-Luna- Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Tviler litt på at systemet ditt er koblet slik du antyder. AC10 har Robnet2 og NMEA0183 tilkobling, men ikke SimNet. AP26 kontrollenheten har både Robnet2 og SimNet. Skal du koble SimNet (fra ev. CX44 og VHF) til AC10, må du ha en AT10 NMEA-SimNet converter. Da er det mye enklere å koble AP26 Autopilot kontrollenheten og AC10 Autopilot computeren sammen med en Robnet2 kabel, og så koble øvrig SimNet (eller NMEA2000) utstyr til AP26 Autopilot kontrollenheten. Det er nok det mest vanlige. Bonus, det er tydelig at du vet hva du snakker om :-) Har nå klarhet i hvordan alt er koblet og en plan for hvordan jeg skal sette opp systemet videre. -Autopilot er koblet til Cx44 på utgang NMEA2 (NMEA0183). Kun Tx kablene er tilkoblet så AC10 enheten og VHF bare lytter. -RS82 (VHF) er koblet til AC10 NMEA output. -AP25 er tilkoblet AC10 med Robnet. Har trukket den nye Micro C (NMEA2000) 10m kabelen fra NSS7 og ned til Cx44. Hadde ikke klart dette uten å snakke med Skorgenes først. Kabelen går fra styreposisjon oppe, ned i taket via en trakt, fisket ut i høyttaleren på barbord side, ført bakover til trappen med en meterstokk, inn et lite hull i toppen av det lille rommet under trappen, inn til det skulte rommet bak skapet i stikkabinen, over taket i stikkabinen, opp i dasjbordet på barbord side, via radioen på dasjbordet og over på styrbord side. En tomannsjobb som tok ca 4 timer og demontering av hele båten. Når kabelen var trekt var det en halv meter til overs ;-) Har også trukket en ekstra kabel til en ledig bryter på dashbordet som muliggjør å slå på NSS7+Router fra styreposisjonen nede. Dette for å slippe og gå opp å slå på NSS7 for å benytte GoFree. På enden av kabelen fra NSS7 har jeg tilkoblet en Micro C til simnet overgang. Planen nå er å koble NSS7, RS82, Cx44 og AP25 sammen med Simnet. Antar Cx44 vil snakke med AC10 via AP25?? Da kan jeg fjerne de gamle kablene og benytte Cx44 NMEA2 utgangen til en NMEA0183 til NMEA2000/Simnet overgang. Har sett at det er to forskjellige overganger på markedet. AT10 eller AT44. Er de identiske? Er i gang med å bestille et Simnet starter kit med en AT10 eller AT44. Noen som kjenner en god/billig nettside? Ser også på muligheten for å koble til sensordata fra 2 x D4 men det får bli en annen gang :-) Takk for all hjelp så langt! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Bonus Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 (redigert) Bonus, det er tydelig at du vet hva du snakker om :-) Jeg har holdt på med dette en stund da ... Med hensyn til sammenkoblingen, trenger du AT10 eller AT44 i det hele tatt?? Jeg laget en liten skisse på hvordan jeg tror du bør koble utstyret ditt sammen. Her vil både NSS7 og CX44 kunne levere kurs / rutedata til Autopiloten. Samtidig vil både NSS7 og Autopiloten kunne hente kompassdata via Simnet. Men, fortsatt mangler du jo mulighet for AP betjening fra Flybridge. Om du kunne få tak i en brukt, utgått AP frontend; AP25, AP26 e.l. så kan jo den installeres på fly'en og kobles til Simnet. Redigert 7.Januar.2016 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Følger med på Ebay og Finn for å se om det dukker opp et AP25/26 panel til en rimelig penge. Det står i manualen til Cx44 at NMEA2000/Simnet er tilgjengelig ved bruk av en konverter. Hentet fra manualen: SimNet connection to CX44 and CX54 is made via AT44, which is a special SimNet to NMEA converter with a plug for the NMEA2 receptacle and two sockets for SimNet. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Bonus Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 (redigert) ...Det står i manualen til Cx44 at NMEA2000/Simnet er tilgjengelig ved bruk av en konverter. Hentet fra manualen: SimNet connection to CX44 and CX54 is made via AT44, which is a special SimNet to NMEA converter with a plug for the NMEA2 receptacle and two sockets for SimNet. Du har helt rett, Luna. Lenge siden jeg har holdt på med CX44 AT10 er en generell NMEA0183 - Simnet converter. Har to std. Simnet kontakter og åpne kabelender for NMEA0183. AT44 er tilsvarende, men med ferdig NMEA0183 plugg som passer direkte i CX44. Jeg kan ikke si med sikkerhet om det er bare pluggen som er forskjellig mellom AT10 og AT44, så jeg ville nok anbefale å få tak i AT44. Med så mange solgte CX44, så burde det finnes slike på markedet. Også i Norge. Send en mail til noen av Simrad forhandlerne i Norge. Du finner dem på importøren Pronav (www.pronav.no) sin side. Se vedlagte bilder for forskjellen. Igjen, beklager at jeg ikke husket dette ... Får skylde på alderen. Redigert 8.Januar.2016 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 9.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Fikk tid til å montere simnet starter kit og AT10 konverter i kveld. Monterte alt på en plate for å holde det ryddig og greit. Enhetene ble funnet med en gang. Etter å ha valgt CA44 som dybde enhet kom dybden opp på skjermen. Mangler en kabel til VHF så det får jeg installere senere. AP25 kom også opp men finner ikke noen autopilot computer som forventet. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.