Jump to content

Politiske partier vil ha båtlivet dyrere !

Ballard

Recommended Posts

Du har nok rett i det. Båten kostet oss 50000,- . Reparasjoner og vedlikehold er ikke så verst på to gamle bensiner. Men det er klart at man bruke og belaste med omhu. Brann er på dagsorden og overslag fra pluggkabler kombinert med bensinlekkasje er bombe.Slike ting må man selvfølgelig ha stålkontroll på. Vi kjører sjelden over 12 knop.Oftest i 7-8 knop. Båtten legger seg fint ut når den passerer 11 knop. Da går det 30-35 liter skjebergkilen - strømstad.  Bruker du 4000,- liter diesel pr.sesong utgjør en økning på 3 kr pr.liter ca 12000,- Dette er nok ganske itråd med prisstigningen vi må belage oss på generelt fremover. Tåler man ikke dette har man rett og slett ikke råd til å ha slik båt. Det er tross alt en luksus ikke mange forunt å ha. Så det går fint an å ha 2 bensinmotorer i en 28 fots båt bare man unngår å skyve hendelen i bunn hver gang man skal på tur. Om turen tar 2 eller 4 timer er uvensentlig for turen er jo over når man er fremme :smiley: . Men jeg skal innrømme at dieselmotor er planlagt å innstallere. Dette for å ha skikkelig båtfølelse med en 6 sylindret motor som lukter skikkelig buss og mindre brannfare.

Like spennende hver gang statsbudsjettet skal å gjennom. Det er ingen tvil om at venstre, KrF og resten av sosialistene vil gjøre båtlivet utrivelig for oss. Jeg er redd at endringer i dieselavgiftene kun er starten på noe langt værre, men inntil videre får vi kose oss på sjøen og kanskje begynne å tenke ut alternative drivstoff når avgiften kommer.

Har man gamle motorer uten turboer og slikt bør det være mulig å finne alternativer. Kjenner folk med gamle mercedes-diesler som har kjørt milevis på både frityrolje, gammel hydraulikkolje, fyringsolje og annet tjafs  :cool:

-selv om jeg selvfølgelig skulle ønske at dieselen til båt forblir rimeligere enn annen diesel, lavest mulig etc etc så skal vi jo også huske på at det ikke er såååå lenge siden hk-avgiften ble tatt bort. Da ble ihvertfall motorkjøp billigere. Inntil krona svekka seg noe inni hampen.

Men med seilbåt, så bekymrer jeg meg ikke for dieselprisen. Kanskje, om den stiger til 120 kr literen, så kan det fort hende at jeg blir en bedre seiler fordi jeg da sikkert kommer til å seile mere og bruke motoren mindre ;)

-men det jeg derimot har slutta med, er å kjøpe avokado. Denne deilige grønne saken som for 4 år siden kostet 9,90, mens nå koster den oppmot 30 kr.

Ergo, blir det dyrt nok, så tilpasser jeg meg det, og spiser noe annet i stede.

Redigert av Eureka (see edit history)

Det ser ut som om en del i dette forumet ikke har fått med seg er at en økning i avgiftene er et middel for å få ned forbruket.

Dersom man blir litt flinkere til å kjøre økonomisk forurenser vi mindre og de aller fleste kan fortsette å nyte det fantastiske båtlivet.

Og til klagefantene: slutt med syting og klaging selv om det vil koste noen få tusen mer i året å kjøre båt.

Så du mener at avgiftene blir satt opp fordi vi har sløst for mye?

Tro meg om hver enkelt hadde brukt 5 liter diesel i året hadde ee allikevel satt opp prisen.

Dette har lite eller ingenting med miljø å gjøre, men å få inn penger.

Det er vel ingen som tror at avgiftsletten på båt motor ble gitt bort

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Så du mener at avgiftene blir satt opp fordi vi har sløst for mye?

Tro meg om hver enkelt hadde brukt 5 liter diesel i året hadde ee allikevel satt opp prisen.

Dette har lite eller ingenting med miljø å gjøre, men å få inn penger.

Det er vel ingen som tror at avgiftsletten på båt motor ble gitt bort

Om "du" er meg, så tror jeg avgiftene er satt for at vi ikke skal fortsette å sløse, jeg vet ikke om du har hørt om klimaavtalen eller kjenner til order forpliktelser, men det går ann å lese seg opp på det. :wink:  :wink:

Klimahysteriet er noe mange folk tjener penger på.

Mye penger.

Hvilken annen grunn er det for at en såpass omdiskutert modell har fått slikt innpass?

