mons
Etter siste post har vi rundet 600 spøkelsesredskaper i Søgne Dykkerklubb, og vi har hatt en aksjon for å rydde gamle plastbåter fra havbunnen. 40 m3 knust glassfiber, etpar tonn motorer og batterier samt masse småpell ble resultatet.
For å finne redskaper lenger ned, lete i større områder og kartlegge plastvrak samler vi nå penger til en avansert Videoray rov med posisjoneringsutstyr og klo.
Vi har inngått en avtale med seks andre lag og foreninger om rydding i skjærgården i år.
Rov med alt utstyret kommer på nærmere 800 000 kr, og vi har ute en rekke søknader om støtte som vi venter svar på.
Vi har satt av opptil 300 000 fra egen kasse og fått godt tilskudd fra Grønt punkt.
Lokalbefolkningen begynner også å samle penger til formålet nå, så jeg regner med at vi er i boks med finansieringen i April.
Rov vil også bli tilgjengelig for Røde kors som vil utdanne piloter og bruke den i søk etter savnede på sjøen, elver og vann. Ettersom den vil få 3D kart ( kystverket ordner kart til formålet som oppdateres min hver måned) med slepestrek som viser både track og dybde vil den være utmerket for å søke over områder etter både teiner og omkomne.
Vi har etpar andre bruksområder i frivillig tjeneste også, men det kommer jeg tilbake til hvis det fungerer.
Legger ved link til lokalavisen vår.
http://www.n247.no/?nyhet=7087&tittel=Flere_vil_stotte_initiativet_til_Sogne_Dykkerklubb