Bahia Startet 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2015 Noen som kan si noe om denne kuriositeten og hvordan den ble brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Vet ikke hvordan det brukes, med det vet sikkert disse: http://www.sirs.co.uk/about Alle radiofyr er vel nå slukket. Slik sett blir det kun et vanlig peilekompass. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Nix. Færder sender FR på 310.5. Korreksjoner til GPS er overlagret samme frekvens. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 (redigert) Spesielt komplisert er det jo ikke. Still inn på riktig bølgelengde/bånd, let til du hører kjenningsbokstaven(e) (morse) til radiofyret og søk etter minumum signal. Da peker du mot radiofyret og kan lese av peilingen på kompasset. Skal du ha noe mer enn en stedlinje må du peile to eller flere radiofyr og på den måten få en krysspeling. Redigert 15.Desember.2015 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Den kjeden av operative marine radiofyr som vi hadde langs hele kysten i etterkrigstiden ble nedlagt litt etter litt etter som radar og senere GPS ble alminnelig utbredt. Det finnes imidlertid fortsatt noen peilestasjoner som benyttes av luftfarten, og de kan selvfølgelig også peiles fra fartøyer i området. Her hos oss sender bl.a. Sola flyplass ut peilesignaler med kjenningsbokstaver ZO. Den som du har avbildet kan ut fra Hirschman-pluggen å ha vært tilkoblet en Sailor-mottager, og du må ha en eller annen passende mottager for å ha nytte av den. Men i praksis er radiopeiling foreldet som navigasjonssystem - og jeg har bare hatt det ombord de siste 20 årene som en raritet og for demonstrasjon. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Her hos oss sender bl.a. Sola flyplass ut peilesignaler med kjenningsbokstaver ZO. Og peiler du litt ekstra finner du Lista på 304 kHz og Utsira på 313 kHz. Som du sier er maritime radiofyr gått ut på dato for lenge siden, men de er der enda. I Norge er det 12 stk. i drift. De brukes til å sende ut DGPS RTCM telegrammer. I min lille andedam ser jeg Færder på 310.5 kHz. Seiler jeg sørover hopper den over på Skagen på 296 kHz. Og sender de kan de peiles med den viste radiopeileren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 (redigert) Jeg laget en gang en liste over europeiske maritime langbølge DGPS stasjoner. Den var ajourført i 2001 og du finner den på adressen: http://www.trudelutt.com/linker/fplan.htm Redigert 16.Desember.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Det finnes imidlertid fortsatt noen peilestasjoner som benyttes av luftfarten, og de kan selvfølgelig også peiles fra fartøyer i området. Her hos oss sender bl.a. Sola flyplass ut peilesignaler med kjenningsbokstaver ZO. Finner ingen ZO på mine kart. Det står riktignok noe som minner om en gammel NDB-installasjon midt på flyplassen, sør av bane 11/29 og vest av 18/36. Kan dette være gamle ZO? I så fall: sender den fortsatt? Den står ikke oppført i noen Avinor-publikasjon heller. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Sestrel har et vanlig peilekompass, der toppen av ditt kompass har et håndtak med plass til et par batterier for kompasslys. Jeg har et slikt som pynt i stuen på 'den maritime hylla'. Ser at de blir solgt som 'vintage' eller 'antique' rundt omkring i verden. Gjør det rent og sett det på utstilling i heimen. Verdien er ikke mer enn noen få hundre USD. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Finner ingen ZO på mine kart. Det står riktignok noe som minner om en gammel NDB-installasjon midt på flyplassen, sør av bane 11/29 og vest av 18/36. Kan dette være gamle ZO? I så fall: sender den fortsatt? Den står ikke oppført i noen Avinor-publikasjon heller. Hei igjen Torkel, ja, der kan det godt være at du er mer opptatt enn hva jeg er .... Jeg husker bare at jeg hadde en "radiopeileperiode" for ca 10 år siden og laget meg en liste over sendere som var aktuelle, og da var ZO operativ og aktuell. Det samme var mellombølgesenderen på 1313, som ble brukt av helikoptere på vei hjem, men nå er den også borte Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Roger jo Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 (redigert) Radiopeileren er en D.F-UNIT TYPE BK171. med LW. NW, MW og SW. Brukes sammen med Radioen R109. Radiofyr i gruppe 2 Oksøy, Skagen vest, Hirtshals, Hållø, Totongen og Ferder sente alle på 305,7 kHzmed rekkevidde 50 n.m. unntatt Færder som rakk 70 n.m. og de sendte kl 00,01.02,03,04 og Færder 05 ,så kom Oksøy tilbake 06 OSV. med tre peilinger så fikk man en trekant og et sted i den trekanten var man. Og en måtte kunne morsealfabetet. https://baatplassen.no/i/topic/39857-sailor-menigheten/page-7 Sender plan som var nedlagt nu, sammen med StavangerConsol fikk er ca. lengde, men ca. rett bredde. https://snl.no/radionavigasjon Redigert 16.Desember.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Det der, roger-jo, var helt rått! Husker tilbake da jeg tok kystskipperen på 70-tallet. Men jeg kom aldri lenger enn til å peile fyrene med reiseradioen. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 (redigert) Selv om alle maritime radiofyr er lagt ned - finnes det en drøss med fyr for flynavigasjon. De benevnes NBD - Non Directional Beacons. De fungerer nøyaktig på same mate som de maritime og flere av dem er plassert langs kysten. De sender egen ID med morsetegn ca hvert 10. sekund. Her er en link til en tabell som viser ID, frekvens og plassering (lat/long). Se etter de som heter NDB Så er det bare å peile ivei ! Redigert 16.Desember.2015 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
