Guest Balder.. Startet 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2015 Vil dette bli omtrent det samme eller blir det betydelig forskjell....hva vil i tillfelle være forskjellen på disse 2 propellene på samme båt ? Har org 14×17 + en stål propell 13 1/2×19. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Hvis du legger ut bilde av propellerene er det kanskje noen som vil synse. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 .. og type båt / motor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Balder.. Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Motor 99 Johnsen 115 Båt Galia Cruiser 560 En orginal alu propell..14x17 En stål propell 13 1/2×19 Er det til litt hjelp ? Står nå på alu propell men stål propellen medfulgte noe annet jeg kjøpte,med min logikk skulle de være ganske like...en er noe mindre men mere pitch en den andre....hva tror dere ?? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 enkelt sagt, diameter = grep i vannet. pitch / stigning = hvor langt båten skyves framover for hver omdreining. Men propeller er veldig forskjellige, de kan ha forskjellig bladareal, samt at bladutforming har mye å si. Noen stålpropeller er feks tilpasset å gå høyt i vannet og vil funke dårlig som erstatning for en vanlig alu propell. Så utforming, samt diameter og stigning må tilpasses kombinasjonen av båt/motor. En stor båt trenger mer skyvkraft = større diameter. Og også lavere stigning Og motoren har et anbefalt tutallsområde for full gass, her er det stigningen som har mest å si. Din motor skal ha rundt 5500 om jeg ikke tar feil. hva slags fart og turtall får du? og er det noe merking på stålpropellen? Jeg ville prøvd stålpropellen, vil tippe den kan gi omtrent samme turtall og stålpropellen litt mer fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.