brs Startet 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2015 Det er kun 4000 båter tilsalgs på Finn, er ikke det unormalt få?? Mener det har vert flere båter til salgs tidligere år ved juletider. Beholder vi båtene våre lenger? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Kan nok være ett resultat av at det mer eller mindre har vært kjøpers marked en stund nå. Når folk får ikke det de mener båten er verdt på sommeren så er vel ikke håpet om en bedre pris på vinteren særlig stort. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Gudrun Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Etter å ha sett på tilbudet på bruktbåter de siste 8-10 årene er det heller normalt at antallet båter for salg begynner å minke i slutten av november og er minst rundt jul for å ta seg opp igjen utpå nyåret. Selv antallet yrkesbåter har denne tendensen. Er kanskje ikke så mange som tenker båthandel på denne tiden av året når det er forbundet med livsfare bare det å oppsøke toalettet? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 (redigert) Hvis man ser på disse annonsene, tror jeg de kan deles i tre grupper. I den første er det mange gjentagende forhandlerannonser for båter på 12-24 fot. Den andre gruppen inneholder annonser som har ligget ute lenge. Her håper selger på mirakler eller så har de ikke innsett prisutviklingen. Her kan båtene ligge for salg i mer enn ett år. Den siste og minste gruppen er annonser fra både private og forhandlere som kjører realistiske priser. Ofte aksepteres også innbytte og dermed er det nok god omsetning i denne gruppen... Ta meg selv som eksempel. Jeg kjøpte forrige båt "uka før" markedet begynte å rase. Jeg brukte mye penger i nytt utstyr, og jeg vil ikke tenke på hvilket "tap" jeg hadde da jeg la den ut for salg. Av tre like båter på Finn, der min var best utstyrt, men ett år eldre en de to andre, priset jeg min 100" -150" under de andre to og ønsket innbytte. Båtbytte var gjort tre uker etter annonsen var lagt ut. Ved siste sjekk lå begge de andre fremdeles for salg. Den ene har ligget ute veldig lenge... Redigert 27.Desember.2015 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Nevermind Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 19. Februar i fjor opprettet propell1 (?) tilsvarende tråd med bekymring over at det bare var ca. 5000 båter ute på finn.no. Det er ennå 6-7 uker igjen til 19. Feb. så vi får se, men det er vel normalt at det er færre båter til salgs utenfor sesong. Selv annonserte jeg en båt i februar i fjor, og den ble solgt etter ca. 3 uker så for de som har noe å selge tror jeg det er lurt å annonsere når det ikke er så mange andre båter for salg. De som er interessert i å kjøpe følger med hele året, og hvis prisen er rett kan alt selges. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 (redigert) Hei I løpet av de siste tre måneder har jeg lagret 14 annonser på finn, på båter fra en halv til en mill. kroner. Av de 14 annonsene er det 7 som er inaktive, dvs. gått over dato. 7 fortsatt til salgs og ingen merket som solgt/ slettet R Isaksen Redigert 27.Desember.2015 av Philonica 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Hvis jeg ikke husker helt feil, pleier det å være ca. 6000 båter tilsalgs på det laveste. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Du er nok inne på noe her, fjordgrynt. Vil tro at det samme også gjelder for Kristiansandsregionen. I en situasjon uten jobb, vil det for mange være en stor lettelse å få inn kapital ved å få solgt. Eventuelt verditap kommer da i andre rekke. Var selv klar for å selge båten da jeg mistet oljerelatert jobb i vår, men det ordnet seg med ny jobb med det hvite gull, eller melk for de som lurer Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Er nok mange båter i opplag som blir lagt ut for salg igjen på vårparten, slik Finn har utviklet seg koster det tross alt endel tusen å holde en annonse på selv en rimelig båt ute noen måneder, kanskje det er positivt for andre markeder som aviser,zett, båtblader, autodb, markedsplassen her o.a. der prisene varierer fra gratis til max noen få hundrelapper? