ErikThonhaugen Startet 13.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2015 Tiden har kommet for bytte av alle kabler,koblinger,brytere og instrumenter. Planen er å få lagd et pent system som er enkelt å ha oversikten på og evt feilsøke dersom noe skulle skje. Jeg kan jo selvfølgelig altfor lite om slikt,men gyver på med godt mot i tro på at dette ordner seg. Spørsmål til dere som kan ting: Har dere sikring på ALT? Eller er det noe dere bare lar gå uten sikring? Har alt sin egen sikring eller kan man kjøre flere ting på samme? Eks. Horn+vindusvisker eller no sånt ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2015 Man bør absolutt ha sikringer på alle ting som bruker strøm. Og man kan ha flere ting på samme sikring. Men hvis sikringen ryker blir det flere ting som må feilsøkes. Jeg holder på med tilsvarende jobb. Rydde i kabelspagetti, fjerne unødvendig blåe strømtyver,koblinger og installere BEP sikringspanel og nye brytere. Jeg vil prøve å holde så mye som mulig på separate sikringer. Men det som er viktig er å bruke stor nok kvadrat på kabel og sikring med passe amp til det som er tilkoblet... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bahia Svart 13.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2015 Jeg holder på med å renovere alt elektrisk ombord i seilbåten min. Ufattelige mengder med gammel kabel og utstyr, er ute og nytt så god som ferdig montert. Jeg har valgt å trekke en minuskabel frem til et skap mot forpiggen og lagt alt av positive kabler i trekkerør opp i en et hulrom som går fra akter til forpigg. Fordelen er at alt er skjult og ligger trygt. Kabelbytte tar dermed kort tid og alt kan sjekkes uten demontering av interiør. Den andre fordelen er at alt ligger tørt og godt. Alle kablene fra forbrukere er trukket inn i et skap og videre inn i vantett boks, videre inn i sikringsholder og videre inn i skapet med brytere. Alle batteriene har en solid sikring på positiv side. En hovedbryter i skapet og en skillebryter fra batteriene. Alle pumpene har egen kurs med flottørbryter rett på batteri, samtidig som alle kan styres fra brytere i skapet i egen kurs. Alt av lys, 11 lamper samt lys i alle skap kan stå på uten at det merkes nevneverdig. I dagslys klarer solcellepanelet å holde spenningen helt greit, så det er mye å hente på å få ut glødelamper. Hva står igjen: truster skal monteres til sommeren med batteri i forpiggen, ledbauglys monteres, noen ledlys monteres i cockpiten og ny vannvarmer med vifter. Den største fordelen med anlegget mitt er at jeg kjenner det inn og ut, og alt er lagt opp med tanke på feilretting skal kunne gjøres i blinde. Ladespenningen er topp og spenningstapet minimalt. Jeg har og brukt IR termometer for å sjekke varmgang....uten spor. Ulempen er helt klart at jeg ikke har andre å skylde på enn meg selv hvis noe svikter :-) Jeg er ikke ferdig så finishen er ikke der jeg ønsker ennå, men det kommer. Håper du får et anlegg du trives med :-) lykke til. Skapet med pleksiglass og hovedbryter til skape. Skapet med åpnet dør Sikringer med automatsikringer...som ikke er montert ennå. Vanntett boks hvor alt er koblet sammen. Denne er ikke ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2015 Sikkerhetsutstyr; horn, VHF, lensepumpe etc skal ha egen sikring. ellers kan du i prinsippet koble flere ting til samme kurs. Det kan likevel være greit å sortere litt. Og store forbrukere bør ha egen kurs. Og ikke blkand hummer og kanari. Webasto, kjøleboks og lanterner på samme kurs f.eks. Selv har jeg kombinerte sikring/bryter i ett. F.eks har jeg hele 5 kurser/brytere bare til lanterner (mange variasjoner på en seilbåt) Hver forbruker har egen kurs, bortsett fra at strøm til lys og stereo deler kurs, og alt av instrumenter deler kurs. Men jeg har lagt opp egen kurs for en fremtidig(?) radar. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sjøfare Svart 13.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2015 Sikringer på alt er en god ting. Når det kommer til flere forbrukere på samme sikring er det også greit, men tenk litt på hva som kobles sammen. Har du flere forbrukere på samme sikring så må jo størrelsen tåle den største forbrukeren. Dvs, kobler du el LED lampe sammen med thrusteren (for å dra det ekstremt langt) så vil lampen i praksis ikke være sikret. En annen ting som kan være verdt å tenke på er hva som brukes samtidig. Feks vil en el dass og en el septikpumpe ha ca like stort strømtrekk men går i korte perioder og ikke samtidig. Disse kan da være helt greit å ha på samme kurs. Etc. God merking og koblingsskjema er også veldig greit! Etter 2 år er det ikke sikkert at du husker alt som er gjort ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 13.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2015 Jeg har valgt å la alle forbrukere ha egen sikring, men har jo og plass til det. Skal man bygge opp alt fra bunn, hadde jeg helt klart valgt å bruke en sikring pr forbruker. Veldig enig med Sjøfare, merking og koblingsskjema er et must. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 14.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2015 (redigert) Johnny Grinde Den boksen med sukkerbitene, hvorfor setter du ikke inn en DIN skinne med rekkeklemmer på . Det vil se mye mere ryddligut ! Så kan du merke rekkeklemme med f.eks 1-20 så lager du et kobiingskjema i lukket som viser hva som går inn på rekkeklemmene :) ! http://www.elektroimportoren.no/din-montasjeskinne-ts-35-hullet/1272751/Product.html?Event=searchlist https://onnshop.onninen.com/no/EFO/Koblingsmateriell/REKKEKLEMME-WDU-2,5-BL%C3%85-WEIDM%C3%9CLLER/p/GCU232 eller bare alt i et. https://www.elfadistrelec.no/no/sikringsklemme-serie-wsi-beige-mm-1011000000-weidmueller-wsi6/p/14828653?q=Sikringsklemme+&page=2&origPos=11&origPageSize=50&simi=99.47 Redigert 14.Desember.2015 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.