Jump to content

Ny motor i hobbysjarken, men hvilken?

Rolvsnesbåt

Recommended Posts

Hej

Jag har en Volvo Penta D2 55 och ett Twin Disc TM 345 A backslag med slirventil och utväxling 2:1. Jag har kört drygt 1000 timmar och det enda jag gjort är byte av impeller. Förbrukar ca 5 lit/timma vid 2 250 varv, 29 fots båt, drygt 5 ton och 6,7 knop. Slirventilen är helt fanatiskt att ha, inte ett ljud vid inkoppling av backslag med slirventilen lite öppnad.

Hälsningar Ove

Har ikkje spekuleret noe mere, nogva nanni skal jo være rimelig skuddsikker. Hadde ett lite aggregat på en båt jeg jobba på tidligere, krute go motor. Var på 20-30 kw en plass, hadde gått litt over 2000 timer tror jeg

Redigert av ags88 (see edit history)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Jeg har en D2-55 i en Sollux 24. Trives godt med den. Men jeg skal bygge om på kjølinga til våren. "A" modellen sliter med at den går for kjølig på lavt turtall. Ellers låter motoren fint og starter på første slaget. Ikke bråker den heller. Motoren har høyest dreimoment på 2400 rpm. Maks turtall er 3000 rpm.

Edit: er glad jeg ikke har turbo. Da er det mindre mekanikk som kan ryke.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Nannien er Kubota basert, Sole = mitsubishi , volvoen er vel en Perkins?. Bra motorer alle 3, og bra marinisering såvidt jeg skjønner.   En kompis har en D2-40 i seilbåt. Fin motor men dyre servicedeler sier han. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...