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 ...Har hørt fra kvalifisert hold at det er gode både båt, bil -og boligkjøp der nå pga. sammenbruddet i oljeservicemarkedet... Kunne tenkt meg å hørt mer om dette kvalifiserte hold... Det har alltid vært mye bevegelse i markedet her, men det er grunnet mange objekter i markedet. Havner vi på "NAV-lønn", får vi vel utbetalt det samme som vanlige lønnsmottakere på østlandet ... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Nord West 420 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Hvis man vil gjøre gode bruktbåtkjøp, bør man orientere Finn-søket rundt Sør-Vestlandet, spesielt Stavanger-regionen. Hvilke kostbare båtobjekter i denne regionen kan man nå gjøre et kupp på? Referanse til finn annonnse? Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 (redigert) Kunne tenkt meg å hørt mer om dette kvalifiserte hold...Det har alltid vært mye bevegelse i markedet her, men det er grunnet mange objekter i markedet. Havner vi på "NAV-lønn", får vi vel utbetalt det samme som vanlige lønnsmottakere på østlandet ...[/quote uten at du har "kvalifisert hold", så går det jo ann å tenke helt på egenhånd. Da er det vel ikke så vanskelig å konkludere med at høyere arbeidsledighet, dårligere øknomi generelt og veldig begrenset lønnsvekst fremover = dårliger båtmarket (båten er vel bland de enkle tingene å ofre hvis man må realisere noen verdier). Også er det vel også ganske tydlig at dette gjelder oljebeltet i enda større grad enn resten av landet. Trenger ikke være vanskeligere...eller mer kvalifisert :) Redigert 1.Januar.2016 av TomF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Ser man på hele Rogaland, så er det akkurat nå 8 private annonser for båter over 1 million til salgs på finn.no. En skal selges pga. overgang til større båt osv. Men kupp? Kostbare båter er svært mobile og jeg sliter ihvertfall med å se kuppene i regionen som Fjordgrynt nevner. Faktisk ser jeg færre kupp ift. tidligere år. NOK kursen struper importen. (inntil videre ville vært mer bekymret for importørene enn for de få privatpersoner i Stavanger regionen som evt. må selge båten til en annen region med bedre kjøpekraft) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Havner vi på "NAV-lønn", får vi vel utbetalt det samme som vanlige lønnsmottakere på østlandet ... Tror nok mange i oljebransjen får seg ett aldri så lite sjokk når de havner på dagpenger. Dagpenger beregnes nemlig ikke på inntekter over 6G (ca 540.000). Det gir altså maks 337.000 i året. (Ca 63% av 540.000).... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
HansH Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Kopierer inn innlegget mitt fra en annen liknende tråd isdag. Tror vi vil se et fortsatt fall i bruktbåtprisene, særlig de litt større og dyre. Kombinert med dette vil volumene (antall averterte og solgte) gå ned. Det at (brukt-)import blir dyrere pga lav kronekurs vil ikke løfte bruktbåtprisene generelt. De som lever av import og salg vil bare oppleve fallende etterspørsel fordi: a) kundene har dårligere økonomi (oljebransjen sparker folk i tusentall) B) importerte produkter blir dyrere fordi kronekursen er så svak All tidligere erfaring med slike situasjoner tilsier at forbruk og investering i fritid og hobby (f eks båt) går ned. Tror dessverre vi kommer til å se mange som må kvitte seg med dyre båter fordi inntekten blir vesentlig lavere. Denne gangen vil dette særlig gjelde Sør- og Vestlandet. Beklager dystre spådommer. Noen som ser lysere på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 (redigert) La oss si at det omsettes totalt 1000 fritidsbåter over 1 million i Norge i året. (Nyimport/bruktimportert/brukt) La oss videre si at det fordeles på 500 "norske" bruktbåter som allerede eies av nordmenn og 500 nye båter/bruktimporterte båter. Forutsetter vi at det i 2016 kun vil omsettes 75% båter ift. et normalår (750 båter) Så tipper jeg at det alikevel vil være markedsbalanse på bruktmarkedet da det vil fordeles noenlunde slik: kun ca. 250 nye/bruktimporterte (i stedet for 500 i normalår med "normal" kronekurs) og 500 brukte. Mao. lite eller ingen forskjell i brukte båter som omsettes Pga. kronekursen er norske båter til dels i ferd med å bli rimelige i nabolandsammenheng (selv med mva. ulempen) og skulle den falle ytterligere vil noen med fordel kunne eksportere fremfor å selge i det norske markdet. (dollar er pr. dags dato over 60% høyere enn for drøyt 3 år siden) Redigert 1.Januar.2016 av Nord West 370 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Et interessant resonnement Nord West 370 men ikke helt realistisk. Tror dessverre effekten av dårlige tider er sterkere en det du legger inn i tallene over. Fallende etterspørsel samt tilbydere som vil ut av markedet er en oppskrift for fallende pris. Men vi båteiere kan jo håpe på det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 (redigert) Et interessant resonnement Nord West 370 men ikke helt realistisk. Tror dessverre effekten av dårlige tider er sterkere en det du legger inn i tallene over. Fallende etterspørsel samt tilbydere som vil ut av markedet er en oppskrift for fallende pris. Men vi båteiere kan jo håpe på det beste. Drømmer man litt om å oppgradere båten (som kanskje de fleste båteiere innimellom gjør når kjøpekraften er god som den fortsatt er for de fleste i dagens situasjon) så er det imidlertid i utgangspunktet ønskelig med lavere priser (slik at forskjellen til større/flottere båt blir mindre). Så slik sett håper jeg dere får rett mht. alle som drømmer om en flottere båt. (til kupp-pris) Men spm. mitt er hvor er kuppene eller når forventes kuppene dere nevner? Forventer dere at de kommer etter neste planlagte rentenedsettelse til våren som evt vil føre til ytterligere rekordlav rente med tilhørende noe øket kjøpekraft for de fleste lønnsmottagere i Norge? Eller straks pga. annonserte oppsigelser? Oslo Børs er pr. dags dato nær all time high og kjøpekraften er statistisk svært høy blant lønnsmottagere generelt så jeg ser ikke at oppsigelsene er nok til å føre til kupp nå eller i vår. Evt. forventer dere at kuppene kommer til sommeren når "alle" vil på ferie i båt og det normalt er vanskelig å finne en fornuftig priset turbåt? Er det da kuppene forventes av dere? Vel, jeg skal ikke se bort ifra at det kan gå enda verre for norske båteieres økonomi enn jeg tror og ofte er det litt treghet i systemet så jeg har muligens ikke sett hvor ille det er, men med høyere valutakurser og mer urolighet rundt i verden så tror jeg mange familier strekker seg litt ekstra for å oppleve nok en fantastisk sommer i båt i Norge. Redigert 1.Januar.2016 av Nord West 370 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 (redigert) Her er litt av min "synsing" om dette, på årets første dag: De tre viktigste faktorene når det gjelder båtsalget til våren og sommeren, er disse: 1. Været. 2. Været. 