Gtir_man Startet 22.Desember.2015 Del på Facebook Startet 22.Desember.2015 Holder på å lage ny dashbord i båten og skal behandle teakoverflaten. Men samtidig må jeg gjøre noe med di gamle listene rund. Hvordan få di gamle listene penere og hvordan få nye dash lik ? Se bilder. Mener at dette kun er oljet fra før ikke lakket.. Jeg vet ikke hvilke produkter det er brukt før.. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 om du sliper ned den gamle listen,så vil den nok bli en god del lysere og friskere.avfett med rødsprit eller aceton og påfør lakk.teakplugger som du mangler i listen kan kjøpes på maritim(8,10 og 12 mm). Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Gtir_man Svart 22.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Lakk er det ikke på noe annet så vil helst ikke ha det her heller. Mener og ha hørt noe om rødsprit og stålull ? For å få d reint .. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Desember.2015 Del på Facebook Svart 23.Desember.2015 Er du sikker på at det der er teak? Uansett bør de demonteres, gammel lakk fjernes, slipes, lakkeres og monteres med treplugger over skruehullene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gtir_man Svart 23.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2015 Listene er teak ja, dashen er teakfinèr, og som sagt dette er IKKE lakket fra før.. Bildet er di kun prøvemontert på ny plate.. Altså jeg vil IKKE lakke alt treverk i båten. Så hva kan jeg gjøre med det da ? Hvis jeg går i båten nå og tørker med papir på "fuktige kalde" teak flater, blir papiret brunt som om interiøret svetter på en måte.. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 23.Desember.2015 Del på Facebook Svart 23.Desember.2015 Enkleste måten å få vekk gammel lakk på er varmepistol og skrape. Full oppvarming av lakken helt til den begynner å boble, da er det bare å skrelle den vekk, og treverket under ser nytt ut. Å pusse ned gammel lakk krever en god del mer tålmodighet. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 23.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2015 (redigert) Jammen det er jo ikke lakket ....... Overflatene er ikke glatte og blanke som lakkerte flater.. Jeg tipper det er kun oljet.... Eller så er det bare meg som er heeelt på jordet.. på feil jorde til og med Redigert 23.Desember.2015 av Gtir_man (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Desember.2015 Del på Facebook Svart 23.Desember.2015 Det er sikkert satt inn med en olje, og kan du ikke bare fortsette med det, f.eks. Owatrol D! og ikke D2? Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 23.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2015 Se der, nå kom det noe som hjelper meg på vei :D Det er notert, men.. Er det noe en kan rense det med før en smører på noe ny olje ? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Desember.2015 Del på Facebook Svart 23.Desember.2015 (redigert) Det spiller vel egentlig ikke så stor rolle om det er oljet eller lakket, det ser ut som den eneste løsningen for de listene er å finne frem pussepapiret og slipe de ned til friskt treverk igjen, og puss gjerne lett over finéren også. Først da ser du hvor stor forskjellen er mellom de gamle listene og teakfinéren, og kan velge egnet overflatebehandling. Dersom du skal olje, bør du fukte en fille godt med rødsprit, og avfette treverket, deretter pusse lett over, og så olje. Det finnes mange produktnavn for egnede olje, Owatrol, Benar, MP52, International osv, selv holder jeg en knapp på Epifanes, bare pass på at det er en olje beregnet for fete tresorter, eller såkalt "teakolje". Redigert 23.Desember.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Desember.2015 Del på Facebook Svart 23.Desember.2015 Helt riktig som adeneo sier, som vanlig! Men det du kan ta med er at listene, som er av heltre, har en tendens til å bli mørkere av oljen enn fineren. Derfor vil det alltid bli en forskjell. For ordens skyld mente jeg å skrive Owatrol D1. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 23.