Jump to content

Politiske partier vil ha båtlivet dyrere !


Ballard

Recommended Posts

-fordi båter ikke brukes på veien?

 

Avgiften på diesel for biler, er jo en veibruksavgift. Diesel til båter er uten denne avgiften, nettopp fordi båter ikke brukes på sjøen.

 

Skal de legge på en tilsvarende avgift på båtdiesel, så får de kalle det noe annet, som gir mening og gjenspeiler "slitasjen" båtliv eventuelt gjør på havet. -og staten må bruke avgiftsinntektene for å bøte på slitasjen.

 

Men jeg er redd det kun blir en fiskal avgift.

Link to post

Samme for meg hva avgiften kalles. Hvis den forurenser bør den økes betydelig, det er ikke noen menneskerett å cruise rundt i 25 knop i en 50 fots flybridge båt.

Tenker at det hadde blitt skreket med caps lock på hvis staten hadde innført "vind-avgift". 40 kr pr kvm seil. Pr år... Da hadde det vært en menneskerett å cruise avsted i seilbåt...

 

Men hvem skulle seilfolka kranglet med hvis motorbåtene forsvant  :wink:  :lol:  :saint: ?

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Hvor har du det fra ? Avgiftsfritak på diesel ? Jeg bare spør.

Det er ikke veiavgift på anleggs og båtdiesel hvis det er det du mener.

CO2 avgift har det vært på all diesel i maaaaaange år. Og det har jo hjulpet enormt på klimaet, eller...

 

Når man ser hvor sterke følelser avgifter på diesel til båt utløser her så vil jeg tro at disse avgiftene har effekt/betydning på mengden diesel som "dere" bruker og da har man jo egentlig oppnådd det man ønsket? At disse (økte) inntektene for staten også er med på å finansiere f.eks eldreomsorgen anser jeg også som positivt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

På tide. Vi i bensinfolket er lei av å subsidiere suppa til dieselfolket.

 

Når jeg tenker over det... dieselfolket har jo hatt subsidiert diesel i mange år, mens bensinfolket har betalt avgifter på drivstoffet. For å gjøre det rettferdig, må vi ha en like lang periode med avgiftsfritak for båtbensin og avgifter på diesel  :yesnod:

Link to post

Må gjerne øke miljøavgiftene, men då skal dei vere rettferdige, og uavhengig om ein et kjøtt, brukar fly eller brukar brennstoff på sjøen. Avgiftspartia synest ikkje å vere opptekne av dette, men meir det å dra inn pengar der det let seg lettast gjere, og det er å legge på drivstoffprisen. Å betale vegbruksavgift på sjøen er feil. Det same om heile anleggsbransjen skulle betale vegbruksavgift. So ser eg ofte dei med segelbåtar og små båtar elles, er veldig opptekne av denne avgifta. Dette er ofte dei som ikkje har brukt pengar på båt, og ikkje brukar pengar på ferie i Norge, men reiser på ferie utanlands mange gonger i året. Ein plass må ein vel bruke pengane. Skit i at dei då brukar mykje meir brennstoff enn mange av oss andre, og som dei er so opptekne av. Dobbeltmoral er og ei form for moral.

Link to post

På tide. Vi i bensinfolket er lei av å subsidiere suppa til dieselfolket.

 

 

Hva er det egentlig du mener dere subsidierer? Betaler dere for noe som er et gode for alle båtfolk? Jeg for min del tror at bensinavgiften går rett I statskassen som en uspesifisert inntekt, Da har det ingenting med subsidiering å gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

... bensinfolket er lei av å subsidiere suppa til dieselfolket.

 

Interessant forestilling. Dette kan kun forstås i en norsk politisk kontekst: En vare som ikke er avgiftsbelagt, blir ansett som subsidiert av avgifter for en annen vare. Avgift er normaltilstanden.

 

Problemet er vel at veiavgift på båtbensin er statlig tyveri -- ikke at fravær av tyveri knyttet til båtdiesel, er subsidie?

Link to post

"Dette rammer de fattigste av de aller fattige av de fattige".....

 

 

:)

 

Vel vi med dieselmotor har allerede lagt igjen flere mva kr ved kjøp av motor, enn de som har bensinmotor, siden dieselmotor er dyrere i innkjøp, vedlikehold og rep. Slå den du! :)

 

Om der legges på en avgift for båtdiesel, og denne brukes til oppgradering av statlige tjenester for båtliv, som statlige bøyer, brygger med fasiliteter, navigasjonsmerker etc, helt topp! Betaler med glede.

Kunne jo innført farge bensin også da, for ordens skyld.

Link to post

Det kunne jeg muligens ha svart deg på hvis jeg hadde hatt en leilighet på Kypros, men siden Kypros er en øy så vil man trolig benytte fly dit og da vil svaret i stor grad avhenge av belegget på flyet vil jeg tro?

Et område som har fått lite fokus er skipstrafikken, ikke minst fergetrafikken som vel stort sett bringer folk frem/tilbake på julebord, firmafest eller for billig sprit og røyk. Hva slipper disse ut av NOx og SOx?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

NOx-avgiftene som er nå, gjør ihvertfall at Rolls Royce her i Ålesund jobber mye med LNG-fremdrift og er vel eneste avdelingen som ikke er truet med oppsigelser i disse dager...

 

Dette er jo ny teknologi på sjø, så det forskes og utvikles.

Vi båtfolk som befatter oss med bensin og diesel har det lettvint. LNG har en temp på minus 162 grader og man skjønner jo at det ikke finnes en vanlig pumpe, ventil eller tank som virker særlig godt i de temperaturene mtp materialenes utvidelse og sammentrekning...

Link to post

Det er vi båtfolk som skal redde miljøet, fordi det er so lettvint å legge på avgiftene her. Ser fergetrafikken her vert nevnt, men ikkje flytrafikken. Sikkert av ein som brukar mykje fly. Slik er det berre. Alltid dei andre.  Hugs, det er det samla klimaavtrykket som tel, ikkje berre det på sjøen. Ver no litt edruelege godt folk.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post

Helt topp. Legg på 5000 kr i avgift på alle flybilletter om så... Helt i orden. Skal de gjøre noe, så får de gjøre det skikkelig, ikke bare noen pjaskete tiltak.

Øk avgifter slik at all langreist mat blir såpass kostbart at ingen handler import. Så kan vi her i Norge spise potet, gulrot og kål. De som dyrker ris, quinoa mm, spise det.

Vi får spise reker og andre får spise scampi.

Forbud mot importert økologisk mat, som er et stort bedrageri, og så får vi handle hos den lokale bonden.

Full mva og toll på alle varer privatpersoner bestiller på nett.

 

Problem løst.

Link to post

Poenget er å redusere klimaavtrykket vi setter ved bruk av fossilt drivstoff. Er det ingen som har forstått dette?

 

Trur det er fritt fram for å betale inn meir skattar og avgifter for dei som ynskje det, og som vil redde miljøet. At det betyr lite i den samanhengen er no si sak, men går sikkert til eit godt formål og so har ein det godt med seg sjølv. Og det er vel det viktigaste. Ellers er det vel slik at ein som oftast betalar skatt etter evne, slik er det i alle høve tenkt, medan med avgifter vil dei som har god råd kome langt betre ut. Ein kompis av meg som har svært god råd sa at avgiftene for han betydde lite. Han likte minder skatten sidan den var progresiv. Med høge avgifter fekk han ha sjø og veg for seg sjølv utan at det økonomisk betydde noko som helst for han sin del.

Link to post
Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...