Ballard Startet 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2015 Leser i Des nr av Båtmagasinet at Venstre og Krf vil fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel pluss et tillegg på 50 øre pr L Da nærmer vi oss et påslag på kr 3.- i forhold til dagens pris !! Er di folka klar over hva di gjør ? Dette går jo ikke ut over bare fritidsbåtene, Har de tenkt å ødelegge hele kystflåten vår og mer til ? Vanlige folk kan ikke leve av idealisme, det er det bare våre sentrale politikere som kan. Og di lever godt også, i sin egen verden, fjernt fra virkeligheten, later det til. Er det lille Norge som forpester hele kloden ??? Dette er jo satt litt på spissen, men likevel........ Link to post
Teerex Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 (redigert) Disse folkene tenker bare på at vi må ha nok penger til de vannvittige kostnadene vi står overfor i framtiden m.h.t. asylstrømmen. Samt at vi skal være verdens beste (og minste) på miljø. Redigert 16.Desember.2015 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tombåt Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Disse folkene tenker bare på at vi må ha nok penger til de vannvittige kostnadene vi står overfor i framtiden m.h.t. asylstrømmen. Samt at vi skal være verdens beste (og minste) på miljø. Ja fy filler`n det er dårlig gjort at vi ikke kan få lov til å beholde all vår rikdom for oss selv og forurense slik som det passer oss Link to post
Teerex Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 (redigert) Ja fy filler`n det er dårlig gjort at vi ikke kan få lov til å beholde all vår rikdom for oss selv og forurense slik som det passer oss Ja det er vel bedre å redde verden og gå under selv, ifølge de politisk korrekte.... Og mens nordmenn kjører Tesla så koser kineserne seg med en tåkefylt tilværelse... Redigert 16.Desember.2015 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tombåt Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Ja det er vel bedre å redde verden og gå under selv, ifølge de politisk korrekte.... Og mens nordmenn kjører Tesla så koser kineserne seg med en tåkefylt tilværelse... Det må bare være egoister som tror de går under selv ved å bidra litt for andre (ikke minst våre egne neste generasjoner) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 I hvor mange år har det "ligget i luften" at drivstoff kommer til å bli dyrere? 5 år, 10 år, 15 år? Jeg bare spør... --- Ikke har drivstoffgjerrige fritidsbåter vært dyrere enn andre, heller tvert om. Og ikke pleier drivstoffgjerrige biler å være dyrere, heller tvert om. Så har man, tross dette, kjøpt en fritidsbåt som sluker drivstoff, og en bil som er tørst som en danske, og betalt godt for å få det. Meen sutrer når man må fylle tanken. Ja dette er nok lett å få masse sympati for... eh, nei. --- Bonuspoeng for å se sammenhenger ingen andre ser forresten. Økt drivstoffpris fra Venstre og Krf for å ta i mot flyktninger :-) Hehe, kreativt. Syns å huske noe med 4.1 milliarder i kutt i formueskatt, og 12,5 i snitt i skattelette til de ti rikeste i Norge. Hvor mye var det lutfattige Thon fikk i skattelette da...? Som fanden leser bibelen. Link to post
NilsPils Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Jeg tipper det vil ta mellom 5 og 10 år før våre politikere innser at kongen var uten klær og lar klimahysteriet dø ut av seg selv. I mellomtiden må vi innstille oss på dyrere drivstoff og flere avgifter som ikke vil forsvinne igjen. Deal with it! Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Korsfjord Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Så menneskeskapt global oppvarming er noe våre politikere har pønsket ut? Link to post
Pequod Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 (redigert) Jeg har lenge rynket på nesa over dieselprisene, og har tanket på de rimeligste stedene ved enhver anledning. Men etter å ha huket tak i en rederinne med bil (har ikke bil selv) og sett det måpende og salige ansiktsuttrykket hennes når jeg surmuler over steder som selger båtdiesel for over 12 kroner literen og forteller hva jeg bruker å betale, så har jeg måttet endre litt på min virkelighetsoppfatning... :-) Ja, jeg vil selvsagt ha så rimelig diesel som mulig, og irriterer meg over de stadige avgiftshoppene, men samtidig føler jeg at jeg personlig ikke blir ekstremt hardt rammet med min saktegående snekke... I fjor kom jeg meg fra Nesodden til Kalvön i Sverige og tilbake til Skjærhalden på min stappfulle 40-liters tank! Og når jeg tok den store reservekanna med 20 liter og fylte på, så var det fremdeles rundt 6-7 liter igjen... Så etter å ha bedrevet litt rask hoderegning er konklusjonen at jeg nok overlever båtlivet noen sesonger til... :-) Redigert 16.Desember.2015 av Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lady B Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Så menneskeskapt global oppvarming er noe våre politikere har pønsket ut? Politiker er et yrke som automatisk gir deg rett, uansett... Link to post
