jensemann2 Startet 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2015 Skal gå til Svalbard med fritidsbåt (62 fot) Er det krav til MF/HF da, eller holder det med Epirb, satellittelefon og VHf? Overseiling til Svalbard er vel innenfor A2? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Du må vel ha både MF/HF OG Inmarsat C. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Oversejling til Svalbard er havområde A2 så du må have DSC VHF, DSC MF, Navtex, SART og EBIRP - ifølge denne: http://www.navigationsskole.dk/files/GMDSS.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Når ble det pliktig for fritidsbåter å følge alle krav i GMDSS? Fra Sysselmannens nettside: "For deres egen sikkerhet anbefaler Sysselmannen at båten er utstyrt med AIS sender/mottaker, VHF-radio (utgangseffekt >25 W), iridiumtelefon og tilstrekkelig antall redningsdrakter samt redningsflåte. Vær oppmerksom på at drivisen veldig raskt kan påvirke deres muligheter for å manøvrere båten. Søk informasjon fra erfarne seilere før dere starter på en slik seilas." http://www.sysselmannen.no/Tilreisende/Ut-pa-tur/Utstyr-og-sikkerhet/ Virker nokså edruelig i mine øyne. Ville heller gått for Iridium enn Inmarsat så langt nord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Og Sysselmannen anbefaler, det er ikke lovbrudd og ikke ha alt utstyret. Men man er pliktig til å ha gyldig forsikring. Så egentlig kan man seile på sparebluss, bare forsikringen er i orden. Det var vel et av de kravene 'Berserk' ikke fulgte, og fikk trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Anbefalingen av VHF med utgangseffekt over 25 W får man ta med en klype salt. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
MajorAndy Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Ups - jeg tog åbenbart fejl! Jeg troede at det var nødvendigt at følge GMDSS af forsikringshensyn hvis man sejler udenfor de "normale" havområder. Sorry - my bad! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Med fritidsbåt står man vel temmelig fritt i ethvert henseende. Vil man seile med tamtamtrommer og semaforflagg, så er det kanskje også OK, men om det er smart :nonod: Hvis man skal til Svalbard så bør man iallefall sørge for å utvide forsikringsdekningen til å gjelde dette farvannet - og da kan det fort bli at forsikringsselskapet stiller visse krav Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirT Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Vil man seile med tamtamtrommer og semaforflagg, så er det kanskje også OK, men om det er smart :nonod: Skulle vært "Likes" her Sitér dette innlegget Geir Link to post
Kaftein ØL Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Vet ikke hvordan det er med evt. ekstra krav fra forsikringsselskap ifm en slik overseiling, men da vi seilte til Grønland var det ingen slike krav, bortsett fra at det skulle være et mannskap på min 2 personer ombord. Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 For å få besøke Svalbard gruppen, utenfor forvaltningsområde 10, ( Longyearbyen og Ny-Ålesund + litt til) trenger man en egen SAR forsikring, Sysselmannen vil informere deg om størrelsen på denne, når du søker om tillatelse til å besøke øygruppen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 For å få besøke Svalbard gruppen, utenfor forvaltningsområde 10, ( Longyearbyen og Ny-Ålesund + litt til) trenger man en egen SAR forsikring, Sysselmannen vil informere deg om størrelsen på denne, når du søker om tillatelse til å besøke øygruppen. Område 10 er som nevnt utenfor områdene sør/øst for isfjorden: http://www.hustadnes.net/Tur/Svalbard/Svalbard_Tips1.htm For seilas til Longyearbyen er dette ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Område 10 er som nevnt utenfor områdene sør/øst for isfjorden: http://www.hustadnes.net/Tur/Svalbard/Svalbard_Tips1.htm For seilas til Longyearbyen er dette ikke nødvendig. Ehh, dvs jo. Du er utenfor område 10, helt til du ankommer forvaltningsområde 10. Så din formulering gjelder hvis du kommer med fly. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Et tysk ektepar gikk til Svalbard med en Nidelv 24 for noen år siden, "På navigasjonssiden var utstyrt med to GPSer, et Silva kompass, papirkart og konvensjonelt navigasjonsutstyr. Ingen radar, ingen elektroniske kart, intet kommunikasjonsutstyr. Dette er folk som stoler på seg selv. " Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Ehh, dvs jo. Du er utenfor område 10, helt til du ankommer forvaltningsområde 10. Så din formulering gjelder hvis du kommer med fly. Ja korrekt, her er kart over område 10: http://www.sysselmannen.no/Documents/Sysselmannen_dok/Kart/Svalbard_forvalt_10.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 (redigert) Apropos det som Poseidon skriver - for små båter er det vel opp til den enkelte "kaptein" hva han vil ha av radiodekning, forsikring osv ? .... For god ordens skyld. Jeg refererte i innlegg #8 hverken til "små båt" eller "småbåt", men til "fritidsbåt". Det er nemlig ikke nødvendigvis det samme. Uttrykket "Småbåt" er ifølge sjøfartsdirektoratet en båt inntil 15 meters lengde. En "fritidsbåt" er en båt som brukes "utenom næring". En småbåt er ikke automatisk fritidsbåt, like lite som en fritidsbåt automatisk er småbåt. Hvis f.eks en småbåt på 8-10 meter brukes i næring, da får den konkrete krav til kommunikasjonsmidler - sammen med diverse andre krav fra sjøfartsdirektoratet. Sjøfartsdirektoratet er forøvrig nå inne i en omfattende prosess hvor man har laget regelverk for næringsfartøy ned til 8 meters lengde. Før var det "fritt frem" inntil 15 meters lengde. Det vil også komme spesifikke krav til førere av båter over 8 meter som benyttes i næring, som f.eks havnebåter, vaktbåter, politibåter, skjærgårdstjeneste og mange andre som driver "næring". Redigert 18.Desember.2015 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.