3. Været. ;-) Jeg tror det var en dårlig ide av Finn å bli grådige og sette opp prisen for båtannonser. Det bidrar til færre annonser tror jeg, og det er også mitt inntrykk at de får færre fornyelser av annonser selv om båten ikke er solgt. Med Finn i grådighets-modus, har det blitt mindre relevant å observere antall annonser i forhold til tidligere år, da endringer sier mer om Finns nye prispolitikk enn om utviklingen i båtmarkedet. Men jeg har likevel et inntrykk av at det også er færre bruktbåter til salgs (seilbåter som jeg ser mest på) nå enn før, selv om det er vanskeligere å vite. At det oftere dukker opp fine objekter litt billig til salgs på strekningen Arendal-Stavanger enn andre steder, har jeg bestemt inntrykk av. Kanskje også kan man ta med strekningen fra Oslo og sørover i dette bildet. Sammenligenet med utlandet har det vært billig i Norge lenge (flere år), i hvertfall hvis man bare ser på "utropsprisene" på de lettest tilgjengelige svarene man får ved å søke i Google. Denne forskjellen har så økt dramatisk med fallet i kroneverdien, og etter min mening utelukker dette pluss moms de fleste kjøp fra utlandet - bortsett fra at utvalget er så mye større, da. Men så skal man jo også hente båten hjem til Norge. Når det gjelder den alminnelige økonomiske situasjonen i Norge, er indikatoren på forbruker-optimisme lavere enn på mange år. Det er nå et ganske stort flertall av nordmenn som tror at de får dårligere råd i 2016. Jeg har lagt merke til at noen få eldre seilbåter har blitt betydelig nedsatt i forhold til samme båt annonsert tidligere. Jeg trodde disse ville gå raskt unna, men selv de er blitt liggende. Så etter min mening er det definitivt ikke tiden for å være på selgersiden lenger. Slik har det jo vært lenge, men det ser ut til at dette bare blir enda verre enn før. Det eneste som kan redde båtmarkedet til våren, er nok (bortsett fra knall sommervær) at oljeprisen går opp igjen, og at flyktningstrømmen til Norge stopper opp av seg selv. Da blir kanskje flere nordmenn optimister igjen. Men da må det bli fred i Syria først, og det har jeg lite tro på! Putin er Putin. Børsen er vel ikke akkurat i "all-time" high lenger heller, og det er nok mange aksjetradere som stålsetter seg for at vi skal få et krakk senere i 2016 tipper jeg, etter at det varslede "januar-ralliet" på børsen er over. Jeg tror selv at det ikke kommer i år, men at vi kanskje får et blaff oppover med innmari store svingninger senere. Så "tryner alt" i 2017. Men det er selvsagt bare noe jeg tror, slikt kan ingen si noe sikkert om før etter at det har skjedd. Redigert 1.Januar.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Nord West 420 Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 (redigert) Her er litt av min "synsing" om dette, på årets første dag: De tre viktigste faktorene når det gjelder båtsalget til våren og sommeren, er disse: 1. Været. 2. Været. 3. Været. ;-) Ja, i 2016 vil vi heldigvis få perioder med veldig flott vær ;) Jeg tror det var en dårlig ide av Finn å bli grådige og sette opp prisen for båtannonser. Det bidrar til færre annonser tror jeg, og det er også mitt inntrykk at de får færre fornyelser av annonser selv om båten ikke er solgt. Med Finn i grådighets-modus, har det blitt mindre relevant å observere antall annonser i forhold til tidligere år, da endringer sier mer om Finns nye prispolitikk enn om utviklingen i båtmarkedet. Men jeg har likevel et inntrykk av at det også er færre bruktbåter til salgs (seilbåter som jeg ser mest på) nå enn før, selv om det er vanskeligere å vite. Nå koster det 276 kr. for en annonse. Er dette virkelig grådig? Jeg synes det er en fornuftig pris på en god tjeneste hvor man treffer så godt som alle som leter etter båt. At det oftere dukker opp fine objekter litt billig til salgs på strekningen Arendal-Stavanger enn andre steder, har jeg bestemt inntrykk av. Kanskje også kan man ta med strekningen fra Oslo og sørover i dette bildet. Ok, dette har jeg ikke lagt merke til, til tross for at jeg følger en del med. Det har vel alltid vært noen rimeligere båter på høsten ift. på fine solskinnsdager midt i sesongen? Sammenligenet med utlandet har det vært billig i Norge lenge (flere år), i hvertfall hvis man bare ser på "utropsprisene" på de lettest tilgjengelige svarene man får ved å søke i