Ask Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Hei Dersom det er fjellbotn kan eit dykkarfirma bore ner eit par boltar. Eg fekk pris på 3000 kr bolten, men det var ikkje på Hvaler. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Tror det er relativt normalt å hekte de sammen med kjetting av den heller robuste typen. Mener å huske bøyene på Bonaire og Niue er konstruert slik, Den moringen vi lå i utenfor Kralendijk på Bonaire var en STOR stein. Såpass stor at det bodde en murene under den. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Baracuda Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 5000 kg i søylebunn er veldig mye, loddet forsvinner i søyla slik at det bare er toppen av det du ser etter ett år. Har selv betonglodd på 1500 kg og jeg har en båt på 15 tonn pluss en båt til på 6000 kg fortøyd til det, og loddet rikker seg ikke. Viktig er det at du har en sterk kjetting fra loddet til en daumann. Og jeg bruker kjetting fra loddet til daumann pga gnag. Vil du bruke trosse fra loddet så støp inn trekkerør sånn at du kan skifte ut stroppen ved slitasje.( Jeg har betong i en maursyredunk til daumann) Daumannen er ca 4 meter fra loddet og tar opp rykk fra fortøyningen. Plasser loddet på en hjemmelaget lekter og plaser den over dropp punktet der du vil ha loddet plasert ferdig med tau og heile sullamitten. Dra loddet av lekteren og vips så er det klart. :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Hei. Driver og planlegger båt bytte. Ser for oss en nyere flybridge båt på 60-70 fot. Har i dag en moring vi har brukt på princess p50. Men ser for oss og oppgradere denne. Og har i den forbindelse kommet inn på tanken av og kjøpe et skips anker. Et vanlig anker på disse båtene er ca 30 kg. Men vist jeg legger ut et skips anker på 1000kg Så bør det holde bra ? Skal jeg legge ut moring bør jeg jo opp i 5000kg + Noen som har noe erfaring eller tanker rundt dette. ? Er mudder bunn der det skal ligge. Lag en litt enkel skisse i f.eks. paint og legg ut for hvordan du tenker å fortøye Så kommer det nok noen gode forslag på en sammensatt fortøyning til formålet. Benytter man ankring fra f.eks. tre angrepsvinkler har man jo andre muligheter enn om loddet bare skal "rett til bunns" mht. vekt, oppstramming mht. å unngå dregging osv. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 Traktordekk, bend, kam-jern, betong og trosse så er moringen ferdig på en to tre. https://www.google.no/imgres?imgurl=http://img3.autodb.no/autoimg/11001661_720x0.jpg&imgrefurl=http://www.autodb.no/traktor/view/1593215&h=404&w=720&tbnid=KJoZ-Fy1Xz4z6M:&docid=hAXocHkWdW1hDM&ei=LTx1VtyAL4PmPcbZtOgL&tbm=isch&ved=0ahUKEwicy4Xs5efJAhUDcw8KHcYsDb0QMwhqKEQwRA Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ove T Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 Hej Här är en länk till Svenska Kryssarklubbens bojkonstruktion på Svenska västkusten. Detta går att modifiera med större sten grövre hål och plastslangar och grövre lina. Alla våra över 80 bojar på västkusten är nu av denna konstruktionen, de första av denna konstruktion lades ut 2006. Ingen har havererat ännu, två har vält under sommaren 2016 då linan till tyngden har skavs av på grund att tyngden på tidigt utlagda bojar inte fixerades vid moringslinan. Tidigare bojkonstruktioner hade metall under vattnet som hela tiden rostade sönder. Länk http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/HAK/hak_bojkonstruktion.pdf Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 (redigert) Noe som er vanlig i sydlige strøk er "korkskruer" som skrus ned i havbunnen. Bare toppen med øyet stikker opp. De skal visstnok være sikre nok for orkanfortøying. Se her: http://www.boatmoorings.com/helixanchoring.php Man slipper også at havbunnen blir forsøplet av gamle betongblokker/oljefat med armering og betong/bilmotorer osv. Redigert 3.Januar.2016 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Napoli Svart 9.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2020 Løfter denne. Jeg må legge ut en bøye til en Bever 350. Denne skal brukes til en uthalerfortøyning. Draget på bøyen vil stort sett bare være i en retning, evt av og til litt skrått (ved sidevind). Jeg har et biltema brucekopi anker på 15 kg liggende. Kan jeg bruke det alene som moring? Dette er på innsiden av fjordsenteret i Sagesund, Tvedestrand. Det vil si at vi ikke har tidevann å snakke om, beskyttet fra større bølger av flytebrygger og mudderbunn. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Code0 Svart 9.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2020 Hvis du vet det er mudderbunn så ankeret synker / jobber seg ned så hadde jeg gjort dett samme. Ha såpass slakk opp til bøya at det aldri blir direkte løft på ankeret, ha så liten bøye at den blir dratt under om det blir mye sideveis drag tenker jeg... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2020 Det er helt sikkert tilstrekkelig. Se til at ankeret graver seg skikkelig ned, så holder det godt en så liten båt på permanent basis. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.