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2015 DA fikk jeg svar ja :D Ja noe forskjell vil der vel uansett bli på gammelt vs nytt osv men vil ha det beste utgangspunktet å jobbe på.. Ja listene slipes, og behandles med olje på nytt sammen med plata.. Takk takk og ha en god jul :-) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 40 Svart 23.Desember.2015 Del på Facebook Svart 23.Desember.2015 Henger meg på her med et teakspørsmål om det er greit. Kjøpte fairline targa i sommer hvor teak på plattform var veldig slitt og selger byttet denne før overlevering. Det som ble gjort var at original teak ble fjernet og erstattet av slik tynn teak limt på trefiberplate. Denne er nå begynt å løsne og vann har kommet under teak og trefiberplate på en side. Er det noen med tips/erfaring fra etterskruing og ny nating som kan anbefale eller ikke anbefale slik "reparasjon". Teaken er fin å se på og synes det blir drøyt med ny i skikkelig kvalitet til 10-12.000,- dersom den kan skrues og nates på ny for 500,- Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Desember.2015 Del på Facebook Svart 24.Desember.2015 Targa40, det gjør susen om du legger ut et bilde :) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 40 Svart 24.Desember.2015 Del på Facebook Svart 24.Desember.2015 Har båten lagret innendørs ca 15 mil unna så bilde blir vanskelig nå. Det vises ikke at den er begynt å løsne, men vann pipler opp ved gange på plattform etter nedbør. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Desember.2015 Del på Facebook Svart 24.Desember.2015 Farga Om jeg oppfatter det riktig er reparasjonen utført med teak finer. Det vil si kryssfiner med et Ca 1 mm tykt lag ekte teak oppå. Dette vil aldri fungere i lengden på en badeplattform. I tillegg sier du at det pipler vann når du går på det. Dette betyr igjen at det er luftlommer mellom platene og plattformen. Platene har trekt vann og derfor kommer det vann ut av disse ved trykk. Igjen om dette er rett oppfattet er det bare å få fjernet hele greia. Ikke meningen å være negativ, men slik er det. Den beste måten å fikse dette på er å ta kontakt med Sandøy teak i tvedestrand eller andre leverandører og be de lage en ny komplett teakpakke som limes rett på badeplattformen. Lykke tl Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Desember.2015 Del på Facebook Svart 24.Desember.2015 Henger meg på her med et teakspørsmål om det er greit. Kjøpte fairline targa i sommer hvor teak på plattform var veldig slitt og selger byttet denne før overlevering. Det som ble gjort var at original teak ble fjernet og erstattet av slik tynn teak limt på trefiberplate. Denne er nå begynt å løsne og vann har kommet under teak og trefiberplate på en side. Er det noen med tips/erfaring fra etterskruing og ny nating som kan anbefale eller ikke anbefale slik "reparasjon". Teaken er fin å se på og synes det blir drøyt med ny i skikkelig kvalitet til 10-12.000,- dersom den kan skrues og nates på ny for 500,- "Tynn teak limt på trefiberplate"?? Teaken er neppe limt på trefiberplate. Det kan være kryssfiner eller noe annet, men neppe trefiber(?): Og hvor tynt er teaklaget? Det er ganske valig at det leveres ferdige plater med ferdignatet teak, som igjen limes på underlaget. Det hender da også av og til at det kan bli slipp mot underlaget, spesielt langs kantene. Dersom dette er tilfelle, er det ikke umulig at det kan la seg fikse. Plattformteak av teakfiner som JRK antyder vil neppe bli levert av noen seriøs leverandør. Så spørsmålet er : Hva har du på plattformen? Sjekk med leverandøren dersom du ikke kjenner detaljene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Eureka Svart 25.Desember.2015 Del på Facebook Svart 25.Desember.2015 Med utviklingen som har vært innen syntetisk teak, så tror jeg nok at jeg hadde valgt det om jeg måtte bytte ut "utendørs" teak. Om det ikke er teak på dollbord, så er det like greit... Om jeg hadde kjøpt meg ny båt i dag, så hadde jeg også valgt syntetisk teak. -halvparten av båtpussen ligger jo der... Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 25.Desember.2015 Del på Facebook Svart 25.Desember.2015 Dumt spørsmål kanskje, men hvorfor ikke bare kjøpe nye lister - de vil i utgangspunktet være lysere og tilnærmet mye nærmere det nye panelet. Lister, inkl. buer får du kjøpt nesten hvor som helst Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Fjordgubbe Svart 25.Desember.2015 Del på Facebook Svart 25.Desember.2015 Heilt samd med Bonita 1, ingenting å lure på; kjøp nye lister og buar. Nytt er nytt og her er det ikkje det store utlegget heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.