Jump to content

Politiske partier vil ha båtlivet dyrere !

Ballard

Recommended Posts

Ein held liv i gruvedrifta på Svalbard berre av strategiske grunnar. Elles kunne ein ha overlete heile øygruppa til russarane. Når ein finn meir levedyktige arbeidsplassar her vil kulldrifta opphøre, ikkje før. Synest dette er fornuftig politikk. Men det er å kjøpe seg arbeidsplassar, men det gjer ein stundom på fastlandet og.

Så ditt syn på at økte dieselpriser i Norge har en kobling til stort antall flyktninger i Europa "vidsynt". Mens noen som feks mener at 4.1 milliarder i kutt i formueskatten og x hundretalls millioner i skattelette til de rikeste i landet må betales er trangsynte. 

:-) Joda.. Noen tror jo på julenissen også. 

Joda, og noen tror på Jonas Gahr Støre også, så hvorfor ikke på julenissen?

Det er ikke dieselprisene sådann de vil øke, det styrer et internasjonalt marked, men avgiftene er lokale, og inntektene fra disse skal/må bl.a. finansiere venstresidens drøm om et totalt "fargerikt" fellesskap.  Med mindre inntekter, men økede utgifter for Staten, er de alltid på jakt etter objekter å avgiftsøke.  Og med "miljøkortet" i hånda kan de få med seg mange dumme politikere til å stemme ja til slike forslag.  Huska at deler av avgiftene på drivstoff er tidligere km-avgift, og det harmonerer dårlig å tillegge båtbrukerne dette.  Avgifter bør være rettferdige og fornuftige, ikke bare som ekstra inntekt for staten som går i det store sluket!

Husk dette ved neste valg!  Det e 100.000-tusener av båtbrukere, så bruk stemretten i 2017 til å si fra!

Joda, og noen tror på Jonas Gahr Støre også, så hvorfor ikke på julenissen?

Det er ikke dieselprisene sådann de vil øke, det styrer et internasjonalt marked, men avgiftene er lokale, og inntektene fra disse skal/må bl.a. finansiere venstresidens drøm om et totalt "fargerikt" fellesskap.  Med mindre inntekter, men økede utgifter for Staten, er de alltid på jakt etter objekter å avgiftsøke.  Og med "miljøkortet" i hånda kan de få med seg mange dumme politikere til å stemme ja til slike forslag.  Huska at deler av avgiftene på drivstoff er tidligere km-avgift, og det harmonerer dårlig å tillegge båtbrukerne dette.  Avgifter bør være rettferdige og fornuftige, ikke bare som ekstra inntekt for staten som går i det store sluket!

Husk dette ved neste valg!  Det e 100.000-tusener av båtbrukere, så bruk stemretten i 2017 til å si fra!

Regner med at det innlegget blir slettet eller tråden stengt når moderator stikker innom forumet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Regner med at det innlegget blir slettet eller tråden stengt når moderator stikker innom forumet.

Å?, hvofor det? 

Er det forbudt å ha meninger her om politiske vedtak, når trådstarter nettopp startet med å advare båtfolket om hva som skjer på det poltiske plan?

Mulig man tråkker noen på tærne, men det må man vel tåle å føle? Så kan man jo argumentere for elelr mot avgifter som mange båtfolk opplever som urettferdige.  Til slutt ender det likevel opp med politikk, om man  liker det eller ikke.

Jeg tror ikke 2 kr ekstra i avgift pr liter båtdiesel er det som endrer folks adferd, som igjen reduserer utslipp.

De pengene går fort bort i utgifter til å administrere innkrevingen.

Derfor er avgiftspolitikk, hvor man ikke drar på så det svir, kun en måte å hente inn mange småbeløp som samlet kan balansere offentlige budsjettet.

Det er først når ikke har råa til å fylle diesel, at mitt utslipp blir redusert.

Politikerne vil vel ikke gjøre båtlivet dyrere, de vil vel redusere utslippene?

Hvorfor ikke holde seg til poenget i stedet for avsporing om andre ting på statsbudsjettet?

Det må da være lov å se og peke på sammenhengen i både utslipp og budsjett, da alt henger sammen.  Isolert sett går de vel ikke inn for å gjøre det dyrere bare for å fordyre varer, men konsekvensen er ubetinget det. Derfor må båtfolket få lov å reagere, og på et slik fora må det være rom for å peke på uheldige konsekvenser av politikken?  Litt realisme tilsier også at den tilførselen  båtfolket bidrar med klimagasser er forsvinnende liten i den store sammenhengen.

Fordi moderator er relativt streng (understatement) hva angår politiske diskusjoner.

mener du partipolitiske diskusjoner da?  Når alt kommer til alt er vel det aller meste politikk? 