Google. Denne forskjellen har så økt dramatisk med fallet i kroneverdien, og etter min mening utelukker dette pluss moms de fleste kjøp fra utlandet - bortsett fra at utvalget er så mye større, da. Men så skal man jo også hente båten hjem til Norge. Ja, jeg reiste selv for å kjøpe båt i utlandet i fjor vår, men kronekursen løp ifra meg. Når det gjelder den alminnelige økonomiske situasjonen i Norge, er indikatoren på forbruker-optimisme lavere enn på mange år. Det er nå et ganske stort flertall av nordmenn som tror at de får dårligere råd i 2016. Et stort flertall frykter dårligere råd? Hvor har du dette ifra? Link? Iflg. denne artikkelen er det et stort mindretall (19%) som frykter dårligere personlig økonomi. http://e24.no/privat/nordmenn-frykter-de-faar-daarligere-oekonomi-neste-aar/23587767 Jeg har lagt merke til at noen få eldre seilbåter har blitt betydelig nedsatt i forhold til samme båt annonsert tidligere. Jeg trodde disse ville gå raskt unna, men selv de er blitt liggende. Så etter min mening er det definitivt ikke tiden for å være på selgersiden lenger. Slik har det jo vært lenge, men det ser ut til at dette bare blir enda verre enn før. Det eneste som kan redde båtmarkedet til våren, er nok (bortsett fra knall sommervær) at oljeprisen går opp igjen, og at flyktningstrømmen til Norge stopper opp av seg selv. Da blir kanskje flere nordmenn optimister igjen. Men da må det bli fred i Syria først, og det har jeg lite tro på! Putin er Putin. Ukurant merke eller umoderne/upraktiske løsninger eller litt vel slitt tipper jeg da. (evt. urealistisk priset i utgangspunktet) 30 år gamle båter uten dusjfasiliteter er rett og slett ofte såpass gamle, umoderne og slitt at de kan ikke forvente å få 2-300.000 eller mer for en 30 foter dersom den ikke er av spesielt flott variant. En typisk slik båt bør ligge på 150.000 og kanskje 200.000 på en vakker sommerdag. Dette gjenspeiler seg i markedet. (finn.no) både på sørvestlandet og resten av landet. (slik jeg ser det og slik har det vært i flere år) Børsen er vel ikke akkurat i "all-time" high lenger heller, ikke? toppen var 650 og nå er den 610 mao. under 10% fra topp. og det er nok mange aksjetradere som stålsetter seg for at vi skal få et krakk senere i 2016 tipper jeg, Så er det tilsvarende mange som ser snittet til å kjøpe på lavere kurser og (samt omfordele investeringer til bransjer som tjener på lav NOK kurs, lav oljepris, osv. følgelig holder børsen seg forbløffende godt. etter at det varslede "januar-ralliet" på børsen er over. Jeg tror selv at det ikke kommer i år, men at vi kanskje får et blaff oppover med innmari store svingninger senere. Så "tryner alt" i 2017. Men det er selvsagt bare noe jeg tror, slikt kan ingen si noe sikkert om før etter at det har skjedd. Alt tryner nok ikke i 2017 heller. Sannsynligheten for at oljeprisen i 2017 er noe høyere enn i dag er imidlertid svært stor. Skulle den være under 30 dollar fatet er sannsynligheten for at den blir det lenge svært liten. Følgelig får man ikke tilsvarende store svingninger på børsen da det vil ligge en forventning om høyere pris i markedet. Skulle det mot formodning gå som du tror så stiger kanskje Svenske kroner fra dagens 104 til 115 og da kommer nok svenskene og andre til Norge for å handle både aksjer og båter så slik sett vil det heller ikke da bli mange kupp på kurante båter i Stavanger regionen eller Norge forøvrig. Redigert 2.Januar.2016 av Nord West 370 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 (redigert) Her er litt av min "synsing" om dette, på årets første dag: Jeg tror det var en dårlig ide av Finn å bli grådige og sette opp prisen for båtannonser. Det bidrar til færre annonser tror jeg, og det er også mitt inntrykk at de får færre fornyelser av annonser selv om båten ikke er solgt. Med Finn i grådighets-modus, har det blitt mindre