Sjøfare Startet 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2015 Vil i løpet av vinteren skifte alle skroggjennomføringer på båten, siden jeg ikke vet tilstanden på disse. I den forbindelse vurderer jeg å flytte gjennomføringen for septik. Denne er pr i dag helt bakerst i båten, under vannlinje. Der var den plassert på min forrige båt også, der var tanken plassert i motorrom. Problemet er at septiktanken står ca midt i båten (eller litt lengre fram), så det blir lang slange bakover. Slangen ligger bak innredningen/pentry og til tider kan det være litt lukt fra denne slangen virker det som. Ca 1/2 meter foran tanken er skroggjennomføringen for vann inn til toalett montert, har veldig lyst å bore inn en ny gjennomføring ved siden av den. Er det en grunn til at septik ut blir montert lengst mulig bak i båten? Kan det bli problemer av noe slag å montere den 4 m lengre fram? Og evt problemer med å ha gjennomføringen veldig nært gjennomføringen for vann inn? Dette er planende båt, om gjennomføringen blir flyttet vil den nok være over vann til tider under gange. Pr i dag er det manuell pumpe og ikke vakuumtømming. Alle innspill mottas med takk da jeg føler jeg overser et eller annet her... Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Ser du har skilsø 975. Samme skrog som min. Jeg har vann inn og septik ut under dørk under trapp ned i gang foran styrhuset. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Eureka Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Fordeler å flytte : du sparer mange kr på å kjøpe kortere ut-slange, og mindre som kan begynne å lukte. Det vil alltids være en fordel med enkel tilkomst til stengeventil. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 27.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Takker for svar! Jeg tenker akkurat på den plassen du nevner Inter 9000! Det er der jeg også har vann inn. Om du har dette og ikke ser problemer med det, så burde det også fungere for meg. Eureka: Nå har jeg allerede kjøpt slange helt bak, men for senere bytte blir det klart rimeligere ja. Det viktigste er som du sier; mindre som kan lukte. Slangeoverflate vil reduseres til en femtedel, tror det betyr mye. Tilkomsten blir omtrent den samme, må opp med luke på begge plasser. Så da burde det ikke være noe i veien for å iverksette Synes det var rart at de ikke hadde gjort dette fra nytt av, derfor jeg stusset over det og ville ha en kvalitetssikring. Mange takk! Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 (redigert) Jeg har ingen problemer med å ha det slik. Men til info, en bekjent av meg sier han fyller septiken ved kjøring. Altså den fylles med vann av og til, men han pleier å stenge kranen. Det har ikke jeg merket. Min kran står alltid åpen.Hvorfor han opplever det skjønner ikke helt jeg. Har alltid tom tank når jeg legger til. Jeg har aksel han har drev. Men kan ikke se hva den forskjell skal utgjøre i denne sammenheng. Redigert 27.Desember.2015 av Inter 9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Eureka Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 -jeg tenkte på dette med at tanken kan fylles under fart, men skrev det ikke, fordi man "stenger jo alltid ventilen". En grunn for å plassere septik-ut langt bak, ville være om man ha inntak for sjøvann til forbruk i en byssevask... Planlegger du bytte til kompositt ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 27.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Ventilen min har også alltid stått åpen, uten problemer med fylling av tanken. Tror kanskje forskjellen kan ligge i tømmepumpen? En "maserator" har vel bare skovler, så med vanntrykk kan man vel risikere vann feil vei. Min manuelle pumpe, og de fleste elektriske belgpumper har vel enveisventiler som vil hindre dette. Tror jeg. Planlegger å installere ny elektrisk belgpumpe samtidig, så får vi se hvordan ting arter seg. Må innrømme at jeg er sløv på dette med å stenge bunnventiler.... Ser at det kan bli trist med inntak av forbruksvann i nærheten ja... Her er dog alt slikt ferskvann. Har lest en del tråder om skroggjennomføringer, og tror nok jeg har landet på kompositt ja. Har sett hva galvanisk tæring kan gjøre, og fått litt "noia" for dette for å si det sånn. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Pass på å få litt avstand mellom utløp fra septiktank og sjøvannsinnsuget til toalett. På min Bavaria er det bare 20-30 cm i mellom og det er en dårlig løsning fordi du da må passe på å la det gå litt tid mellom utslipp og innsug. Ellers dyrare du bokstavelig dritten inn igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Utslipp skjer alltid i gange langt fra land. Så det bør ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Baracuda Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Har du vurdert å bruke ferskvann som spyling og ha kuleventil til sjøvann som nødløsning. Har selv ferskvannspyling med magnetventil og det går ikke så mye vann som mange tror, og her er det ingen lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 27.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Passer på å gå rolig under tømming, og bruker ikke dassen samtidig. Men det kan godt hende at dette var tanken bak å plassere disse inn- og utløpene så langt fra hverandre i utgangspunktet. Har vært oppe til vurdering med ferskvannsspyling ja, men ikke gjort noe mer... Passer på å alltid ha tom tank før havna, og så fylle godt opp med ferskvann når jeg kommer inn. Problemet har blitt atskillig bedre etter dette, men av og til merker jeg likevel en antydning. Særlig etter lengre tid uten bruk av båten i varmt vær (ikke at varmt vær i lengre tid er noe som inntreffer for ofte her ) Tror det blir liggende igjen litt i slangen bakover. Lett for å bli en liten bøy feil vei når slangen er så lang. Over lengre tid så er det vel da ikke unaturlig at det kan kjennes. Slangene er jo også klare for utskifting uansett. Baracuda: Kjører du da magnetventil og el dassen samtidig på hver sin knapp, eller er dette koblet over samme bryter? Gode innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Magnetventilen står koblet til kaldvannet på vasken med forgreining ned til toalettet, åpner når jeg starter kvernen. Den står i stengt posisjon helt til du starter kvernen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.