Teerex Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Det må bare være egoister som tror de går under selv ved å bidra litt for andre (ikke minst våre egne neste generasjoner) Kanskje ikke bare egoister men også realister som kommende generasjoner vil hylle. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Korsfjord Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Jeg synes det er flere her som later til å ha rett, uansett ;) Uansett, denne utviklingen ville vel kommet på ett eller annet tidspunkt, all den tid oljen ikke er en fornybar ressurs. Link to post
Teerex Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Bonuspoeng for å se sammenhenger ingen andre ser forresten. Økt drivstoffpris fra Venstre og Krf for å ta i mot flyktninger :-) Hehe, kreativt. Ikke spesielt kreativt, bare realistisk. Alt har en sammenheng uansett hvor trangsynte noen er til å se det Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mons Olav Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Det må vel vere viktigere å gjøre noe for å redusere utslippene enn å fortsette å øke den globale oppvarming og vårt store forbruk. Dessuten har vel drivstoffet aldrig vert billigere enn det er nå når man ser på inntektene til folk flest. Så er det jo artig å lese hvordan enkelte setter sin egen kunnskap og viten langt over forskere og vitenskapsmenn. Båt med fjernkontroll Link to post
Teerex Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Det må vel vere viktigere å gjøre noe for å redusere utslippene enn å fortsette å øke den globale oppvarming og vårt store forbruk. Dessuten har vel drivstoffet aldrig vert billigere enn det er nå når man ser på inntektene til folk flest. Så er det jo artig å lese hvordan enkelte setter sin egen kunnskap og viten langt over forskere og vitenskapsmenn. Forskere og vitenskapsmenn lever av å krisemaksimere og dramatisere virkeligheten. Business is business as always. Norge har ca 0,8 promille av verdens befolkning. Hjelper ikke så mye hva vi gjør eller ikke gjør når det er 1000 ganger vår befolkning der ute som gjerne vil komme opp på det forbruks og utslipps-nivået vi en gang har hatt. Og mange store land har hatt større forbruks og utslippsnivå enn vi noen gang hadde, og sannsynligvis kommer de neppe ned på vårt nivå i overskuelig framtid. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Korsfjord Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Så er det jo artig å lese hvordan enkelte setter sin egen kunnskap og viten langt over forskere og vitenskapsmenn. Det samme tenker jeg. Link to post
Mons Olav Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Forskere og vitenskapsmenn lever av å krisemaksimere og dramatisere virkeligheten. Business is business as always. Norge har ca 0,8 promille av verdens befolkning. Hjelper ikke så mye hva vi gjør eller ikke gjør når det er 1000 ganger vår befolkning der ute som gjerne vil komme opp på det forbruks og utslipps-nivået vi en gang har hatt. Og mange store land har hatt større forbruks og utslippsnivå enn vi noen gang hadde, og sannsynligvis kommer de neppe ned på vårt nivå i overskuelig framtid. Ja dette var jo virkelig overbevisende, dette har du greie på...Endringer kommer enten du liker det eller ikke. Båt med fjernkontroll Link to post
