jotto Startet 22.Desember.2015 Del på Facebook Startet 22.Desember.2015 Idag kl 05:49 var det vintersolverv. Med andre ord - idag snur sola, og vi går mot lysere tider! Før vi vet ordet av det, er vi her igjen: Siden dette er et mannsdominert forum, og halvparten av oss lider av vinterdepresjon og generell kranglevorenhet som følge av båt-abstinenser, så bør noen ta ansvar å påpeke at det egentlig ikke er sånn at sola snur. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 (redigert) Vår og sommer kan ikke komme fort nok... Redigert 22.Desember.2015 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 (redigert) Heldigvis har den begynt å tippe riktig vei nå :) Redigert 22.Desember.2015 av EirikG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 (redigert) Hehe, fin den der. Kjenner jeg er sugen på å se sol nå. Har ikke sett snurten av den på flere uker pga gråvær her i Ålesund. Men om den skulle dukke frem i dag, så kommer den frem bak en fjelltopp kl 11:40 og viser seg i 20 minutter før den forsvinner bak neste fjelltopp. Sitter her ved kjøkkenbordet og ser på fjelltopper over 1000 meter, der er det snø og fint. Lysner opp. Titter ned i fjæra, er det jaggu ikke mye snø. Springfloa er på vei. Selv om det ikke er særlig merkbart at sola snur, så gjør det godt å tenke på det. For det er i hodet det sitter. Redigert 22.Desember.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Tror jeg skal feire begivenheten med en liten båttur i dag! Er ferdig med oppholdet mitt på Bakke rehabiliteringssenter og er hjemme igjen. Været er også bedre i dag enn tidligere meldt, og jeg må jo uansett ned i båten for å sjekke at alt står bra til! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Eureka Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 En fin måte å markere solsnu på, Pequod. La oss satse mye godt vær i 2016. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 At det går mot lysere tider, tror jeg den stakkars lille 5cm høye fiolen som fremdeles holder stand mellom hellene ved inngangsdøren her på Skjetten idag 22. desember, er glad for. Kanskje den overlever og blomstrer frem til sommeren? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Sola snur nok ikke, men jordaksen står ikke vinkelrett på sola. Derfor vil antall soltimer og styrke variere ettersom jorda sirkler rundt sola i løpet av et år. Vi sier at solen snur, men egentlig er det den nordlige enden av jordaksen som begynner å tippe tilbake mot solen. Jorden snurrer rundt en gang i døgnet, litt på skrå i forhold til den banen den følger rundt solen. Når det er vinter her nord tipper aksen bort fra solen. Så langt bort at solen ikke når over horisonten lengst nord. Der er det mørketid. Når det er vintersolverv når solen akkurat over horisonten ved den nordlige polarsirkelen. Utover vinteren flytter jorden seg videre rundt solen, og vi opplever det som om aksen retter seg mer og mer opp. På vårjevndøgn står solen rett over ekvator, og dag og natt er like lange på hele kloden. Så tipper aksen videre innover mot solen frem mot sommersolverv i juni. Da er det midnattssol nord for den nordlige polarsirkelen, og vi begynner på en ny runde mot vinter, mørke og kulde. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dinamo Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 tja, eg hørde då tydelig kor det braka og knaka i girkassa, då sola snudde på morgonen i dag, og begynte å gå oppover. Ellers er det vel betimelig å ønska alle ei rettelig god jul Sitér dette innlegget Link to post
Snerken Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 (redigert) Vi får stappe i oss litt ekstra av ribbe, pinnekjøtt og slikt, og håpe at overvekta tipper jordaksen såpass over at vi kan få et behagelig Middelhavsklima her oppe.:) Drømmer om en grønn jul jeg, hvert år. Redigert 22.Desember.2015 av Snerken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 22.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Det eneste som skal være grønt i jula er juletreet, synes jeg. Man kan jo likegodt feire jul i syden sånn som det er nå ;) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Det er helt greit at solen snur seg fra tid til annen, men kan ikke den snu seg min veien til en forandring? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Grønn jul er helt fint, jeg klarer meg godt uten den hvite forurensningen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hafrsfjord Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 ........................... men kan ikke den snu seg min veien til en forandring? http://www.nrk.no/hordaland/bergen-far-nedborsrekord-til-jul-1.12715191 Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Ja nå går det rette veien, dette er vel noe av det beste med julen..at man da har kommet over "den verste bøygen" og at man kan se en ende på det. Takket være mildt vær er jeg godt i gang med puss og oppgraderinger av båten, og satser på en fortsatt mild og grønn vinter,snø kan det gjøre på fjellet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Zitt Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Sett med en båtbergensers øyne er det fordeler med mye regn, mindre snø og is, og høyere havnivå som gir kortere vei til sjøen og plass til flere båter! Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Måtte det regne varmt vann noen måneder til. Alt er bedre enn snø. Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 som jeg forstår det er solen tettere på den nordlige halvkule om vinteren og lengre vekk om sommeren (fordi jorden beveger seg rundt solen i en elipseform), men vinklen (som beskrevet over med de 23 grader) gjør at vi har kortere soltid, til gjengjeld ses solen større om vinteren .... altså der hvor vi ser den ... sorry guys i Nord (har selv vært der i militæret i Bardufoss et år en gang i tidenes morgen) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Og i dag "snur" den igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Hej Pessimisten säger när det är vintersolstånd och det åter blir ljusare, det är bara 6 månader tills det blir mörkare igen. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 (redigert) Gleder meg allerede til ny båtsessong! Fikk storservice før opptak i fjor så det er bare kjøre den ut av naustet til påske! Kansje litt polering! Redigert 21.Desember.2018 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
babu Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 On 12/22/2015 at 10:19 AM, jotto said: Siden dette er et mannsdominert forum, og halvparten av oss lider av vinterdepresjon og generell kranglevorenhet som følge av båt-abstinenser Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Ove T skrev for 5 timer siden: Hej Pessimisten säger när det är vintersolstånd och det åter blir ljusare, det är bara 6 månader tills det blir mörkare igen. Hälsningar Ove Sant nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 (redigert) På denne årets mørkeste dag kan en vel drømme seg frem til våren med båt i Bohuslän? Redigert 21.Desember.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Er dere klar over at i natt blir det den nest lengste natten i jordens historie, bare slått av vintersolverv i 1912? Mer om dette her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.