Jump to content

Koble ny Simrad NSS7 til eksisterende Simrad enheter.

-Luna-

Recommended Posts

Har lest en del om emmnet fra før av og gikk i sommer til innkjøp av en ny NSS7 Evo2 for å ha på flybridge. Denne ble bare brukt som plotter i sommer, men har nå lyst å koble den opp mot autopilot og ekkolodd (dybdemåler). NSS7 har innebygget styring for autopilot og den må bare kobles opp mot nettverket.

Jeg har følgende enheter installert:

-Cx44 koblet med NMEA2 mot AC10 (vil jeg anta)

-Ekkolodd koblet til Cx44

-Radar koblet til Cx44

-AP25 koblet med Robnet

-AC10

-RS82 VHF

NSS7 krever Simnet tilkobling. Er det mulig å koble den til AP25 sin ledige simnet tilkobling og få kommunikasjon til Autopilot og dybde data fra Cx44?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Et T-stykke og to korte Simnet-kabler gjør susen.

Jeg har omtrent samme konfigurasjon og erstattet en DS-plotter på fb med en NSS7 forrige sommer.

Mener jeg satte T-stykket på enden av Simnet-kabelen som tidligere gikk inn i autopiloten (AP24) på fb og to korte Simnet-kabler videre derfra til henholdsvis NSS7 og AP24. AP24 var allerede terminert, så det behøver du ikke gjøre noe med dersom oppsettet er det samme hos deg.

Med dette får du giverdata som dybde, vanntemperatur, gpsdata fra CX44, osv, samt at du i tillegg kan kjøre autopiloten direkte fra NSS7.

Motsatt kan du benytte den innebygde gps`en i NSS7 som gps for nettverket (CX44), slik at hvis den eksterne gps`en til CX skulle gå fyken, er det bare å koble inn den interne i NSS7 til nettverket.

Jeg er godt fornøyd med oppsettet og denne installasjonen har forlenget levetiden på resten av anlegget med mange år.

... samt at du i tillegg kan kjøre autopiloten direkte fra NSS7....

I åpningstråden sier Trådstarter at han har en AC10 Autopilotcomputer i systemet ditt. Denne er nok litt for gammel til å styres direkte fra NSS7 evo2. Skal du få til det må du ha en nyere computer (AC12 eller AC42).

Du kan (selvfølgelig) bruke den som Autopilot (en særdeles god en også!) i systemet ditt, navigere etter ruter og waypoints du lager i NSS7 evo2 plotteren, men du må fortsatt ha en dedikert frontend enhet (AP26 e.l.) til Autopiloten for å kunne betjene og konfigurere denne. Jeg har NSS16 evo2 selv, med AP26 (og AC10) som Autopilot. AP26 betjeningsenheten er koblet til AC10 via det gamle, proprietære RobNet, mens NSS'en er koblet til AP26 betjeningsenheten via SimNet. Kompasset (RC36) er direkte koblet til AC10 Autopilotcomputeren og er tilgjengelig for NSS'en. (NSS'en finner kompasset i sin autosetup).

Redigert av Bonus (see edit history)

I åpningstråden sier Trådstarter at han har en AC10 Autopilotcomputer i systemet ditt. Denne er nok litt for gammel til å styres direkte fra NSS7 evo2. Skal du få til det må du ha en nyere computer (AC12 eller AC42).

Beklager, dette gikk litt fort ja.  Jeg har AC42 (autopilotcomputer), så da blir nok funksjonaliteten kanskje noe begrenset i forhold til mitt oppsett.

De eneste begrensningene hos meg nå er at radar må kjøres på CX44 nede ved styreposisjon (men den er uansett ikke i bruk når jeg sitter på fb, så problemstillingen er egentlig uaktuell) samt  at ap-nav-betjening som er satt direkte i Cx44 (ruter og plot-punkt satt rett i kartet og overført til autopilot) ikke kan editeres via NSS7 på fb. Men det kan jeg leve godt med.

Jeg var ikke klar over at AC10 enheten ikke var kompatibel med autopilot funksjonaliteten i NSS7. Siden det ikke er noen AP25 enhet på FB var planen at jeg skulle få tilgang til dette vha den nye plotteren. 