Geologisk sett har verden stort sett vært mye varmere enn de siste 2-3 millioner årene, og alt det vi mennesker klarer å bidra med blir som en fjert i vinden om det kommer et litt større vulkanutbrudd.

Folk bør ha i bakhodet at teori er en modell av og ikke virkeligheten, og modeller er ikke alltid presise. Til det er det veeeldig mange faktorer som ikke er tatt med i modellen.

Nå var nå det mine to små ord om denne saken. Vi kan klage og syte som vi vil, men at det fører til noe tviler jeg sterkt på. 

En får bare følge med så godt en kan uansett hvilken vei utviklinga går.

Mye penger.

Hvilken annen grunn er det for at en såpass omdiskutert modell har fått slikt innpass?

Nei, si det for det er el helt utenkelig at vi står overfor et større globalt problem vil jeg tro siden du sier det ikke er noe problem.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

- i skrivende stund ligger oppunder 100 oljeservicefartøy i opplag i Norge. Det representerer et ikke uvesentlig utslippskutt, målt i forhold til biler.

Leste en plass at ett større oljeservicefartøy forbruker årlig like mye drivstoff som den samlede norske fritidsbåtflåten... ( tar høyde for at det er unøyaktig)

Ingen skal komme her å si at havvannskvaliteten blir bedre eller uendret av at eksosen fra en motorbåt slippes ut under vann. Eller at noen lenser blanding av oljevann ut fra kjølsvinet, rett i sjøen.

Det handler om miljø, forurensning, luftkvalitet, klimaendringer og hav og land som matfat. Vi må nok snart forholde oss til at vi har vært skjødesløse og det er på høy tid å endre dette, før vi søler bort denne kloden vi er tildelt.

Avgiftetspolitikk er variabel. Når staten vil ta inn penger, så er det for å dekke inn store offentlige utgifter, det være seg drift av sykehus, utbygging av veier og trygdeutbetalinger. Dette er enorme kostnader. AS Norge har hatt enorme inntekter, og levd der etter. Nå er inntektene, fra olja, redusert, og det må strammes inn. Økte dieselpriser er bare småtterier i forhold til endringene, kutt, som kommer.

Men den som tilpasser seg, klarer seg godt.

Kjøp seilbåt.

Er det noen partier som er til å stole på for oss båtfolk?

Hvis det er det så bør vi stemme på de.

Krf og Venstre har flagget at de vil fjerne den avgiftsreduserte dieselen, så de er ikke aktuelle å stemme på.

Tror den avgiftsfrie diesel forsvinner uansett hvem du måtte stemme på.Dessuten er dieselen nesten på historisk lavnivå om du tar lønningene i betraktning.

Om du ikke er villig til å betale fire fem kr.l. mer for drivstoff så selg eller kjøp seilbåt du og.

Båt med fjernkontroll

Er det noen partier som er til å stole på for oss båtfolk?

Hvis det er det så bør vi stemme på de.

Krf og Venstre har flagget at de vil fjerne den avgiftsreduserte dieselen, så de er ikke aktuelle å stemme på.

Kan ikke med beste vilje forstå at noen stemmer på Krf og Venstre uansett.

De ønsker jo kun å dele våre penger med resten av verden, inntil vi sitter igjen som et fattig og ribbet båtland (måtte skrive båtland sånn at det skulle være litt båtrelatert).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Guest Avmønstret#

Mens den vanlige mannen i havna som allerede har prioritert store deler av inntekten til båtlivet og bruker f.eks. 2-3.000 liter i året ikke får forutsetningene helt snudd på hodet.

Den vanlige mann i havna som bruker 2-3000 liter i året. Herremini mann, er du vill?

Sikkert en del som bruker 2000 liter pluss i sesongen, men vanlig, nei det nekter jeg å tro. Tipper du kan dra av en null før en nærmer seg noe som er i nærheten av "vanlig".

Kikker litt på denne: http://www.agderforskning.no/reports/rapp_fritidsbat.pdf men har ikke funnet noe om drivstoff-forbruk pr. sesong enda..

Dog litt interessant å få bekreftet at fritidsbåtbruk er for de mer bemidlede i landet, og da er det vel heller ikke så lett å få sympati for klaging over økte drivstoffutgifter til fritidsbruk av båt.

Nei jeg er vel ikke vill.

Kjenner mange som bruker mere enn 2000 liter i året uten at de er direkte rikfolk av den grunn.