176-671 Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Mnja. Det er dessverre mange av NDB'ene i den listen som er lagt ned. Og flere blir det, i takt med overgang til satelittbaserte navigasjonssystemer. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Roger jo Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Og skal en få bestemt en ca ca. posisjon så hadde det hvert kjekt med en sender på vestkysten og en ved Skagen, men der fant jeg ingen. Og når en må stille inn ny frekvens for hver tar det tid. Finner en 3-4 sendere blir det et fint tidsfordriv og nå kan en se hvor nøyaktig det blir. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 'Avdeling verdiløst vitende' ............ Da Vinga fyrskip erstattedes av en kasunfyr fikk fyren navnet Trubaduren, oppkallet etter Evert Taube, som vokste opp på Vinga Radiofyren fikk signalen 'AST' etter Evert Taubes kone Astrid Taube..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lett match Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 (redigert) Du spør om hvordan den ble brukt. Stort sett var det vel slik at man bestemte rettningen ved å finne minimums retningen. Den enkleste og rimligste antennen som gir en liten åpningsvinkel og sånn sett mest nøyaktig peiling var en dipol. Denne har en stor åpningsvinkel i maks retningen men en liten "åpningsvinkel" i minimums retningen. Man lyttet etter radiofyrene ved å stille inn på ønsket frekvens og man dreide på antennen til man hørte morse signalet. Fortsatte å dreie antennen til signalet ble borte, noterte da retningen. NB Ser at Lazyjack slo meg i forklaringen. (minimums rettning) men har forklart hvorfor man søker etter nullpunkt. Redigert 18.Desember.2015 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Artig diskusjon Nå er vel bruken av radiopeiling på sjøen stort sett begrenset til at kystradioene kan peile hvor du sender fra med VHF. Ved Ebeltoft i sommer hørte jeg på en liten jente som fortalte i radioen at hun var alene i båten, og at broren og begge foreldrene forsvant i sjøen. De hadde ankret opp midt uti havet og badet i litt for mye strøm. Dansk, Svensk og Tysk kystradio peilet senderen ettersom jenta ikke hadde formening om hvor hun var. Frakteskip og helikopter ble sendt mot stedet og 45 min senere var begge foreldrene og broren berget. Tror ikke peileren på bildet kan peile VHF? Tror redningsskøytene kan peile VHF... Sitér dette innlegget Mons Link to post
arkmarin Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 (redigert) For oss var radiopeileren et viktig navigasjonshjelpemiddel, før decca og siden GPS. I tillegg hadde vi sekstant ombord. Den gang peilet vi også consollfyr, og telte prikker og streker for å finne ut hvor i sektoren vi befant oss. Consollfyrene hadde meget lang rekkevidde, mens de radiofyrene som var ved kystfyrene hadde begrenset rekkvidde. Redigert 18.Desember.2015 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Gunga Din Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 For oss var radiopeileren et viktig navigasjonshjelpemiddel, før decca og siden .................. husker min decca (1986) .......gav en posisjon på (var det ?) +/- 400m kontinuerlig.........jeg var kjempefornøyd jmf radiopejlen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Mer unyttig informasjon: Riktignok ikke på samme måte som før. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 roger-jo Ingen som har hatt korrektur på den gamle plansje over stasjons ID med tilhørende morse prikker og streker? Sjekk Blaavandshuk og Dyna. Nå var det vel ingen som hadde behov for å lese prikker og streker når dette var i bruk. En hører ikke korte og lange, men bokstaven. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 Å peile VHF er fullt mulig, men det krever en stor og komplisert antenne. de fleste SAR-båter, en del Losbåter har dette......+ en del faste stasjoner i land antennen med 4 sprøt i masttoppen er en pejlantenn......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 roger-jo Ingen som har hatt korrektur på den gamle plansje over stasjons ID med tilhørende morse prikker og streker? Sjekk Blaavandshuk og Dyna. Nå var det vel ingen som hadde behov for å lese prikker og streker når dette var i bruk. En hører ikke korte og lange, men bokstaven. SailorBoy Godt sett og Dyna (XY) og Blaavandshuk var han litt tung på labber siden prikkene (H) ble til streker En skulle være dreven hvis en hørte bogkstaver og ikke gikk om prikk strek det var vel nesten bare SOS jeg tok direkte uten å tenke.vi brukte gruppe 2 og Trubaduren sende i serie på 301,1 mene jeg. Vist telte vi prikker og streker på Stavanger concol. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.