Så da må jeg se om jeg kan skaffe meg en kompatibel enhet som kan monteres på FB. Har sett at en brukt enhet ikke akkurat er billig. Noen som vet eventuelt hvilke enheter som er kompatible?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Du kan i hvertfall bruke AP15, AP25, AP26 og AP27 (håndholdt). Muligens også flere. De nevnte enheter kan kommunisere med AC10 over RobNet og kan knyttes til SimNet og dermed ditt eksisterende system. Jeg ville sjekket finn.no og f.eks. ebay etter brukte enheter. Selv har jeg AP26 og er veldig godt fornøyd med den. Tror nok jeg ville hatt et dedikert Autopilot betjeningspanel selv om jeg hadde hatt en AC12 og kunne operert den direkte fra NSS'en. Smak og behag ...

Om du ikke finner en kompatibel betjeningsenhet på finn.no eller ebay e.l., til en fornuftig pris, er det kanskje en ide å vurdere å bytte ut AC10 computeren med en AC12. Den kan styres direkte fra NSS'en, men du må ha noe nytt å styre den med fra din innvendige styreposisjon. Før eller siden kommer du vel til å bytte ut din CX44 og radar, og da kan jo et bytte til AC10 være et første skritt ...

Takk for gode tilbakemeldinger alle sammen  :smiley:

Har vært på finn og ebay for å se hvordan prisene er og det forbauser meg at enhetene selges til en usedvanlig høy pris! 6000kr for et AP25 panel tilsvarende det jeg allerede har ett av i båten. Kan ikke forstå at de skal klare å selge brukte deler til denne prisen! AP26 ser bra ut Bonus, litt mer kompakt enn AP25.

Jeg får følge med på finn/ebay og se om det dukker opp noe. Savnet autopiloten på FB i sommer. Ble mange timer i 7 knop med foten som autopilot  :giggle:

Jeg får starte med å trekke kabel til FB. Er det noen som kjenner til hvordan kablene er trukket til FB i en Skorgenes Sonic 375? Jeg prøver også å få oversikt på hvordan alle enheter er koblet sammen. Det ser ut til at Simnet kablene fra Cx44 og VHF er koblet sammen i AC10 enheten. Er dette en vanlig måte å koble sammen enhetene? Tror jeg trenger en hel dag på å åpne alle rom og paneler for å få oversikt.

En (måske dårlig) ide: Hvad med at flytte NNS7 ned i salonen, tilslutte et GoFree WiFi-modul og bruge det på fly'en? Det løser ikke autopilot-spørgsmålet og det får ikke radar ind på NNS'en, men så kan du jo beholde CX'eren indtil du vil afse penge til at få en ny radar. På den måde kan du jo gradvist forny anlægget, hvilket også er det, jeg tænker at du er i gang med.

I øvrigt regner jeg med at du har set denne tråd om mit eget, tilsvarende projekt?

https://baatplassen.no/i/topic/78571-opgradering-af-simrad-cx44-system-til/page-1

... Det ser ut til at Simnet kablene fra Cx44 og VHF er koblet sammen i AC10 enheten. Er dette en vanlig måte å koble sammen enhetene? ...

Tviler litt på at systemet ditt er koblet slik du antyder. AC10 har Robnet2 og NMEA0183 tilkobling, men ikke SimNet. AP26 kontrollenheten har både Robnet2 og SimNet. Skal du koble SimNet (fra ev. CX44 og VHF) til AC10, må du ha en AT10 NMEA-SimNet converter. Da er det mye enklere å koble AP26 Autopilot kontrollenheten og AC10 Autopilot computeren sammen med en Robnet2 kabel, og så koble øvrig SimNet (eller NMEA2000) utstyr til AP26 Autopilot kontrollenheten. Det er nok det mest vanlige.

En (måske dårlig) ide: Hvad med at flytte NNS7 ned i salonen, tilslutte et GoFree WiFi-modul og bruge det på fly'en? Det løser ikke autopilot-spørgsmålet og det får ikke radar ind på NNS'en, men så kan du jo beholde CX'eren indtil du vil afse penge til at få en ny radar. På den måde kan du jo gradvist forny anlægget, hvilket også er det, jeg tænker at du er i gang med.