2000 liter i løpet av et år/sesong er ikke spesielt mye for en båt med f.eks. 400-500 liters tank. Noe som er ganske vanlig for båter i størrelsen 25-30 fot, altså en middels båtstørrelse idag.

100 driftstimer i løpet av et år er ikke uvanlig. Noen få langturer og ellers jevnlig bruk så har man brukt 2000 liter så fort som bare det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Mye penger.

Geologisk sett har verden stort sett vært mye varmere enn de siste 2-3 millioner årene, og alt det vi mennesker klarer å bidra med blir som en fjert i vinden om det kommer et litt større vulkanutbrudd.

Folk bør ha i bakhodet at teori er en modell av og ikke virkeligheten, og modeller er ikke alltid presise. Til det er det veeeldig mange faktorer som ikke er tatt med i modellen.

Nå var nå det mine to små ord om denne saken. Vi kan klage og syte som vi vil, men at det fører til noe tviler jeg sterkt på. 

En får bare følge med så godt en kan uansett hvilken vei utviklinga går.

Endelig en som har forstått det ! - Og som tør si det. :thumbsup:

De stakkarene som hevder at all forskning viser det motsatte og ikke minst de salige, blåøyde som tror og hevder at all forskning er nøytral, uhildet og ikke avhengig av økonomisk støtte, kan antagelig ikke engang lese. Om de kan lese, kan de umulig å fulgt med på noe som helst i media de siste 25 år.

Hvem tror dere betaler for forskningen ? :confused:

Skal ikke ha lest mange aviser for å vite at forskning er big business og at du kan bestille et hvilket som helst forskningsresultat - bare du er villig til å betale nok.

Hadde dere åpnet en historiebok eller biologibok i løpet av livet, eller sett på et naturprogram eller to på National Geografics e.l. så hadde dere forstått at i den store sammenhengen er det vi driver med her på jorda akkurat som Snerken sier - en fjert !

Med det samme jeg er i gang så jeg bare si at jeg er så glad i dere seilere ! (Bare dere ikke på død og liv må krysse rett foran baugen min når jeg kommer i 30 knop i trange farvann.) Måtte dere bare bli flere ! Jo flere dere blir, jo bedre blir min samvittighet for å brenne av et par tusen liter diesel i løpet av sommeren. :saint:

God jul dere - om 4-5 dager snur sola og det går mot VÅÅÅÅÅÅÅÅR :-)

Kjøp seilbåt.

Hva får man for motorbåten da?

Kansje det hadde vert riktig å innføre vekt og lengde avgift,å holdt drivstoff systemet der det er i dag.Det forurenser vel nesten like mykje å bygge ein cabincrusier som ein seil båt,eller ei snekke,er vel vansklig å legge avgift på vinden.Det er jo noken som drar fordeler av oppvarmingen,med meir regn og vind,uten å betale for det

Redigert av Jakob T (see edit history)

Jeg går for vindavgift på seilbåter!

Ellers synes jeg nok at med 2000 liter drivstoff burde en komme svært langt. Med min 31 fots motorbåt brenner jeg ca 5 l/h i rundt 6-7 knop. Dvs at jeg ville fått 400 gangtimer, eller tilbakelagt rundt 4500 km!

Nå er det nok mange som ikke har tålmodighet til å ferriere i 6-7 knop. Med større fart blir det færre gangtimer, men tilbakelagt distanse skulle bli omtrent den samme. Dvs omtrent Norge opp og ned på langs.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

:confused: :confused:  

For å redusere NOx-eksponeringen for fiskemåker, lundefugl og sommerturister på Hvaler, så har miljøverndepartementet lagt en kløktig plan for å fase ut kystskipstrafikken over fra fossil diesel til biobensin. Stakkars Vidar. Han skal få hendene fulle med å innfri alt det Tine har lovet.....slemme kommentastorer ville kalt miljøvernministertaburetten etter Trine Sundtoft en Uriaspost. OG det er feigt av Tine å fratre på dette tidspunktet - for det er nå den tunge jobben begynner. Tine er litt sånn opportunist - skummer fløten selv, og overlater så det bitre bunnfallet til sine etterkommere. Ikke spesielt ærefullt.

????????? ref. understreket tekst. :confused:

Kan ikke med beste vilje forstå at noen stemmer på Krf og Venstre uansett.

De ønsker jo kun å dele våre penger med resten av verden, inntil vi sitter igjen som et fattig og ribbet båtland (måtte skrive båtland sånn at det skulle være litt båtrelatert).

Regner med at du kan være helt konkret mht hvilke beløp det er snakk om? Hvor mye mer er dette enn det partiet du støtter?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...