Jump to content

Windy Grand Mistral 36, hvor høy fra kjøl til topp targa


WGM36

Recommended Posts

Hei Terje

 

I følge Tekniske data i brukerhåndboken for min 37 GM skal høyde over vannlinje (286/297) + dyptgående (91/80) være 377 cm.

Tallene i parentesene er ved tyngste/letteste last, men dette utjevner jo hverandre så totalen skal være riktig.
Antar at største dybde i tekniske datablad er bunn av kjølen selv om drevene helt nede sikkert stikker litt dypere.

Men du har kanskje en radar, lanterne e.l oppå targaen også som sikkert ikke er tatt med i målingene her.

 

Lykke til med transporten.

Link to post

Hei Terje

 

I følge Tekniske data i brukerhåndboken for min 37 GM skal høyde over vannlinje (286/297) + dyptgående (91/80) være 377 cm.

Tallene i parentesene er ved tyngste/letteste last, men dette utjevner jo hverandre så totalen skal være riktig.

Antar at største dybde i tekniske datablad er bunn av kjølen selv om drevene helt nede sikkert stikker litt dypere.

Men du har kanskje en radar, lanterne e.l oppå targaen også som sikkert ikke er tatt med i målingene her.

 

Lykke til med transporten.

Høres svært mye ut. Tror ikke dette er realistiske mål for denne båten.

 

Den ser iallefall langt mindre ut enn som så på dette bildet: https://www.google.no/search?q=windy+grand+mistral+37&biw=1920&bih=943&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjktpq2nOHJAhUoMaYKHZP8A1UQ_AUIBigB#tbm=isch&q=windy+grand+mistral+37+storage&imgrc=fQnXDFz1azKcwM%3A

Link to post

Du må gjerne tro akkurat hva du vil om det for min del, Chiefengineer. Forhåpentligvis for WGM36 sin del også.

Hvis du mener at dine tanker og ditt syn er mer pålitelig enn fakta fra Windy, som tross alt er de som har bygget båten - så har du helt sikkert rett !  

For min del går jeg heller i nærheten av kirken på julaften og tror litt der   :crazy:

De gjorde jo det meste annet feil også når de bygget disse båtene mener jeg, så dette kan du helt sikkert bedre enn Windy. Du er jo tross alt Chiefengineer. :giggle:

 

Hvis jeg hadde bidratt til å lede Terje til å legge kursen inn i tuneller eller under broer som viste seg å være for lave, og attpå til på land ! - så ville i hvert fall jeg fått dårlig samvittighet. Men jeg er ikke ingeniør engang da, så kanskje derfor jeg foretrekker fakta   :thumbsup: 

 

Er enig med deg at den ser ikke så forbaska høy ut på bildet du linket til, men jeg tilbringer en del timer når båten står slik hver vår og høst og jeg kan forsikre deg; det er høyt opp til toppen !

 

Jeg ønsker absolutt ikke å ta motet fra noen, men for å bidra til å forebygge en skikkelig grunnstøting og kanskje en targabøyle i minus, legger jeg for sikkerhets skyld ved en scanning av det omtalte datablad.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49130/1450301891.jpg

Redigert av WGM (see edit history)
Link to post

377 inkludert drevene er nok riktig, drevet stikker kanskje 1/2 meter? *Sjekket nå, kavitasjonsplaten og ned er 47cm

Riktignok ikke helt korrekt proposjonsmessig, men dog:

bilde

 

Uten drevene på burde det bli ca 330 cm.  Uten garanti for at jeg tenkt korrekt.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Kan selvfølgelig være at du har rett Windy37GM. Databladet sier jo ikke noe om drev eller ikke, men drevene står jo en del ut til siden og V-en er dyp.
Dro opp en linje langs "kjølen" på bildet og det tangerte underkant av drevene. Ser at de er tiltet helt opp, men lagringspunktet sitter relativt høyt så jeg tviler på at de svinger en halvmeter ned i nedre posisjon. De vrir seg bare til en mer parallell linje med "kjølen" - mener jeg å huske og tro (bor like i nærheten av kirka).

 

Kjører du forresten under brua mellom Tønsberg og Nøtterøy ? (Når den er nede :giggle: )

 

Terje: Har du forsøkt en telefon til Karl Johan på Windy ? Han pleier å være hjelpsom med det meste.

Redigert av WGM (see edit history)
Link to post

Du må gjerne tro akkurat hva du vil om det for min del, Chiefengineer. Forhåpentligvis for WGM36 sin del også.

Hvis du mener at dine tanker og ditt syn er mer pålitelig enn fakta fra Windy, som tross alt er de som har bygget båten - så har du helt sikkert rett !  

For min del går jeg heller i nærheten av kirken på julaften og tror litt der   :crazy:

De gjorde jo det meste annet feil også når de bygget disse båtene mener jeg, så dette kan du helt sikkert bedre enn Windy. Du er jo tross alt Chiefengineer. :giggle:

 

Hvis jeg hadde bidratt til å lede Terje til å legge kursen inn i tuneller eller under broer som viste seg å være for lave, og attpå til på land ! - så ville i hvert fall jeg fått dårlig samvittighet. Men jeg er ikke ingeniør engang da, så kanskje derfor jeg foretrekker fakta   :thumbsup: 

 

Er enig med deg at den ser ikke så forbaska høy ut på bildet du linket til, men jeg tilbringer en del timer når båten står slik hver vår og høst og jeg kan forsikre deg; det er høyt opp til toppen !

 

Jeg ønsker absolutt ikke å ta motet fra noen, men for å bidra til å forebygge en skikkelig grunnstøting og kanskje en targabøyle i minus, legger jeg for sikkerhets skyld ved en scanning av det omtalte datablad.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49130/1450301891.jpg

 

Ja man kan jo lure på hvor stø kurs de har hatt når de har laget den manualen....

 

-Høyde over vannlinjen ved tyngste last (6000 kg)

Vekt med tyngste motor: 5600 kg....

Max last: 1000 kg....

 

Tyngste motor + max last blir vel 6600 kg..?  Hvilken høyde har den f.eks. da over vannlinjen? Er ikke dette mer tilsammen enn tyngste last?

Link to post
  • 7 år senere...
Chiefengineer skrev On 17.12.2015 at 10.58:

 

Ja man kan jo lure på hvor stø kurs de har hatt når de har laget den manualen....

 

-Høyde over vannlinjen ved tyngste last (6000 kg)

Vekt med tyngste motor: 5600 kg....

Max last: 1000 kg....

 

Tyngste motor + max last blir vel 6600 kg..?  Hvilken høyde har den f.eks. da over vannlinjen? Er ikke dette mer tilsammen enn tyngste last?


Som Chiefengineer burde du tatt den videre: vekt med tyngste motor 5600 kg, maksimal last 1000 kg, + vekt av drivstoff og vann (880x0,84 + 220 + 40) 1000 kg. Samlet maksimal vekt er 7600 kg. Men du tar det vel på øyemål hva den veier. 

 

 

Link to post
johancs skrev On 31.7.2023 at 9.36:


Som Chiefengineer burde du tatt den videre: vekt med tyngste motor 5600 kg, maksimal last 1000 kg, + vekt av drivstoff og vann (880x0,84 + 220 + 40) 1000 kg. Samlet maksimal vekt er 7600 kg. Men du tar det vel på øyemål hva den veier. 

 

 

Hva var målsetningen din med denne kommentaren?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...