Ficher Startet 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2015 Tenker kun og bruke disse for oppvarming under fisketurer på vinter/vår. Hva erfaringer har dere med disse lampeolje varmeovn http://www.seatronic.no/varmere-varmeovner-c-107_247/varmeovn-lampeolje-2600w-p-416 eller gass varmeovn https://www.maritim.no/gass-varmeovn-med-shut-off#.VnGds0rhAQ8 Blir det "mye" mer kondens med gass i forhold til lampeolje ovn ? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Har selv den fra Maritim. Effektiv, men brenner ikke mer enn 2-3 timer på en butanboks. Skulle jeg kjøpt ny, hadde jeg prøvd Seatronicmodellen. Men spørs om du kan forsvare dette klimamessig da... Det er visst i tiden å helst bare sitte stille å ikke gjøre noe som helst, for det må jo være miljøvennlig... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Les om dette på båtwikien, eller hva den heter. Grei nok under kalesjen med god lufting, men i en lukket båt må du være veldig forsiktig med disse. Har prøvd begge deler selv. Gassvarianten varmer ikke veldig mye men samtidig svir den jo ikke av alt surstoff på et blunk heller. Parafinovnen er gir større effekt, men bruker mye mer surstoff, denne kan du ikke bruke nedi en lukket båt etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 (redigert) Gassovnen fra Maritim er svært effektiv med tanke på at den har halve effekten i forhold til parafinbrennern, men som sagt brenner opp Butanboksen fort. Mulig det er flere varianter av disse. Redigert 16.Desember.2015 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Vill slå et slag for Gasspeisen de i innlegg 1 produserer vanndamp og forbruker O2, bra til utendørsbruk http://www.go2marine...-new-p9000.htmlSom etter min mening er "sikrere" med sin lukket forbrenning inn/ut over dekk varmer bra Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Wallas Service Svart 16.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 Tenker kun og bruke disse for oppvarming under fisketurer på vinter/vår. Hva erfaringer har dere med disse lampeolje varmeovn http://www.seatronic.no/varmere-varmeovner-c-107_247/varmeovn-lampeolje-2600w-p-416 eller gass varmeovn https://www.maritim.no/gass-varmeovn-med-shut-off#.VnGds0rhAQ8 Blir det "mye" mer kondens med gass i forhold til lampeolje ovn ? Ingen av disse er godkjent for bruk ombord i båt Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
nordan family 27 Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Bruker selv en Eber inne, men har en POD 8 parafinvarmer under kalesjen. Godt fordlyden med den - god og klassisk kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Jeg har en som ligner på den til maritim sin (fra bestmarin). Den funker absolutt som forventet. Er tom på 2-3 timer ved full guff som flere skriver. Jeg hadde ene siden på kalesjen litt åpen når vi hadde på ovnen for å sørge for god nok tilgang på luft. Jeg brukte den bare for å få opp tempen litt ut på kvelden på høsten før jeg fikk montert inn eber'n. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 17.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Blir det mye kondens ved bruk av gass ..... denne https://www.maritim.no/gass-varmeovn-med-shut-off#.VnGds0rhAQ8%C2%A0 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Jeg brukte en sånn til litt arbeidsvarme på hytta før vi fikk strøm. Og det var alltid en dam på gulvet under den etter bruk, pluss neddoggede vinduer. Så det blir mye kondens ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ficher Svart 17.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Jeg brukte en sånn til litt arbeidsvarme på hytta før vi fikk strøm. Og det var alltid en dam på gulvet under den etter bruk, pluss neddoggede vinduer. Så det blir mye kondens ja... Ok , ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 (redigert) Vi hadde en del kondens om morgenene etter, men hvor mye som kom fra gassbrenninga i forhold til hvor mye som kom fra normal luftfuktighet vet jeg ikke. Opplevde aldri noen dam under. Med eber'n har det i hvertfall blitt veldig mye bedre. Men nå har vi jo også på litt varme hele natta. Redigert 17.Desember.2015 av EirikG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 18.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Vi hadde en del kondens om morgenene etter, men hvor mye som kom fra gassbrenninga i forhold til hvor mye som kom fra normal luftfuktighet vet jeg ikke. Opplevde aldri noen dam under. Med eber'n har det i hvertfall blitt veldig mye bedre. Men nå har vi jo også på litt varme hele natta. Ok...... andre som har erfaring med denne gassbrenner.i forhold til kondens/ luftfuktighet ? ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 (redigert) Har brukt den gassovnen fra Maritim en del ombord i en Yamarin bowrider på rundt 20' et par vintre. Gassovnen gjør det mulig å ha en OK temperatur ombord selv om det er kaldt ute, så båtlivet for kameraten med Yamarinen har blitt revolusjonert, han kaller ovnen et av sine beste kjøp! Båten er selvlensende og kalesja er tett mot regn ovenfra men noe luftig nederst Erfarer at så lenge vi er i fart (2-7knop) er ikke dugg et problem så lenge det kommer noe frisk luft inn underveis (går ikke i plan med ovnen da trekken blir for stor). De gangene vi har lagt til for å f.eks. hente en pizza hos den lokale bakeren er det alltid godt med dugg på innsiden av kalesja når vi kommer tilbake til båten igjen. Med andre ord fungerer gassovnen som en grei varmekilde i fart, men tilfører såpass med fuktighet at om ikke luftinga er god nok blir det både varmt og klamt ombord. Red.: Har også prøvd parafinovn (uten pipe som slipper eksosen ut inne). Varmer godt, men er du ombord over tid lukter klærne etterpå, noe du slipper ved bruk av gass. For begge typer er det svært viktig med god nok lufting, du stryker med hvis det blir for tett. Bedre å lufte såpass at temperaturen er under trivselstemperatur enn å ta kveld for tidlig tenker nå jeg. Redigert 18.Desember.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Finnes jo også spritbrennere som HeatPal om det skal være enkelt og idiotsikkert. Men de varmer vel kun 1500 w? Bruken her i tråden var vel til fisketurer, ikke overnatting? Men som sagt: POD 8 er helt fantastisk som supplement til Ebern hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 18.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Takk for god info Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.