relevant å observere antall annonser i forhold til tidligere år, da endringer sier mer om Finns nye prispolitikk enn om utviklingen i båtmarkedet. Men jeg har likevel et inntrykk av at det også er færre bruktbåter til salgs (seilbåter som jeg ser mest på) nå enn før, selv om det er vanskeligere å vite. Nå koster det 276 kr. for en annonse. Er dette virkelig grådig? Jeg synes det er en fornuftig pris på en god tjeneste hvor man treffer så godt som alle som leter etter båt. SVAR fra Propell1: -Jeg har ikke sjekket prisen selv, så min synsing er basert på at andre har klaget over dette. Samtidig tror jeg at det er en faktor å ta med, hvis man teller Finn-annonser for å få et inntrykk av hvordan balansen i markedet er. Når det gjelder den alminnelige økonomiske situasjonen i Norge, er indikatoren på forbruker-optimisme lavere enn på mange år. Det er nå et ganske stort flertall av nordmenn som tror at de får dårligere råd i 2016. Et stort flertall frykter dårligere råd? Hvor har du dette ifra? Link? Iflg. denne artikkelen er det et stort mindretall (19%) som frykter dårligere personlig økonomi. http://e24.no/privat/nordmenn-frykter-de-faar-daarligere-oekonomi-neste-aar/23587767 SVAR fra Propell1: Her er et sitat fra artikkelen: "19 prosent av de spurte tror at deres økonomi blir dårligere neste år. I tillegg tror hele 61 prosent at norsk økonomi vil forverres i løpet av 2016. Det viser en ny undersøkelse Respons har gjennomført på vegne av Sparebank1." Jeg hadde sammme artikkel i bakhodet. Det viser seg altså at hele 61 % tror at norsk økonomi vil bli dårligere i 2016. Beklager at jeg blandet dette sammen med hva nordmenn tror om sin egen økonomi. Redigert 2.Januar.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Nord West 420 Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Her er litt av min "synsing" om dette, på årets første dag: Jeg tror det var en dårlig ide av Finn å bli grådige og sette opp prisen for båtannonser. Det bidrar til færre annonser tror jeg, og det er også mitt inntrykk at de får færre fornyelser av annonser selv om båten ikke er solgt. Med Finn i grådighets-modus, har det blitt mindre relevant å observere antall annonser i forhold til tidligere år, da endringer sier mer om Finns nye prispolitikk enn om utviklingen i båtmarkedet. Men jeg har likevel et inntrykk av at det også er færre bruktbåter til salgs (seilbåter som jeg ser mest på) nå enn før, selv om det er vanskeligere å vite. Nå koster det 276 kr. for en annonse. Er dette virkelig grådig? Jeg synes det er en fornuftig pris på en god tjeneste hvor man treffer så godt som alle som leter etter båt. SVAR fra Propell1: -Jeg har ikke sjekket prisen selv, så min synsing er basert på at andre har klaget over dette. Samtidig tror jeg at det er en faktor å ta med, hvis man teller Finn-annonser for å få et inntrykk av hvordan balansen i markedet er. Ok. Når det gjelder den alminnelige økonomiske situasjonen i Norge, er indikatoren på forbruker-optimisme lavere enn på mange år. Det er nå et ganske stort flertall av nordmenn som tror at de får dårligere råd i 2016. Et stort flertall frykter dårligere råd? Hvor har du dette ifra? Link? Iflg. denne artikkelen er det et stort mindretall (19%) som frykter dårligere personlig økonomi. http://e24.no/privat/nordmenn-frykter-de-faar-daarligere-oekonomi-neste-aar/23587767 SVAR fra Propell1: Her er et sitat fra artikkelen: "19 prosent av de spurte tror at deres økonomi blir dårligere neste år. I tillegg tror hele 61 prosent at norsk økonomi vil forverres i løpet av 2016. Det viser en ny undersøkelse Respons har gjennomført på vegne av Sparebank1." Jeg hadde sammme artikkel i bakhodet. Det viser seg altså at hele 61 % tror at norsk økonomi vil bli dårligere i 2016. Beklager at jeg blandet dette sammen med hva nordmenn tror om sin egen økonomi. Ja det