At noen påpeker at enkelte partier fordyrer båtbruken ved nye avgifter bør vel kunne diskuteres?

Var det fordi tåkefyrsten ble sammenlignet med julenissen?  :giggle:

Denne var litt morsom:

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hvem er han? Har han vært statsminister?

Trodde det var et par damer som hadde styrt landet den siste tiden.

​-------

Han vil gjerne bli statminister tror jeg. 

Han leder visstnok landets største parti, så det må jo være mange som har latt seg lure ifølge meningsmålinger. 

Men i det siste har partiet dalt på målingene forståelig nok.

Han stod bak den økte asylstrømmen til Norge da han fikk igjennom at Norge skulle flashe for verden at  vi gjerne tok imot.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Han var en høyremann før han fikk los på makt og svarte på telefonsamtalen fra Jens. Dere husker? Han som nå er NATO sjef, men som ville ha Norge ut av NATO som auf leder.Beklager om jeg fikk stengt tråden.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg tror ikke 2 kr ekstra i avgift pr liter båtdiesel er det som endrer folks adferd, som igjen reduserer utslipp.

De pengene går fort bort i utgifter til å administrere innkrevingen.

Derfor er avgiftspolitikk, hvor man ikke drar på så det svir, kun en måte å hente inn mange småbeløp som samlet kan balansere offentlige budsjettet.

Det er først når ikke har råa til å fylle diesel, at mitt utslipp blir redusert.

Siden det allerede er avgifter så vil vel ikke en økning, eller reduksjon for den saks skyld, medføre særlig økning/reduksjon i utgiftene til å administrere disse?

Etter hva jeg har oppfattet så har avgifter to årsaker/hensikter; Påvirke bruk/forbruk og/eller fiskale grunner. Siden samfunnet har en del utgifter (skole, helse osv) så er dette samfunnet avhengig av inntekter, og det hele koker da i grunnen ned til hvordan og hva)  skattelegging skal foregå, og her viser vel all praksis at alle er uenige i at deres hjertesaker skal skattlegges, så også her på forumet. Med all den energi som legges ned i å irritere seg over avgifter på diesel (avgifter på bensin bryr bare et mindretall seg om siden de ikke forbrenner bensin hvilket jo nettop dokumenterer min påstand her?) så tar jeg det som en indikasjon på at selv de som synes å mene at diesel skal gis på blå resept ikke vil forbli upåvirket av økte utgifter også om disse skyldes økte avgifter!

mener du partipolitiske diskusjoner da?  Når alt kommer til alt er vel det aller meste politikk? 

At noen påpeker at enkelte partier fordyrer båtbruken ved nye avgifter bør vel kunne diskuteres?

Vi overlater til moderator å legge listen mht hva som godtas/ikke godtas.

Redigert av Mouche (see edit history)

Jeg skjønner ikke helt argumentet til Mouche at en del av andres innlegg burde slettes (av partipolitiske grunner?), når han selv viser politisk flagg.

Uansett hvordan man ser på det, resultatet er at båtlivet blir dyrerer, uten at det nødvendigvis forbedrer miljøet, selv om "miljø" er den viktigste faktoren i dette utspillet.  Det er tross alt folket som velger sine representanter til å forvalte og bestemme over dine og mine skatter og avgifter, og hver og en må gjøre seg opp en mening over hvem de vil ha på "tinget".  Derfor er det bra med meningsutvekslinger og viktig å få fram hvilke partier som ønsker hva.  Siden dette er et båtforum, bør det fortrinnsvis handle om båtlivet, og hvilke påvirkning politikernes beslutning har for oss.

Jeg skjønner ikke helt argumentet til Mouche at en del av andres innlegg burde slettes (av partipolitiske grunner?), når han selv viser politisk flagg.

Mitt poeng er egentlig mer å anse som en opplysning om at forumets eier/moderatorer for noen år siden bestemte seg for å slå hardt ned på tråder om politkk, men lar tråder som omhandler båtlivet leve så lenge de holder seg til sak. Jeg har ikke tatt til orde for at noen innlegg skal slettes! Meningsutvekslinger er jeg for.

Når det gjelder avgifter så er det vel forøvrig det partiet som hevder å være mest imot slikt som både sitter i regjering, sågar med finansministeren, men allikevel økes en del avgifter, også på drivstoff!

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Frp-lovet-betydelig-lavere-avgifterA--har-justert-opp-de-fleste-7785061.html

Redigert av Mouche (see edit history)

Dette kan vel ikke tydes på annen måte enn at du ønsker innlegget fjernet?

Og  litt rart at du selv veldig tydelig flagger politisk retning, samtidig som du kritiserer andre for å gjøre det samme.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...