Jump to content

Presenning eller bare kalesjen her i vinter?

MOW

Recommended Posts

Hei båtvenner

Jeg har kommet i tvil om jeg skal kjøpe en presenning og pakke Snekken inn fra front til akter (bruke kalesjebøylene) og fjerne kalesjen eller bare beholde kalesjen på her på land  (står ute i guds frie natur i havnen) i vinter???? :confused:

Her nede "sydpå" er det sjeldent noe særlig sne og hvis den kommer så går den igjen stort sett etter bare et par dager... så det skulle ikke være på grunn av tyngden på evt snø jeg skulle velge presenningen.

Det er dog generelt noe møkk i nedbøren over vinteren og det kommer nok til å kreve at jeg rengjør kalesjen grunndig hvis jeg skulle beholde den på og droppe presenning...

Hva siger ekspertene herinne? Blir det for mye fukt med presenning eller ??? (Husk Snekken er trebåt og kanskje ikke det gjelder det samme med trebåter som med plast :confused: )

På forhånd takk :yesnod::thumbsup:

Det hadde jeg ikke tatt sjansen på.

Tror det er en formulering i forsikringspapirene mine hvor det står  "skade som følge av normal nedbør dekkes ikke" eller noe lignende.  Storm og ekstremvær er altså noe annet.

Fair nok; Regn og snø bør båten tåle om den er i normalt vedlikeholdt stand, ettersees jevnlig og står i opplag på skikkelig måte. Og snøvær er ikke et ukjent eller uventet nedbørsfenomen om vinteren, heller ikke ""Sydpå"

"Ekspertene". dvs jeg, har ett ufattelig godt råd å komme med: 1.prioritet er å holde det tørt inne i båten. Om du bruker kalesje eller pakker hele båten inn i pressening er ikke det viktige, det viktige er å ha en liten varnekilde på inne i båten, vinteren igjenom, og gjerne en vifte også, som vil sørge for konveksjon. Men som regel er det nok med bare en "frostvakt" på 200-300W. Det vil koste noen kroner på strømregningen - men man kan ta i bruk båten til våren i samme stand som da man avsluttet sessongen året før.

Jeg forstår det som at trådstarter en har ei tresjekte?

Da vil vel ikke å ha en vifteovn stående det beste. Det vil tørke ut treet. Blir mye sprekker.

Ikke en vifteovn. Kun en liten varmekilde for å holde det tørt innemdørs. Og trebåter må aldri lagres på land uansett - da vil de lekke som en sil når de sjøsettes. Robåter i tre som er lagret på land, må gjerne ligge et par uker under vann før de la seg lense og blir sjøyktige. Større båter i tre må ligge på vannet hele året for å holde seg tette.

All varme vil føre til at treverket tørker ut, noe som ikke er gunstig for en trebåt.

Av den grunn ville jeg satt den under presenning. Gir mer stabilitet. Ungår sollys og uttørring. Greit at båten står på en plen. Mer fuktighet.

Samt få den på vann før vårsola blir for kraftig. Funker I mange år.

Anbefaler du å sette trebåter i en krybbe på land vintestid, fremfor å la dem ligge på vannet ? Og i så fall, hvorfor ? jeg må innrømme at min erfaring med trebåter er fra en liten pram i et fjellvann da jeg var veldig liten, men det å lagre trebåter på land er helt nytt for meg. Så derfor spør jeg.

Alltid fint for trebåter å ligge på vann.

På Sørlandet er det vanlig med perioder med havis, så av den grunn er det å ha båten på vann ikke noe god løsning. Noe som også er tilfelle til trådstarteren.

Mange trebåter på land her.

Men nok en gang, så ville jeg droppa varmeovn.

Jeg har tatt båten opp i vinter fordi jeg har noen prosjekter som jeg skal ha gjennomført: nytt ror, ny motorkasse,, fjerne lakk på tiljene og gi dem beis og lakk (alternativt tretjære og linolje), fjerne lakken innvendig og gi den en masse linolje til den ikke suger mere og så lakk på toppen, fikse fordekket (fjerne takpapp) og fjerne mørke pletter utvendig.... uha... masser av prosjekter  :giggle:

Og noen av dem krever at jeg kan få tilgang til den utvendig som innvendig.

Jeg er enig i at trebåter har det best med å ligge på vannet også om vinteren, men det er altså ikke helt praktisk for meg i år. Og jeg har innkjøpt en ekstra bilgepumpe så det er 2 stykk til våren nå den kommer i vannet. Så må man håpe det er nok... :pray:

Om det blir presenning er jeg mere og mere i tvil om, for det er lett tilgang nå med kalesjen, men hvis det skal være presenning så skal det være lett å få adgang også med en sånn en. Og ikke å forglemme - det skal være sånn at jeg ikke behøver å være bekymret hvis det blåser en halv pelikan.... :lipseal:

Om kalesjen ikke allerede synger på siste verset, og du har planer om å kjøpe ny, så ville jeg ikke latt det stå på, i vær og vind. Det gir stor slitasje både mtp veistøv, snø og fukt. Jordslag blir det også.

Tar du den av om vinteren så forlenger du dens liv med mange år.

Den er ca 10 år gammel og begynner å bli litt slitt, men har en del år igjen i seg.

Snø er det ikke så mye av her og nedbøren virker renere her enn i Nord(Sjælland) så jeg tar sjansen... :diving:

Ligger selv på vannet uten pressening i år !

Vært heldig med snøen foreløbig så krysser fingrene.

Det jeg tror den liker minst er når den er fuktig og fryser til !

uhadada det lyder da kaldt å ligge på vannet nå..øh ja dårlig humor ... men i den seriøse ende, det med barfrost på fugtig kalesje kan jeg godt følge deg i kan bli en utfordring. Hvis temperaturen faller til frost og under får jeg revurdere, men så mildt som det er nå her ( ca 10 grader om dagen og 6-7 om natten) er jeg helt rolig. :pray::lipseal::puke:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...