Jump to content

Strøm ut fra Yamaha 9,9 2007 mod 2-takt

TomasK

Recommended Posts

Hei!

Jeg vet dette har blitt spurt om før og jeg har brukt mye tid på å finne ut av hvordan jeg trygt kan få strøm installert i båten min. Har en 2007 mod Yamaha 9,9 2-takt og en GH14 hvor jeg gjerne vil ha et 12V strømuttak, lanterne samt et ekkolodd.

Siden jeg vil installere et batteri, så vil jeg sikre meg korrekt ladespenning / strøm. Da må jeg ha en laderegulator såvidt jeg har forstått. Dette er ikke så enkelt å finne ferdig til små motorer, men jeg TROR kanskje jeg har funnet en løsning nå og det er her jeg trenger ekspertise!

Kan jeg bruke laderegulator beregnet på solcellepanel? Sjekk f.eks denne: http://www.seatronic.no/solcellepaneler-regulatorer-c-422_423/solara-regulator-sr135tl-p-818. Den takler opptil 8A / 135W og det er nok i forhold til motoren som leverer maks 80W. Istedenfor å koble innstrøm fra solcelle panel så kobler jeg innstrøm fra påhengsmotor (likerettet).

Hva tror dere? Prisen er jo ikke all verden, 499,-..

De förste 9,9 Yamaha totaktere har en likeretter Og regulator under dekselet. Hvis du ser en grå firkantet sak på størrelse med en fyrstikkeske som har kjøleribber og en rød ledning ut av, så er det den. Jeg ville for sikkerhetsskyld brukt et multimeter og koblet til og sett. Normalt sett vil en likeretter få problemer med et par av diodene inni seg hvis man ikke har et batteri tilkoblet. Derfor litt rart at ledningen kan være frakoblet og at delen er en likeretter, men ifølge Yamaha så er det det den er til.. Good luck!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...