Jump to content

Gass varmeovn eller lampeolje varmeovn som varmekilde ombord ?

Ficher

Recommended Posts

Tenker kun og bruke disse for oppvarming under fisketurer på vinter/vår.

Hva erfaringer har dere med disse lampeolje varmeovn    http://www.seatronic.no/varmere-varmeovner-c-107_247/varmeovn-lampeolje-2600w-p-416  eller gass varmeovn

https://www.maritim.no/gass-varmeovn-med-shut-off#.VnGds0rhAQ8 

Blir det "mye" mer kondens med gass i forhold til lampeolje ovn ?

Guest Avmønstret#

Les om dette på båtwikien, eller hva den heter. Grei nok under kalesjen med god lufting, men i en lukket båt må du være veldig forsiktig med disse. 

Har prøvd begge deler selv. Gassvarianten varmer ikke veldig mye men samtidig svir den jo ikke av alt surstoff på et blunk heller. Parafinovnen er gir større effekt, men bruker mye mer surstoff, denne kan du ikke bruke nedi en lukket båt etter min mening. 

Tenker kun og bruke disse for oppvarming under fisketurer på vinter/vår.

Hva erfaringer har dere med disse lampeolje varmeovn    http://www.seatronic.no/varmere-varmeovner-c-107_247/varmeovn-lampeolje-2600w-p-416  eller gass varmeovn

https://www.maritim.no/gass-varmeovn-med-shut-off#.VnGds0rhAQ8 

Blir det "mye" mer kondens med gass i forhold til lampeolje ovn ?

Ingen av disse er godkjent for bruk ombord i båt

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Jeg har en som ligner på den til maritim sin (fra bestmarin). Den funker absolutt som forventet. Er tom på 2-3 timer ved full guff som flere skriver. Jeg hadde ene siden på kalesjen litt åpen når vi hadde på ovnen for å sørge for god nok tilgang på luft.

Jeg brukte den bare for å få opp tempen litt ut på kvelden på høsten før jeg fikk montert inn eber'n.

Vi hadde en del kondens om morgenene etter, men hvor mye som kom fra gassbrenninga i forhold til hvor mye som kom fra normal luftfuktighet vet jeg ikke. Opplevde aldri noen dam under.

Med eber'n har det i hvertfall blitt veldig mye bedre. Men nå har vi jo også på litt varme hele natta.

Ok...... andre som har erfaring med denne gassbrenner.i forhold til kondens/ luftfuktighet ? ?

Har brukt den gassovnen fra Maritim en del ombord i en Yamarin bowrider på rundt 20' et par vintre. Gassovnen gjør det mulig å ha en OK temperatur ombord selv om det er kaldt ute, så båtlivet for kameraten med Yamarinen har blitt revolusjonert, han kaller ovnen et av sine beste kjøp! Båten er selvlensende og kalesja er tett mot regn ovenfra men noe luftig nederst :giggle: Erfarer at så lenge vi er i fart (2-7knop) er ikke dugg et problem så lenge det kommer noe frisk luft inn underveis (går ikke i plan med ovnen da trekken blir for stor). De gangene vi har lagt til for å f.eks. hente en pizza hos den lokale bakeren er det alltid godt med dugg på innsiden av kalesja når vi kommer tilbake til båten igjen. Med andre ord fungerer gassovnen som en grei varmekilde i fart, men tilfører såpass med fuktighet at om ikke luftinga er god nok blir det både varmt og klamt ombord.

Red.: Har også prøvd parafinovn (uten pipe som slipper eksosen ut inne). Varmer godt, men er du ombord over tid lukter klærne etterpå, noe du slipper ved bruk av gass.

For begge typer er det svært viktig med god nok lufting, du stryker med hvis det blir for tett. Bedre å lufte såpass at temperaturen er under trivselstemperatur enn å ta kveld for tidlig tenker nå jeg.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...