REM Startet 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2015 Jeg har tatt ut turboen på motoren for rengjøring og montasje av eksostempmåler. Når jeg tittet inn i IC fra turbosida, ser jeg at kjølerørene er dekket av et lag med fett/olje og sot. Jeg regner med at dette isolerer og nedsetter virkningsgraden på IC og bestemte meg derfor å åpne opp og rengjøre innsatsen. Lokket som er a bronse tetter mot innsatsen som også er av bronse med en O-ring, og forhindrer at saltvann kommer i kontakt med luftsiden. Selve huset hvor innsatsen sitter er av aluminium. Jeg har fått av lokket, men sliter nå med selve innsatsen da det virker som denne er grodd skikkelig fast til aluminiumshuset. Som dere ser er insatsen ganske så grodd. Ikke så rart kanskje på en 13 år gammel båt som har gått 800 timer? Forrige eier påstod at begge kjølerene var åpnet og rengjort på 500 timer, men jeg vet ikke egentlig om jeg tror så mye på det. Problemet mitt er altså å få løsnet selve innsatsen fra aluminiumshuset. Jeg har prøvd å banke skrutrekkere ned i spalten rundt omkring, sprayet med CRC og latt stå i spenn natta over uten resultat. Noen som har gode tips? Tenkte jeg skulle ta ut hele IC med hus og det hele og ta den med hjem i bua. Der kunne jeg få åpnet lokket på baksida og kanskje presse ut innsatsen i ei benkpresse el.? Så etterhvert at for å få ut IC-en, måtte jeg først ut med varmeveksleren, så det la det litt på is. Trur det skal være mulig å få ut innsatsen uten å måtte demontere hele motoren? Noen forslag Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Scand29bal Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Har du lossat locken på båda sidor det måste du göra i vilket fall som helst. Ta bort oringarna och knacka försiktigt med en träkloss imellan. Bänd absolut inte med några mejslar. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Syntes ikke denne så ille ut. Gjorde samme operasjon på min D6 i fjor. For å få ut innsatsen brukte jeg 2"X4" og slegge. Banket den ut, det var rådet jeg fikk hos VP forhandleren. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Jeg kommer ikke til fra baksiden, for der sitter varmeveksleren. Må ta ut den isåfall, men det viser seg å være en omfattende jobb. Hadde håpet å slippe det. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
cantina Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 På 63 var det en umbrakoskrue med en liten kule innenfor som holdt fast innsatsen. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Ja, kjenner til den på 63-motoren cantina. Har ingen tilsvarende på 74. Forøvrig er kjølesystemene på de to motorene så å si identiske. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ally Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Tror ikke du får ut innsatsen hvis du ikke kommer til på baksiden. Min så slik ut etter 6 år. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Eneste måten å få ut innsatsen til IC på er å først fjerne varmeveksleren. Når den er ute kommer man til på framsiden, og kan benytte ei klubbe el. til å slå innsatsen ut bakover. Ifølge shopmanualen er det en piece of cake å fjerne varmeveksleren. Pkt 6 er greit. Sitter med to bolter i bakkant. Fjern disse og trekk tøret rett nedover i bakkant. Kan være grodd fast så et kakk med ei plastklubbe vil løse saken. Med røret nede i bakkant er det bare å trekke rett ut av inngrep med vannpumpe. Rørets funksjon er å frakte kalt sjøvann direkte fra vannpumpe fram til IC uten å måtte gå om varmeveksler HE. I ettertid ser jeg at en ikke egentlig trenger å fjerne dette røret hvis en bare skal fjerne IC som jo jeg akter å gjøre. Hvorom allting er, pungt 7 er greit. Bare å ta ut bolten som sitter i HE, og løsne braketten i framkant. Skru bolten ut noen omdreininger slik at du får svinget braketten til side og ut av veien. På punkt 8 startet problemene. Skal fjerne 6 skruer sier manualen og løft deretter HE ut. 5 bolter er greit. Sitter godt synlig og lett tilgjengelig, men hvor er den 6.? Manualen sa ingenting om hvor bolten satt, men etter å ha studert sprengskissene kom jeg etterhvert på sporet. Bolten satt skjult bak huset i overkant. Det er ikke mulig å se den, men man føler den med fingeren i glippa mellom huset og dynamo. 12mm pipe på en kort forlenger, og bolten skal ut framover og paralellt med veivakslingen som en ser av bildet og ikke på tvers som de øvrige fem boltene. Resten er vel mer eller mindre som det står beskrevet i manualen. For å løfte ut HE måtte jeg lage meg et opplegg med en jekkestrapp slik at jeg fikk jekket opp huset i framkant. Slik sett unngikk jeg at framdelen falt ned og kom i knip med røret som sitter mellom dekslene i HE og IC. Bildet over viser rørforbindelsen mellom HE og IC. Varmeveksleren må trekkes framover slik at røret kommer ut av inngrep men IC. Først da kan HE løftes ut. MTF (more to follow) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 6.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 Her er det den sjette bolten sitter festet. Ikke undervurder vekta av HE når den skal løftes ut. Veier vel sine 30-40 kg? Her er IC innsatsen på vei ut. Før du begynner å banke på innsatsen for å få løsnet den husk å fjerne O-ringene. Sitter en i hver ende etter at dekslene med sine O-ringer er fjernet. Altså 4 O-ringer på IC og tilsvarende 4 på HE. O-ringene bør selvfølgelig byttes når du først har tatt deg bryet med å åpne. Koster den nette som av kr 350,- pr stk fra VP. O-ring er en O-ring og kan også kjøpes fra Busac & Shamban eller Otto Olsen for en brøkdel av prisen. Dimensjonen er 3,55x170mm i materialet Viton Du vil oppdage at innsatsen etter hvert krasjer med oljekjøleren til gearkassa. Oljekjøleren sitter med fire bolter og er enkel å fjerne. Slik så beistet ut da jeg først fikk den ut. Godt innsausa med olje som vel er oljedamp fra motorrommet. Dette tiltross for at jeg benytter svært effektive Walker Airsep vaskbare luftfiltere som vaskes hvert år før sessongstart. Mange sier at det bare er tull å bruke luftfiltere på sjøen. Dem om det. MTF Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.