rockmoen Startet 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2015 Skal skifte motorlabbene på min Bukh DV 36, da disse var milt sagt utslitt. Men er usikker på hva jeg skal velge. I følge en nettbutikk jeg var i kontakt med, skulle man bare regne vekt delt antall motorlabber. Noe som gir meg 66,25 kg. Men så ser jeg på andre leverandører så bruker man et regnestykke som også tar med dette: motorvekt i kg + HK x 358 x gearreduksjon = max. belastning per demper i kgantall dempere omdr./min. x senteravstand i meter mellom dempere i lengderetningen Da får jeg tallet 98,95 kg. Så var er mest korrekt??? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 Ta kontakt med Bjarne Johnsen Teknisk på Kokstad utenfor Bergen. De er dyktige på motorlabber og har akseptable priser. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2015 Jeg tror det siste svaret er det mest korrekte. Jeg brukte et tilsvarende regnestykke da jeg skiftet labber, og de har I alle fall holdt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mizar Svart 21.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2015 (redigert) Jeg også tror det er fornuftig å regne med ledd nr to i formelen. Ledd 1 er antagelig tilstrekkelig vektstyrke i forhold til motorens tyngde. Men de støtabsorberende festene vil da kunne svinge i takt med motoren og i verste fall få økende utslag hvis de er for myke. Dette henger sammen med svingefrekvensen som er innebygget i ledd to, der turtall og gearutveksling er tatt med. For å unngå selvforsterkende vibrasjoner som bare øker og øker, virker det fornuftig å velge stivere fester i henhold til formelens ledd 2. -Dette sagt som ren synsing, på bakgrunn av det jeg lærte om svingesystmer og resonans, i fysikken på reallinjen for ca 40 år siden. ;-) Takk for at du stilte spørsmålet jeg komemr selv til å bruke den formelen hvis jeg skal bytte motorlabber i fremtiden. Jeg har selv samme motor! ;) Redigert 21.Desember.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.