Jump to content

Idag snur sola!

jotto

Recommended Posts

Idag kl 05:49 var det vintersolverv. Med andre ord - idag snur sola, og vi går mot lysere tider!

Før vi vet ordet av det, er vi her igjen: 

bilde

Siden dette er et mannsdominert forum, og halvparten av oss lider av vinterdepresjon og generell kranglevorenhet som følge av båt-abstinenser, så bør noen ta ansvar å påpeke at det egentlig ikke er sånn at sola snur.  :santcheers:

Hehe, fin den der.

Kjenner jeg er sugen på å se sol nå. Har ikke sett snurten av den på flere uker pga gråvær her i Ålesund. Men om den skulle dukke frem i dag, så kommer den frem bak en fjelltopp kl 11:40 og viser seg i 20 minutter før den forsvinner bak neste fjelltopp.

Sitter her ved kjøkkenbordet og ser på fjelltopper over 1000 meter, der er det snø og fint. Lysner opp. Titter ned i fjæra, er det jaggu ikke mye snø. Springfloa er på vei.

Selv om det ikke er særlig merkbart at sola snur, så gjør det godt å tenke på det. For det er i hodet det sitter.

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)

At det går mot lysere tider, tror jeg den stakkars lille 5cm høye fiolen som fremdeles holder stand mellom hellene ved inngangsdøren

her på Skjetten idag 22. desember, er glad for. Kanskje den overlever og blomstrer frem til sommeren?

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sola snur nok ikke, men jordaksen står ikke vinkelrett på sola.

Derfor vil antall soltimer og styrke variere ettersom jorda sirkler rundt sola i løpet av et år.

Vi sier at solen snur, men egentlig er det den nordlige enden av jordaksen som begynner å tippe tilbake mot solen.

Jorden snurrer rundt en gang i døgnet, litt på skrå i forhold til den banen den følger rundt solen. Når det er vinter her nord tipper aksen bort fra solen. Så langt bort at solen ikke når over horisonten lengst nord. Der er det mørketid.

Når det er vintersolverv når solen akkurat over horisonten ved den nordlige polarsirkelen.

Utover vinteren flytter jorden seg videre rundt solen, og vi opplever det som om aksen retter seg mer og mer opp.

På vårjevndøgn står solen rett over ekvator, og dag og natt er like lange på hele kloden.

Så tipper aksen videre innover mot solen frem mot sommersolverv i juni.

Da er det midnattssol nord for den nordlige polarsirkelen, og vi begynner på en ny runde mot vinter, mørke og kulde.

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja nå går det rette veien, dette er vel noe av det beste med julen..at man da har kommet over "den verste bøygen" og at man kan

se en ende på det.

Takket være mildt vær er jeg godt i gang med puss og oppgraderinger av båten, og satser på en fortsatt mild og grønn vinter,snø kan det gjøre på fjellet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

som jeg forstår det er solen tettere på den nordlige halvkule om vinteren og lengre vekk om sommeren (fordi jorden beveger seg rundt solen i en elipseform), men vinklen (som beskrevet over med de 23 grader) gjør at vi har kortere soltid, til gjengjeld ses solen større om vinteren .... altså der hvor vi ser den :rolleyes:  ... sorry guys i Nord (har selv vært der i militæret i Bardufoss et år en gang i tidenes morgen) :yesnod:

• 2 år senere...

På denne årets mørkeste dag kan en vel drømme seg frem til våren med båt i Bohuslän?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er dere klar over at i natt blir det den nest lengste natten i jordens historie, bare slått av vintersolverv i 1912? Mer om dette her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...