Nevermind Startet 25.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2015 Noen som vet om det er noen TV-kanaler som viser Rolex Sydney Hobart, og som kan streames? Sitér dette innlegget Link to post
Juego Svart 25.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2015 Jeg fant denne infoen: The Rolex Sydney Hobart Yacht Race starts on Boxing Day, December 26, at 1pm AEDT and will be broadcast live on the Seven Network throughout Australia, webcast live to a global audience on Yahoo!7 and live streamed via mobile. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 (redigert) Pent vær - max frisk bris - og alt etter 11 timers seiling har 10 (av 108) båter gitt seg. Brukne master og skade på ror (4). To av disse fra superklassen tror jeg (=100fot).Forvokste seiljoller med spaderor - neppe det tryggeste, men kanskje det raskeste så lenge det holder. Det er nå min mening. Race Organiser Notes: Ark323 - Retired CEX Dolce - Retired - Broken mast Cougar II - Retired Dare Devil - Retired-Rudder damage - returning to Sydney Koa - Retired - Steering damage Lupa of London - Retired M3 - Retired - Broken Forestay Perpetual Loyal - Retired - Rudder damage St Jude - Retired - Rudder damage Wild Oats XI - Retired- Mainsail damage Redigert 26.Desember.2015 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Sun Flyer Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Max frisk bris? Vet du hva du snakker om? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
FredT Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Yahoo!7 - arrangørene beklager at grunnet feil fungerer ikke denne globalt. Men man kan google seg inn på Sydney Hobart Race og finne en video som viser starten av dette superevent. Helledussen for noen nerver disse folkene må ha. Flott å se disse kjempebåtene fosse avgårde i 20? knob - og må ta hensyn til alle andre deltakere (racingreglene seg i mellom - og Colregs for alle andre?) - pluss et mylder av tilskuerbåter. Det var visst en krasj eller to før de kom ut i mere åpent farvann. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
FredT Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 (redigert) Sun Flyer - det er det værmeldingen har vist hittil iallfall. Yr fra Sydney. Editert : ser det var en enkel periode med 12 meter/sekund. Redigert 26.Desember.2015 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Sun Flyer Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Så du stoler på yr? :-) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 "The strong north-easterly that saw Comanche leap to the lead at the sea mark, gave way to the southerly about 10 pm, a 180-degree wind shift whose ferocity Wild Oats XI was the first to feel, gusts of more than 40 knots." Men det er jo mulig de tar feil. Siden yr sier 10-12 m/s. Kanskje du skal sende en mail til dem og tipse om yr? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
FredT Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 (redigert) Ja - bør kanskje tipse dem om YR, så de kan slappe av litt ;-)) Men hva vet vel jeg her jeg sitter trygt i min sofa. Accuweather.com har varslet 28 km/time ser jeg. Ca. på linje med Yr altså. De som er ute i det vet nok best hvordan været er tenker jeg. Har nettopp ( i går kveld) sittet og tittet (youtube) på det katastrofale 1998 racet som kostet 5 menneskeliv og 6 båter som sank (om jeg husker rett) Skremmende saker.... https://www.google.no/search?q=local+weather+sydney&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=esB-VvX9EoKvsQHlhqmwDQ Redigert 26.Desember.2015 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
pacuare Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Hehe. Imponert over enkelte kommentarer her. Maks frisk bris og spaderor er ubrukelig. det blåser alltid mer på havet. Er vel ikke bygget en seilbåt de siste 25 årene som skal gå raskt uten spaderor. Utrolig tøff seilas. Tror jeg er for pinglete for å ville delta. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Raskt går de nok Pacuare, men jeg synes altså det sier litt at etter 11 timers seiling i moderate vinder, har 4 måttet bryte pga problemer med ror/styrings problemer. I "min" idelle verden ville jeg spesifisert sikre systemer først og fremst (som alle måte konstruere etter og følge). Skulle det eventuelt resultere i ørlite saktere toppfart for hele flåten - so what. Like moro, og sikkert tøft nok likevel. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Nevermind Svart 26.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Spektakulær start på regattaen ut fra de klippene jeg har sett på nett, og selv ut fra nordnorske forhold vil jeg si at det virker å være noe mere enn frisk bris der. Når det gjelder båtkonstruksjoner er jeg rimelig sikker på at de hadde ulykker, og utstyrshavari også på 50 og 60-tallet ganske enkelt fordi man også den gang pushet utstyret maksimalt for å kunne hevde seg på resultatlisten. Som jeg sa når jeg for noen år siden kjørte rundt med motorsykkel på bane; hvis du aldri kjører ut kjører du ganske enkelt ikke fort nok. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Raskt går de nok Pacuare, men jeg synes altså det sier litt at etter 11 timers seiling i moderate vinder, har 4 måttet bryte pga problemer med ror/styrings problemer. I "min" idelle verden ville jeg spesifisert sikre systemer først og fremst (som alle måte konstruere etter og følge). Skulle det eventuelt resultere i ørlite saktere toppfart for hele flåten - so what. Like moro, og sikkert tøft nok likevel. Hvordan tenker du man skal bygge "sikre systemer"? Jeg har ikke hørt om båttyper som ikke kan miste rigg eller ror. Svenske kvalitetsverft har f.eks ikke klart å lage noe som er sikkert nok.http://www.yachtingworld.com/features/rudder-failure-1500-miles-to-sail-69460 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Hvordan tenker du man skal bygge "sikre systemer"? Jeg har ikke hørt om båttyper som ikke kan miste rigg eller ror. Svenske kvalitetsverft har f.eks ikke klart å lage noe som er sikkert nok.http://www.yachtingworld.com/features/rudder-failure-1500-miles-to-sail-69460 Du mener at det er feil å konstruere et rorblad med bruddsone? Mener også flere svensker hadde denne konstruksjonen som en beskyttelse av roraksling og lagre for å hindre brudd som ville kunne gi alvorlig lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 (redigert) Nei. Bruddsone er sikkert fint. Alle har vel det på produksjonsbåter? Båtene med ødelagt ror i denne regattaen har jo ikke sunket heller? Men det finnes ikke "sikre systemer". Det er neppe mulig å bygge en båt der ingenting kan feile. Jeg er drittlei av å høre at moderne båter ikke er bygd bra nok og ikke tåler sjø og mer vind enn frisk bris. Er helt sikker på at wild oats ix er mye mer solid enn Berge Viking. Men vi vi får se. Nå starter snart en retroregatta rundt jorden der man kun får stille i gammeldagse, langkjølte båter uten moderne utstyr. Hvis hypotesen om de solide, gamle båtene stemmer, får vi ingen rorhavari, ødelagte seil, eller mastebrudd der. Gleder meg allerede.. https://www.seilas.no/innhold/regatta/?article_id=37267 Redigert 27.Desember.2015 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
FredT Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Jeg mener at et spaderor, nærmest per definisjon, er en potensiell svakere konstruksjon enn et ror som er helhengslet eller hengslet bak et skegg e.l. Et - om ikke utall, så iallfall mange - episoder med feil på/mistede spaderor de seneste årene underbygger dette. Jeg googlet litt: Hunter tror jeg har hatt rorhavarier på 12 - 14 av sine store 40+ for langtursseilende båter. De har selv kun tatt ansvareret for dårlig opplagt kompositt rorstamme i to av tilfellene. På et spaderor som kun går rett opp gjennom bunnen på båten, blir det enorme belastninger på rorakslingen i overgangen, når en 60 - 100 fots/30 tons båt surfer i 25 knob og "roret legges i borde" for å holde jolla på rett kurs. Det virker ikke som modere konstruktører og båtbyggere er i stand til å bygge sterkt nok, selv om de uten tvil er utmerket godt klar over kreftene som skal opptas. Nå ser jeg at 20 båter har trukket seg fra racet. 5 med feil på ror/styring. Pluss brukne forstag og diverse. Og igjen i moderate vinder. Jeg har vist til tre forkjellige værmeldinger for området - alle viste ca. 10 - 12 sekundmeter. At det kan ha vært noe mere på havet er mulig, men særlig ille har det neppe vært. Og - dette er båter i topp verdensklasse. De fleste har sikkert et budsjett for vedlikehold og oppgraderinger som er meget stort. Synes det gir grunn til ettertanke. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
avmønstret5 Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Ja det er sikkert riktig at ekstra lager hengslet i skegg er en sterkere konstruksjon enn uten skegg. På andre siden er det helt mulig å bygge et råsterkt ror uten skegg, bare man dimensjonere kraftig nok. Men det koster. I dag er har vel de fleste båtkonstruksjoner rorlager over vannlinja slik at en ikke synker om roret drar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Nå er det muligens ikke spesifisert hva rorfeilene er. Således kan det like gjerne være wirefester som har røsket seg ut av akterspeilet, som en hver annen mulighet. Jeg har ikke studert moderne båter i særlig grad. Men tidligere var rorleamikken til hinder for gedigen køy i Captain's Cabin. Sikkerheten ble nok ofret for at madrassen skulle komme så lavt at man skulle kunne ligge to i høyden. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 (redigert) De tøffeste i denne klassen tar neppe hensyn til slikt du nevner Hulda. Leser om den som leder i øyeblikket Comanchè: 100 fot. - 30 tonn. Svingekjøl som kan svinges 35 grader til hver side - på 30 sek. tror jeg det var. Man har 6,5 tons vannballasttank i hver side (som kan fylle/tømmes etter behov antar jeg) - så disse folkene mener business. Komfort? man har ett toalett ombord - og det står åpent nede i skroget - ikke noe "Privacy" der ;-)) Redigert 27.Desember.2015 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Sun Flyer Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 (redigert) Og hvilket skjegg ville du bygd foran rorene for å sikre at de tåler belastningen av å treffe noe i 30 knops fart? At du vaser om middels vindforhold er overraskende i og med at flere har målt over 40 knop. Det ryker jo master på færderseilasen bare det er noen timer med kuling. Er ikke de moderne regattabåtene som går i stykker der.. Redigert 27.Desember.2015 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 De tøffeste i denne klassen tar neppe hensyn til slikt du nevner Hulda. Leser om den som leder i øyeblikket Comanchè: 100 fot. - 30 tonn. Svingekjøl som kan svinges 35 grader til hver side - på 30 sek. tror jeg det var. Man har 6,5 tons vannballasttank i hver side (som kan fylle/tømmes etter behov antar jeg) - så disse folkene mener business. Komfort? man har ett toalett ombord - og det står åpent nede i skroget - ikke noe "Privacy" der ;-)) Hvis du finleser, så er det ikke de båtene jeg referer til. Men 'tidligere....'. Jeg er fullstendig klar over at disse båtene er bygget på grensen av det mulige. Og til tider over grensen. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 (redigert) Jeg er ingenn båtbygger, og påberoper meg ingen kunnskap i så måte, så løsningene overlates til andre bedre kvalifiserte. Jeg mener bare jeg har litt sunt bondevett! Og det skal ikke mye av det til å forstå at et hengslet ror er enklere å konstruere/bygge kraftig nok enn et spaderor - tror altså jeg. Angående vinden jeg vaser om - jeg har bare vist til tre varsler fra tre kjente kilder for området og aktuell tid - det må vel være lov uten nærmest å bli æreskjelt? Redigert 27.Desember.2015 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Framtia Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 (redigert) Tøffe forhold der ute, og stor fart, så om man treffer noe som ligger i sjøen er det ikke så rart rorene kan få seg en trøkk. Redigert 27.Desember.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Jeg er ingenn båtbygger, og påberoper meg ingen kunnskap i så måte, så løsningene overlates til andre bedre kvalifiserte. Jeg mener bare jeg har litt sunt bondevett! Og det skal ikke mye av det til å forstå at et hengslet ror er enklere å konstruere/bygge kraftig nok enn et spaderor - tror altså jeg. Angående vinden jeg vaser om - jeg har bare vist til tre varsler fra tre kjente kilder for området og aktuell tid - det må vel være lov uten nærmest å bli æreskjelt? Værvarsel sa vel rundt frisk bris i starten av regattaen. Starten går i beskyttet farvann og vinden skulle øke på til storm styrke når de nærmer seg stredet. Før målgang skulle vinden legge seg igjen. Moderne regattabåter er helt flatbunnet og skegg foran roret hadde vært lite hensiktsmessig. I dag blir båtene konstruert med 2 ror da bredden på båtene ville gjort at et ror måtte vært ekstremt dypt. Største problemet med spaderor er hvis det er kort avstand fra nedre til øvre lager. Dette er normalt ikke noe problem på disse båtene da det ikke er noe i akterskipet å ta hensyn til. Under Volvo ocean Race hadde båtene med komplett nytt ror ombord og det ble ivertfall byttet et under racet i sjøen. Et annet problem med raske båter er at forhold mellom lengde og bredde på rorprofil må passe for å få optimalt løft. Dette skaper ofte kompromiss da optimal bredde helst skulle vært smalere. En skegg foran rorbladet er sikkert ok i 6 knop men ikke i 40. Vi er en gjeng som har sagt en gang skal vi leie båt å seile Sydney- hobart Race. Det blir definitivt med spaderor! Sydney 38od? Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
FredT Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 (redigert) Ser at begge de to ledende båter har "seilet på noe" og skadet 1: Rambler - sitt styrbord daggerbord så det ikke lenger kan justeres =redusert fart . 2: Comanchè - skadet både daggerbord og ror. Men som skipper Read sier: Om vi så skal halte oss over, skal vi over den fordømte mållinjen. Glad jeg ikke er der. Slikt er jeg både for gammel til - og uansett ikke tøff nok til. Men moro å følge med og lese om det da ;-)) Redigert 27.Desember.2015 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.