Jump to content

voltmeter jager itakt med turtall

Heimegut

Recommended Posts

En enkel sjekk er å kontrollere at viftereimen er stram nok og ikke slurer. Slurer den, får du både dårlig lading og varierende spenning. Og med dårlig lading av batteriet, får du fort problem med å starte motoren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, - en får gjerne litt mer direkte forbindelse uten lange kabler på den måten. Og jeg sier ikke at problemet nødvendigvis er slakk viftereim, men at det er en mulighet som det er greit å sjekke før en snakker om "dommedag" med defekte dioder i dynamoen osv..

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

...kan batteriet få alt for mykje volt, og smelte/eksplodere/ta fyr?

Nja, det er nok teknisk mulig for enkelte batterier å både eksplodere og ta fyr, knallgasser og den slags, men sannsynligheten for det er nok svært liten under vanlig gange, og ikke noe man normalt trenger å uroe seg for, selv om voltmeteret går litt opp og ned med turtallet (noe som er langt mer vanlig enn eksploderende batterier).

Godt forslag Lars og den mest logiske forklaringen. Lite strøm på batteriet. Dynamoen prøver å lade for fullt. Viftereima er for slakk og, dynamoen klarer ikke å levere strøm ladespenningen på voltmeteret synker. Og så starter runddansen. Sjekk ladereim!

Har vært borti samme feil. Da var det dårlig kontakt mellom børster og kommutator inne i dynamoen som følge av utslitte børster

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...