er et viktig skille (i motsetning til når renten gikk opp og "alle" fikk verre økonomi. Noen får seg nok en overaskelse mens andre er unødig bekymret så da ender det i 2016 opp med at ca. 20% får dårligere økonomi mens kanskje litt flere får litt bedre økonomi. Importørene er de som får svi slik det for meg ser ut for 2016. Bruktmarkedet forøvrig vil gå som normalt. Kjøper man en atypisk båt med spesielt store motorer og eller kalesjebåt over 42 fot så kan man regne med at den er verdt rundt 50% i løpet av få år. En mer fornuftig hytte/familiebåt på 30-42 fot, gjerne med liten motor holder seg generelt betydelig bedre i verdi. Slik har det vært og slik kommer det til å være i 2016 og i flere år fremover tror jeg ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Her er litt av min "synsing" om dette, på årets første dag: Jeg tror det var en dårlig ide av Finn å bli grådige og sette opp prisen for båtannonser. Det bidrar til færre annonser tror jeg, og det er også mitt inntrykk at de får færre fornyelser av annonser selv om båten ikke er solgt. Med Finn i grådighets-modus, har det blitt mindre relevant å observere antall annonser i forhold til tidligere år, da endringer sier mer om Finns nye prispolitikk enn om utviklingen i båtmarkedet. Men jeg har likevel et inntrykk av at det også er færre bruktbåter til salgs (seilbåter som jeg ser mest på) nå enn før, selv om det er vanskeligere å vite. Nå koster det 276 kr. for en annonse. Er dette virkelig grådig? Jeg synes det er en fornuftig pris på en god tjeneste hvor man treffer så godt som alle som leter etter båt. SVAR fra Propell1: -Jeg har ikke sjekket prisen selv, så min synsing er basert på at andre har klaget over dette. Samtidig tror jeg at det er en faktor å ta med, hvis man teller Finn-annonser for å få et inntrykk av hvordan balansen i markedet er. Ok. - Var vel mulig jeg som 'klagde' - ser Finn har moderert seg nå i forhold til tidlig i fjor vår når jeg la ut en rimelig båt med annonsepris ca. 1200,- for 90 dager. Nå ser jeg prisen for eks. en 14fots båt med prisantydning 15.000,- gir kr.499,- som rimeligste alternativ i 60 dager, og hhv 649,- og 799,- for 90 og 120 dager. Vet ikke hvor faste rater det er, men mulig også sesongbetont? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 (redigert) - Var vel mulig jeg som 'klagde' - ser Finn har moderert seg nå i forhold til tidlig i fjor vår når jeg la ut en rimelig båt med annonsepris ca. 1200,- for 90 dager. Nå ser jeg prisen for eks. en 14fots båt med prisantydning 15.000,- gir kr.499,- som rimeligste alternativ i 60 dager, og hhv 649,- og 799,- for 90 og 120 dager. Vet ikke hvor faste rater det er, men mulig også sesongbetont? For ubegrenset størrelse koster det kr. 499 (399,20 pluss mva.) inntil 60 dager. Det var samme pris i sommer. Kun 10 kr. rimeligere sommeren 2014 så jeg ser ikke hvor den store prisstigningen har vært. Bil over kr. 50.000, for tilsvarende periode koster forøvrig kr. 649 og bruktbolig kr. 5000 og slik sett fremstår annonsering av en stor båt svært rimelig i forhold. Redigert 2.Januar.2016 av Nord West 370 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Ubegrenset størrelse ser ut som er alt over 10' i prisantydning på båtdelen av Finn, og det er jo greit - litt misvisende reklame er jo lov, med å si at en annonse koster 276,- Annonseprisene er nok ikke så stor medvirkende faktor til antallet båter på Finn, tror mer på tidsbegrensningene når man legger inn annonsen som var mye rommere for noen år tilbake, når det normalt lå mellom 15.-35000 båter tilsalgs for lange perioder/år. Mest en mental ting.. Solgte forøvrig båten min etter 95 dager på en 90dagers annonse, da en av de som hadde lagret den så at den var blitt deaktivert, og ble bekymret den var solgt til noen andre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.