Jump to content

Gammel Radiopeiler funnet under rydding.

Bahia

Recommended Posts

Spesielt komplisert er det jo ikke. Still inn på riktig bølgelengde/bånd, let til du hører kjenningsbokstaven(e) (morse) til radiofyret og søk etter minumum signal. Da peker du mot radiofyret og kan lese av peilingen på kompasset. Skal du ha noe mer enn en stedlinje må du peile to eller flere radiofyr og på den måten få en krysspeling.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Den kjeden av operative marine radiofyr som vi hadde langs hele kysten i etterkrigstiden ble nedlagt litt etter litt etter som radar og senere GPS ble alminnelig utbredt.

Det finnes imidlertid fortsatt noen peilestasjoner som benyttes av luftfarten, og de kan selvfølgelig også peiles fra fartøyer i området. Her hos oss sender bl.a. Sola flyplass ut peilesignaler med kjenningsbokstaver ZO.

Den som du har avbildet kan ut fra Hirschman-pluggen å ha vært tilkoblet en Sailor-mottager, og du må ha en eller annen passende mottager for å ha nytte av den. Men i praksis er radiopeiling foreldet som navigasjonssystem   -   og jeg har bare hatt det ombord de siste 20 årene som en raritet og for demonstrasjon.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Her hos oss sender bl.a. Sola flyplass ut peilesignaler med kjenningsbokstaver ZO.

Og peiler du litt ekstra finner du Lista på 304 kHz og Utsira på 313 kHz.

Som du sier er maritime radiofyr gått ut på dato for lenge siden, men de er der enda. I Norge er det 12 stk. i drift.

De brukes til å sende ut DGPS RTCM telegrammer.

I min lille andedam ser jeg Færder på 310.5 kHz. Seiler jeg sørover hopper den over på Skagen på 296 kHz.

Og sender de kan de peiles med den viste radiopeileren.

Jeg laget en gang en liste over europeiske maritime langbølge DGPS stasjoner. Den var ajourført i 2001 og du finner den på adressen: http://www.trudelutt.com/linker/fplan.htm

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det finnes imidlertid fortsatt noen peilestasjoner som benyttes av luftfarten, og de kan selvfølgelig også peiles fra fartøyer i området. Her hos oss sender bl.a. Sola flyplass ut peilesignaler med kjenningsbokstaver ZO.

Finner ingen ZO på mine kart. Det står riktignok noe som minner om en gammel NDB-installasjon midt på flyplassen, sør av bane 11/29 og vest av 18/36. Kan dette være gamle ZO? I så fall: sender den fortsatt? Den står ikke oppført i noen Avinor-publikasjon heller.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Finner ingen ZO på mine kart. Det står riktignok noe som minner om en gammel NDB-installasjon midt på flyplassen, sør av bane 11/29 og vest av 18/36. Kan dette være gamle ZO? I så fall: sender den fortsatt? Den står ikke oppført i noen Avinor-publikasjon heller.

Hei igjen Torkel,

ja, der kan det godt være at du er mer opptatt enn hva jeg er ....

Jeg husker bare at jeg hadde en "radiopeileperiode" for ca 10 år siden og laget meg en liste over sendere som var aktuelle, og da var ZO operativ og aktuell. Det samme var mellombølgesenderen på 1313, som ble brukt av helikoptere på vei hjem, men nå er den også borte :smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Radiopeileren er en D.F-UNIT TYPE BK171. med LW. NW, MW og SW.

Brukes sammen med Radioen  R109.

bilde

Radiofyr i gruppe 2 Oksøy, Skagen vest, Hirtshals, Hållø, Totongen og Ferder sente alle på 305,7 kHz
med rekkevidde 50 n.m. unntatt Færder som rakk 70 n.m. og de sendte kl 00,01.02,03,04 og Færder 05 ,så kom Oksøy tilbake 06 OSV. med tre peilinger så fikk man en trekant og et sted i den trekanten var man.

Og en måtte kunne morsealfabetet.

https://baatplassen.no/i/topic/39857-sailor-menigheten/page-7

bilde

Sender plan som var nedlagt nu, sammen med StavangerConsol fikk er ca. lengde,  men  ca. rett bredde.

https://snl.no/radionavigasjon

bilde

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Selv om alle maritime radiofyr er lagt ned - finnes det en drøss med fyr for flynavigasjon.

De benevnes NBD - Non Directional Beacons. De fungerer nøyaktig på same mate som de maritime

og flere av dem er plassert langs kysten. De sender egen ID med morsetegn ca hvert 10. sekund.

Her er en link til en tabell som viser ID, frekvens og plassering (lat/long). Se etter de som heter NDB  Så er det bare å peile ivei !

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Du spør om hvordan den ble brukt. 

Stort sett var det vel slik at man bestemte rettningen ved å finne minimums retningen.  

Den enkleste og rimligste antennen som gir en liten åpningsvinkel og sånn sett mest nøyaktig peiling var en dipol. Denne har en stor åpningsvinkel i maks retningen men en liten "åpningsvinkel" i minimums retningen. Man lyttet etter radiofyrene ved å stille inn på ønsket frekvens og man dreide på antennen til man hørte morse signalet. Fortsatte å dreie antennen til signalet ble borte, noterte da retningen.

NB Ser at Lazyjack slo meg i forklaringen. (minimums rettning) men  har forklart hvorfor man søker etter nullpunkt.

Redigert av Lett match (see edit history)

Artig diskusjon

Nå er vel bruken av radiopeiling på sjøen stort sett begrenset til at kystradioene kan peile hvor du sender fra med VHF.

Ved Ebeltoft i sommer hørte jeg på en liten jente som fortalte i radioen at hun var alene i båten, og at broren og begge foreldrene forsvant i sjøen.

De hadde ankret opp midt uti havet og badet i litt for mye strøm.

Dansk, Svensk og Tysk kystradio peilet senderen ettersom jenta ikke hadde formening om hvor hun var.

Frakteskip og helikopter ble sendt mot stedet og 45 min senere var begge foreldrene og broren berget.

Tror ikke peileren på bildet kan peile VHF? Tror redningsskøytene kan peile VHF...

Mons

For oss var radiopeileren et viktig navigasjonshjelpemiddel, før decca og siden GPS. I tillegg hadde vi sekstant ombord. Den gang peilet vi også consollfyr, og telte prikker og streker for å finne ut hvor i sektoren vi befant oss. Consollfyrene hadde meget lang rekkevidde, mens de radiofyrene som var ved kystfyrene hadde begrenset rekkvidde.

Redigert av arkmarin (see edit history)

roger-jo

Ingen som har hatt korrektur på den gamle plansje over stasjons ID med tilhørende morse prikker og streker?

Sjekk Blaavandshuk og Dyna. 

Nå var det vel ingen som hadde behov for å lese prikker og streker når dette var i bruk. En hører ikke korte og lange, men bokstaven.

SailorBoy

Godt sett og  Dyna (XY)  og Blaavandshuk  var han litt tung på labber siden prikkene (H) ble til streker

En skulle være dreven hvis en hørte bogkstaver og ikke gikk om prikk strek det var vel nesten bare SOS jeg tok direkte

uten å tenke.vi brukte gruppe 2 og Trubaduren sende i serie på 301,1 mene jeg.

​Vist telte vi prikker og streker på Stavanger concol.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...