husker ikke nøyaktig). Så har vi betalingaksse på innsiden med tydelig luke for innkast (dårlig erfaring med betalingskasse på utsiden). Vi har trykket bankkontonummer på betalingskonvoluttene, så gjestene kan betale senere. Vi har ikke havnevakt.

Har vel selv hele tiden hellet mot giroer der man betaler når man kommer hjem eller cash på stedet, antar de fleste løsninger koster noe itilegg

Nei Lars alle har nok ikke smarttelefon men de aller fleste har og man kan jo ha app kombinert med giro

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Muligheter for kontant betaling er jo greit. -men det koster vel litt å administrere det også? -trykke betalingskonvolutt, hente kontanter og gå i banken og sette dem inn.

I dag har vel "flesteparten" nettbanktilgang via mobil eller medbrakt nettbrett. Og med "Vipps" er det vel enda enklere.

Det er alltids noen som sniker seg unna, men det er det vel uansett hvilken betalingsordning man bruker. Tyveri av penge-postkassa er jo også en fare.

Man kan jo ha en blankett med gjenpart som uansett skal brukes. Utfylling med båthavn, regnr, båteier og mobil, sted, og avkrysning for "betaling skjer ved : kontant, nettbank, Vipps.

Da får du inn det "sosiale pressmiddelet" det er i å ha havneavgiftlappen i vinduet, og så velger man selv betalingsordning. Jeg har skjelden kontanter til vanlig og det har blitt litt ekstra "stry" siste åra å huske å ta ut kontanter for en ukes tur med høyst varierende avgiftsnivå.

Redigert av Eureka (see edit history)
Guest Avmønstret#

App? Husk at ikke alle har smarttelefon.

Er vel flere som står uten kontanter enn uten smarttelefon... Selv er jeg kronisk kontantfri og blir en smule grim de få gangene jeg må tulle på for å fremskaffe dette oltids og avdanka betalingsgreiene. 

En vel gjøre det så enkelt som å oppgi et tlf nr slik at en kan betale med Vipps, Mobilepay eller andre slike generelle betalingsapper. Et mobilabo registrert på person/organisasjon med en konto så er dere i gang uten at noen skal ha en del av betalingen. 

Og ikke minst, ekstremt lett for kunden/båten å betale. Disse generelle betalingsappene er så enkle i bruk at alle klarer å betale med letthet. I det perspektivet er Gomarina ett dødt prosjekt, de generelle betalingsappene som kun trenger et telefonummer å betale til er vesentlig bedre enn Gomarina. 

Kan jo ha oppe en postkasse for de som fortsatt kjører "old style" kontanter, men ulempene er jo store mtp kontanthåndtering og tyveri. 

-----------

Så min anbefaling. Registrer en mobil på organisasjon/person tilknytta den konto dere skal ha pengene inn på, installer Vipps og Mobilepay (+ et par apper til), og la folk betale uavkorta rett inn på konto vha det telefonnummeret. Kan hende dere har en telefon registrert allerede?

Enkelt og gratis for dere, enkelt og gratis for kunden. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

-det kommer kanskje utenlandske båter også? Hvordan er det med nettbank og Vipps etc for dem?

Husker jeg skulle melde meg inn i en svensk seilbåtforening og skulle betale inn på konto... Men da trengte jeg en eller annen kode... Tiden gikk og jeg meldte meg ikke inn...

Har hørt at tyskere flest ikke har visakort og de fortsatt driver med kontanter....

Nå som Norge blir et billig ferieland, så kan det jo bli flere utenlandske fritidsbåter.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hva med et oppslag med kontonummer å betale inn til? "Alle" har vel nettbank og kan betale fra PC ol., enten i båten eller når en kommer hjem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så trist å høre at det er sånn fatt på vestlandet. Ikke noe stort problem her østpå.

Er involvert  i innkreving av havneavgifter i Rosendal Hamn.  Dette er en stor gjestehavn med innpå 100 gjestebåter på de mest hektiske dagene - og vi har et deretter avansert og teknisk sårbart system for å betale havneavgift (kort, kontant ++) - men vi har ingen app el.l, fordi det er viktig at vi kan se på båtene en kvittering på at de har betalt.

Det sosiale presset bidrar jo da litt.

VI har mange faste gjester - og ganske mange i store dyre båter - og selvfølgelig betaler de med glede - de som andre.

De må jo også betale en del mer enn de minste.Lett for å tenke at " med så dyr og flott båt så har du vel råd til å betale..."

Når store dyre båter en sjelden gang forlater havnen uten å ha betalt så blir jeg jo overrasket, og legger nok mer merke til det. 

Dette sier vel mer om min tendens til fordommer enn om fakta tenker jeg.  Så jeg for min del har ikke noe faktagrunnlag for å fyre ytterligere opp om dette.

Når jeg tenker meg om har det kanskje hendt at jeg gjort noe lignende i et tidligere liv ....  :saint:

Hva med ett telefonnummer man kan ringe hvor det koster eks. 150 når man får "svar".

Vet ikke, kanskje det er en dyr løsning,men meget lettvint.

Funker dårlig for oss som har telefonen dekket av Arbeidsgiver, noe som gjelder alle ombord hos oss..

Ja, velger en app'er, må en selvfølgelig ha et greit annet system slik at en kan få betalt.

Jeg opplevde i sommer ett sted med kun mulighet for App, og der Appen ikke virket. Dette var i Sogndalstranda, og vi fikk da ikke betalt. Våkner fortsatt jevnlig i kaldsvette pga dette...  :saint:

I Ryfylke er det vanlig med Postkasser der man putter kontanter i en konvolutt og skriver båtnavnet utpå.

Har aldri opplevd kontroll eller sett disse postkassene bli tømt mens jeg er i nærheten på min 15 år i båt, men dog er vi sjelden på slike tilrettelagte brygger i toppsesongen da. Men tror dette fungerer godt etter selvbetjening prinsippet.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ikke alle har smart tlf, og det er ikke alle som har betalingsløsninger a la Vipps på tlf. Nettbank har jeg hjemme, men drar normalt ikke med kodebrikke på tur. Men bankkort/Visa er altid med.

Det finnes mange løsninger med portable bankterminaler som sikkert vil kunne fungere. f.eks. denne.

Funker dårlig den all den tid bryggen ikke er betjent, ser for meg en manuell betaling med postkasse som beste alternativ sålangt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...