Teerex Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Ja dette var jo virkelig overbevisende, dette har du greie på...Endringer kommer enten du liker det eller ikke. Endringer i klimaet? Ja det er klart, klimaet har svingt en god del opp igjennom de siste titusener av år. At mennesket pga. overbefolkningen av jorden kan påvirke det en liten smule er jo mulig. Men så lenge befolkningsveksten fortsetter så er det ikke mye å gjøre med det på sikt. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mons Olav Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Også endringer i båtlivet,slik trådstarter skriver. Båt med fjernkontroll Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Ikke spesielt kreativt, bare realistisk. Alt har en sammenheng uansett hvor trangsynte noen er til å se det Så ditt syn på at økte dieselpriser i Norge har en kobling til stort antall flyktninger i Europa "vidsynt". Mens noen som feks mener at 4.1 milliarder i kutt i formueskatten og x hundretalls millioner i skattelette til de rikeste i landet må betales er trangsynte. :-) Joda.. Noen tror jo på julenissen også. Link to post
Mouche Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Så menneskeskapt global oppvarming er noe våre politikere har pønsket ut? Ja, visste du ikke det? Forresten, er det våre politikere her i landet eller er det politikerne i noen andre land, eller alle land eller hvordan er dette egentlig? I alle fall tar alle andre feil, og "jeg" har rett for jeg ønsker å bruke så mye diesel/bensin jeg ønsker og det helst helt uten noen avgifter! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Ryktet om verdens undergang er sterkt overdrevet. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lyst på båt Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Kanskje ikke det er så dumt med bensinmotor i båten alikevel. Veiskatt har jo vi med bensinmotor ombord eller på hekken betalt i maaaange år så det er allerede standarden. . Bruker bensin for 7-8000 pr.sesong så selv om bensinen kommer opp i dobbelt pris er det overkommelig. Skjønner at den som svir av 5-6000 liter diesel syns det blir i overkant med en økning på 4-5 kroner pr.liter men har man slik båt har man jammen råd til bidra til felleskapet. Link to post
nomen Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 "Har du råd ditt, har du jaggu råd til datt" En dag sitter nisselua så langt nede på anklene at den ikke er til å få opp igjen, og da er vi ferdige. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Teerex Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 (redigert) Kanskje ikke det er så dumt med bensinmotor i båten alikevel. Veiskatt har jo vi med bensinmotor ombord eller på hekken betalt i maaaange år så det er allerede standarden. . Bruker bensin for 7-8000 pr.sesong så selv om bensinen kommer opp i dobbelt pris er det overkommelig. Skjønner at den som svir av 5-6000 liter diesel syns det blir i overkant med en økning på 4-5 kroner pr.liter men har man slik båt har man jammen råd til bidra til felleskapet. Har man innenbords bensinmotor(er) i en turbåt av en viss størrelse så må det jo være rasjonelle grunner for at dette er valgt, inklusive kjente faktorer som høyere litepris, høyere literforbruk, større brannfare og kortere rekkevidde. Antar at faktorer som lavere innkjøpspris og lavere vedlikeholds og reparasjonskostnader har vært viktige faktorer for noen i så måte. For de flestes vedkommende er dieselmotor det ønskede valg i slike båter, ut i fra ønsket om lengre rekkevidde og lavere drivstoffkostnad pr. nautisk mil. Kort sagt et ønske om å bruke båten mere og til lengre turer, i bytte mot høyere innkjøpspris og høyere vedlikeholds og reparasjonskostnader. Dvs. at man i utgangspunktet har bidratt og bidrar med mere mva til felleskapet (i form av andre ting enn selve drivstoffet). Legger man på dieselprisen vesentlig snur man jo opp-ned på deler av totalbildet i disfavør for de som har valgt dieselmotor til framdrift ut i fra ovenfor nevnte forutsetninger. Om det var mulig med en mere rettferdig ordning med et fribeløp/frivolum på diesel som gjør at de virkelige storforbrukerne som faktisk har råd til det, må betale ekstra for forbruk i 5.000+ liter/år segmentet. Mens den vanlige mannen i havna som allerede har prioritert store deler av inntekten til båtlivet og bruker f.eks. 2-3.000 liter i året ikke får forutsetningene helt snudd på hodet. Argumentet om at hvis man har en båt det er mulig å bruke 5.000 liter i året med så har man jammen råd til en kraftig økning i literprisen også, finner jeg ingen logikk i. Selv om mange sikkert har råd til det meste i våre dager. Forøvrig går det over min fatteevne hvordan det er mulig å bruke bensin for bare kr 7-8.000 i året i en planende 28-foter med bensinmotor Redigert 16.Desember.2015 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts