Jump to content

Noen med subwoofer erfaringer i speedbåt?

DaniStaut

Recommended Posts

Hvis du tenker på om du skal ha membranen ut eller magneten ut så vil jeg si at membranen alltid skal ut, men det er alltids noen som er uenige der. Det er jo egentlig flytting av luft som subwooferen skal gjøre og da er det bedre jo større flate og færre hindringer luften får, og den største flaten får du med membranen ut.

Husk en kraftig nok forsterker og en god kondensator.

Skal en Sub lyde bra i båt, må du bygge den inn i kasse og sørge for at kassen blir montert på en måte som hindrer vibrasjon. F.eks. med gummiskiver mellom kasse og skrog. Og, jeg ville nok valgt en eller to raske 10 -toms elementer framfor "slappe" 12 -tommere.

Selv bruker jeg ett Pioneer TS-SW2501S4 element, bygget inn i tett kasse. Valgte tett kasse framfor bassreflex da bassen blir litt tightere i tett kasse (på bekostning av at den ikke går fullt så dypt som et godt avstemt bassreflex kabinett, Og, nevnte element trenger ikke stor kasse, optimalt volum (som jeg bygde kasse til) er 12,7 liter. God og kraftig nok forsterker er selvfølgelig også viktig  :thumbsup:

Legger met et par bilder av installasjonen. Jeg har bygd kassen (limt og skrudd) i vannfast kryssfiner og foret den innvendig med støydempematte. Typen med lim på ene siden. I og med at kassen er bygget inn i en sofa, brukte jeg tre plater utenpå hverandre som front, og maskinhøvlet denne slik at den passet til den svake krummingen der sofaen går ned til dørken. Benyttet også en tynn lyddempematte mellom kasse og sofafronten. Bildene viser kanskje dette bedre ...

bilde

bilde

Redigert av Bonus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...