I øvrigt regner jeg med at du har set denne tråd om mit eget, tilsvarende projekt?

https://baatplassen.no/i/topic/78571-opgradering-af-simrad-cx44-system-til/page-1

Planen var å koble til GoFree for å få det nye plotter bilde på et nettbrett nede. Da radaren fungerer fint og jeg ikke har brukt den så mye (enda) tenker jeg at denne løsningen virker fint en stund til. Får jeg en AP enhet på FB og dybdedata på NSS7 er jeg fornøyd. Selfølgelig hadde det vært fint å bytte alt sammen, men er ikke villig til å ta den kostnaden nå.

Bonus: Jeg mener selfølgelig NMEA og ikke Simnet. Går litt i ball her. Det jeg mener er at jeg må få klarhet i om jeg må trekke kabelen fra AP10 enheten eller videreføre fra Cx44. I følge NMEA nett oppsettet skal man ikke viderekoble på en "drop" cabel men kun ut fra "backbone".

Findes der ikke en remote controller til Simrad AP? Eller er det kun til Ray?

For dagens Autopiloter finnes det flere. Den nyeste benytter Bluetooth og fungerer veldig bra. For de eldre, utgåtte Simrad AP'er (som vi snakker om her), finnes det noen utgåtte remote controllers. Noen med kabel, og noen trådløse som f.eks. WR20. Denne kan også være remote for trådstarters RS82 VHF.

wr20.jpg

Jeg har AC20 m/AP25 og NSS8 - de er heller ikke compatible. Får ikke kjørt autopiloten fra AC20 på annen mate enn som kursreferanse når jeg broker ruter eller GO-TO funksjonen.

Alle avvik/endringer fra dette må jeg gjøre på AP25 eller remote enheten.

Remote enheten er en WR20. Jeg kan gjøre enklere endringer mot autopiloten med den.

Litt plundrete å bruke, så jeg ville ikke brukt den til hyppig kursendring/korreksjon av autopilot på en hurtiggående båt i holmer og skjær/traffikk.

Men utaskjærs er den grei nok eller når du seiler sakte nok til å kunne gjøre endringer i ro og mak.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jeg har AC20 m/AP25 og NSS8 - de er heller ikke compatible. Får ikke kjørt autopiloten fra AC20 på annen mate enn som kursreferanse når jeg broker ruter eller GO-TO funksjonen.

Alle avvik/endringer fra dette må jeg gjøre på AP25 eller remote enheten.

AC10, AC20 og AC40 er tilnærmet identiske Autopilotcomputere. Hovedforskjellen er at AC10 kan levere 6A kontinuerlig (10A spiss) strøm til AP pumpe / motor, mens AC20 kan levere mere, og AC40 enda mere.

En WR20 kunne ha vært en ok løsning. Det som hadde vært den beste løsningen hadde vært om Simrad hadde oppdatert programmvaren til NSS slik den støttet AC10. Jeg kontaktet Simrad før jeg handlet NSS og spurte om enhetene kunne koles sammen. De svarte ja uten å spørre om hvilken model autopiloten var. 

Har vært i båten i dag og sjekket kablingen til NMEA nettet. Kabelen går fra VHF til AC10 og videre til Cx44. Kan ikke se noen terminerings motstander i nettet noen steder. Kablene var bare lampett ledning som var tvunnet og tapet sammen. Trekker den nye kabelen neste gang og terminerer på FB og ved VHF. Ligger også opp ekstra signalkabel til NSS7 på FB. Da kan jeg slå på NSS7 enheten og GoFree fra styreposisjonen nede.

Som jeg nevnte tidligere hadde det vært greit å oppdatert alt sammen men det må vente. Båten var handlet i Mai og det er mange ting som står på listen før dette. Bl.a. ny kalesje.

• 3 uker senere...

Holder på å trekke kabelen fra fly til styreposisjon nede. Dette viste seg å være en mye større jobb enn først antatt! Er det noen som kjenner Skorgenes båtene og vet hvordan man kan trekke kabelen i taket? Dette er bare et stort hult rom der trekkefjæren bare bøyer seg når den føres inn  :nonod: Har demontert det meste for å prøve å komme til...... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...