Rolvsnesbåt Startet 25.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2015 Vurdere ny motor i hobbysjarken, en Hasle/Taule 26. Har fått tilbud på følgenden motorer: Nanni 4.50 (50hk), Volvo Penta D2 55hk og Sole Mini 55. Prismessig ligger dei veldig likt. Taken er å ha sluregear og fast propell. Noen som har erfaring med disse motorene. Alle inspill er av iterresse. f.eks driftsikkerhet, forbruk, støy, servicevenlighet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2015 Eg kjenner noen hobbyfiskere som liker godt sin 50hk Nanni. Dei har hatt lite problem med den og min erfaring med Nogva er at dei yter veldig god service. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 25.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2015 Hej Jag har en Volvo Penta D2 55 och ett Twin Disc TM 345 A backslag med slirventil och utväxling 2:1. Jag har kört drygt 1000 timmar och det enda jag gjort är byte av impeller. Förbrukar ca 5 lit/timma vid 2 250 varv, 29 fots båt, drygt 5 ton och 6,7 knop. Slirventilen är helt fanatiskt att ha, inte ett ljud vid inkoppling av backslag med slirventilen lite öppnad. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 25.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2015 (redigert) Har ikkje spekuleret noe mere, nogva nanni skal jo være rimelig skuddsikker. Hadde ett lite aggregat på en båt jeg jobba på tidligere, krute go motor. Var på 20-30 kw en plass, hadde gått litt over 2000 timer tror jeg Redigert 25.Desember.2015 av ags88 (see edit history) Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Torsen67 Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 (redigert) Jeg har en D2-55 i en Sollux 24. Trives godt med den. Men jeg skal bygge om på kjølinga til våren. "A" modellen sliter med at den går for kjølig på lavt turtall. Ellers låter motoren fint og starter på første slaget. Ikke bråker den heller. Motoren har høyest dreimoment på 2400 rpm. Maks turtall er 3000 rpm. Edit: er glad jeg ikke har turbo. Da er det mindre mekanikk som kan ryke. Redigert 26.Desember.2015 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Nannien er Kubota basert, Sole = mitsubishi , volvoen er vel en Perkins?. Bra motorer alle 3, og bra marinisering såvidt jeg skjønner. En kompis har en D2-40 i seilbåt. Fin motor men dyre servicedeler sier han. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bårdp Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 D2 55 er vel en Kubota marinisert av Perkins. Grei motor med myk fin gange. Men det er en forkammermotor med mekanisk innsprøyting så virkningsgraden er ikke kjempehøy, men det er sikkert tilfelle for de andre alternativene også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.