Heimegut Startet 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2015 Hei. Har ett voltmeter i dashbordet, dette jager opp og ned, fra 12 til 16volt i takt med turtallet på motoren. Det skal vel ikkje vere slik? Hva kan vere galt? Takk Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 Hvilken motor er det du har? På en påhenger uten spenningsregulator vil dette være helt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Heimegut Svart 20.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 Det er innenbordsmotor. Leyland ifra midten av 80 tallet. Har ikkje tenkt over tidligere om Voltmeteret har jaget. Men idag ville ikkje starteren slå inn, so ei måtte tvinge den med skrujern. Etter dette begynte eg å følle med på Voltmeteret. . Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 to forskjellige problemer .dårlig kontakt til starter (tynn ledning) eventuelt defekt innslag/ .spenningsregulator dynamo dersom turteller går på dynamo Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 kan også være tennings nøkkelen som kødder Sitér dette innlegget Link to post
EWS Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 Eller defekt diode på diodebrua. Hvis du har en billig radio ombord, uten kondensator på strømforsyninga, kan du anatgelig høre en ulyd som følger turtallet på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 En enkel sjekk er å kontrollere at viftereimen er stram nok og ikke slurer. Slurer den, får du både dårlig lading og varierende spenning. Og med dårlig lading av batteriet, får du fort problem med å starte motoren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
båt 45 Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 ved dårlig lading skulle den ikke startet ved å kortslutte den Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 Vel, - en får gjerne litt mer direkte forbindelse uten lange kabler på den måten. Og jeg sier ikke at problemet nødvendigvis er slakk viftereim, men at det er en mulighet som det er greit å sjekke før en snakker om "dommedag" med defekte dioder i dynamoen osv.. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Heimegut Svart 21.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2015 ok. MEN, er det skadeli å gå me båten mens volten jager opp og ned? skulle gjerne gått noen timer for å komme til ei anna havn der det blir tatt motorbytte på båten. det eg tenker, kan batteriet få alt for mykje volt, og smelte/eksplodere/ta fyr? takker for alle tidligere svar :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2015 ...kan batteriet få alt for mykje volt, og smelte/eksplodere/ta fyr? Nja, det er nok teknisk mulig for enkelte batterier å både eksplodere og ta fyr, knallgasser og den slags, men sannsynligheten for det er nok svært liten under vanlig gange, og ikke noe man normalt trenger å uroe seg for, selv om voltmeteret går litt opp og ned med turtallet (noe som er langt mer vanlig enn eksploderende batterier). Sitér dette innlegget Link to post
Heimegut Svart 22.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2015 ok. får ta me nok av brannslukkere og satse på d går greit. e jo litt bortkasta å fikse problemet, bare for å flytte båten noen timer, for så og skifte komplett motor. har vel tilgang på nok vann utpå fjorden :) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2015 Godt forslag Lars og den mest logiske forklaringen. Lite strøm på batteriet. Dynamoen prøver å lade for fullt. Viftereima er for slakk og, dynamoen klarer ikke å levere strøm ladespenningen på voltmeteret synker. Og så starter runddansen. Sjekk ladereim! Har vært borti samme feil. Da var det dårlig kontakt mellom børster og kommutator inne i dynamoen som følge av utslitte børster Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.