Mizar Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 (redigert) Et stort flertall frykter dårligere råd? Hvor har du dette ifra? Link? Iflg. denne artikkelen er det et stort mindretall (19%) som frykter dårligere personlig økonomi. http://e24.no/privat/nordmenn-frykter-de-faar-daarligere-oekonomi-neste-aar/23587767 SVAR fra Propell1: Her er et sitat fra artikkelen: "19 prosent av de spurte tror at deres økonomi blir dårligere neste år. I tillegg tror hele 61 prosent at norsk økonomi vil forverres i løpet av 2016. Det viser en ny undersøkelse Respons har gjennomført på vegne av Sparebank1." Jeg hadde sammme artikkel i bakhodet. Det viser seg altså at hele 61 % tror at norsk økonomi vil bli dårligere i 2016. Beklager at jeg blandet dette sammen med hva nordmenn tror om sin egen økonomi. Ja det er et viktig skille (i motsetning til når renten gikk opp og "alle" fikk verre økonomi. Noen får seg nok en overaskelse mens andre er unødig bekymret så da ender det i 2016 opp med at ca. 20% får dårligere økonomi mens kanskje litt flere får litt bedre økonomi. Importørene er de som får svi slik det for meg ser ut for 2016. Bruktmarkedet forøvrig vil gå som normalt. Kjøper man en atypisk båt med spesielt store motorer og eller kalesjebåt over 42 fot så kan man regne med at den er verdt rundt 50% i løpet av få år. En mer fornuftig hytte/familiebåt på 30-42 fot, gjerne med liten motor holder seg generelt betydelig bedre i verdi. Slik har det vært og slik kommer det til å være i 2016 og i flere år fremover tror jeg ;) godt poeng, jeg skulle imidlertid ønsket at det var et mindre skille mellom hvordan folk oppfatter sin egen økonomi, og hvordan de oppfatter at dette henger sammen med vårt lands oljeøkonomi...men da driver man kanskje for mye ønsketenkning? Jeg synes dette bildet, som viser en skjerm-grab fra Hegnar online i dag, illustrerer avstanden mellom problemforståelse når journalister tenker "individ" og virkelighetsbeskrivelsen som disse individene kanskje burde tatt mer innover seg.... sistnevnte til venstre. Redigert 4.Januar.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mizar Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 4039 båter på Finn nå... i det vi nærmer oss midnatt 31. januar Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
powerpuff Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 (redigert) Om man ser til England - så er det allerede begynt å eksporteres brukte båter fra Norge til England, og på div. utlandske forum er det nå godt kjent at det kan være kupp å hente nyere bruktbåter I Norge. Grunnen er enkel - I Norge faller en båt brattere/raskere i Verdi, fra ny til den er 5-6-7 år enn andre land, og kronekursen har svekket seg ca 30% i forhold til Pund og 40% mot dollar....selv om krona nå ser ut til å ha styrket seg noe, så må vi regne med at krona fortsatt vil være svak I flere år fremover ifølge økonomene..... Dette gjelder ikke alle båtmerker, men engelske nyere båter er det nå lønnsomt å eksportere i forhold til å selge her hjemme, selv om kjøper altså må betale moms Tror derfor at bunnen er nådd for prisfall på nyere brukte båter, men at 80 og 90 tallsbåter kanskje vil falle enda mer i pris - selv om disse også knapt er lønnsomme å importere nå? Redigert 31.Januar.2016 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 så må vi regne med at krona fortsatt vil være svak I flere år fremover ifølge økonomene..... Og når begynte økonomer å kunne forutsi fremtidig kronekurs med en overveiende sannsynlighet i flere år fremover? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 (redigert) Og når begynte økonomer å kunne forutsi fremtidig kronekurs med en overveiende sannsynlighet i flere år fremover? Det beste estimatet på fremtidig rentenivå, er dagens rentenivå. Så må man legge inn kjente påvirkningsfaktorer. Når det gjelder kronekursen, selger Norges Bank månedlig norsk valuta for å holde en lav kronekurs. Så lenge de har valuta å selge, vil de fortsette med det, og sist jeg leste noe om dette, skulle de øke nedsalget med 50%. Det er et godt grunnlag for å si at kronekursen skal holde seg lav i tiden fremover, enten man er fagøkonom eller ikke (hviilket jeg ikke er). Vi skal være veldig glad for at dette blir gjort. Svakere krone gir støtte til norsk eksportindustri (og bremser norsk forbruk av importvarer) og dette valutaregimet viser seg også i skiftet mellom båtpriser fra "importmodus" til "eksportmodus" som nevnt ovenfor av "Powerpuff". I stedet for en smertefull peridoe med lønnsnedsettelser i arbeidsmarkedet, får vi med lavere kronekurs, en generell innstrammming som hjelper det nasjonale skiftet fra en oljefyrt økonomi, til mer landbasert (fisk, aluminium etc.) industri- og eksport-økonomi. Så er det opp til det norske folk å jobbe mer og bedre, og sette tæring etter næring. Det mangler da kun at poltikerne og flere norske journalister også forstår hvor viktig dette er for nasjonen. Verden flyter over av fiktiv papirkapital. Det har inntil for kort tid siden, vært et forbruker-rotterace med Kina på gasspedalen. Nå fusker motoren i racerbilene (hvert land har hver sin), og vi nærmer oss kapp-nedbremsing, akkurat som i et bilrace rett før en krapp sving. I en slik situasjon håper jeg at vi i Norge greier å holde hodet kaldrt og ikke slippe opp bremsen før den svenske bilen ved siden av oss, og England, Tyskland, gjør det. Faren for å kræsje eller kjøre ut i svingen, minker med farten. Hvis ikke, kan Norge melde seg inn i TV-programmet luksus-fellen. Akkurat nå gjelder det å barbere offentlig forbruk og selge unna eiendeler og kostnadedrivende luksusfordeler (les: offentlgi forbruk), mens vi fortsatt har noen kroner i reserve på sparekonto, som vi kan bruke en del av også på våre nye innvandrere og fremtidige landsmenn. Dette sagt som et forsøk på en realistisk (billedlig) beskrivelse av situasjonen helt overordnet, og jeg håper det ikke bidrar til at også denne tråden går over i partipolitiske innlegg slik at også denne tråden blir stengt! Men at denne overordnede situasjonen påvirker båtmarkedet også, kan det ikke være mye tvil om. Både i Norge og utenfor landets grenser. Jeg har ennnå ikke gitt opp troen på at dette kommer til å gå veldig bra for Norges del. Men det er viktig å se realistisk på det, ikke minst for våre politikere. Der er jeg redd for at de ser for mye på neste valg i 2017, i stedet for å løfte blikket mot minst 10-års perspektivet på landets overordnede interesser overfor omverdenen, som vi er så avhengige av. Og TV-2 journalistene og andre, må slutte å rote med småfeil og bruke det til å koke suppe på en spiker, bare for å få et sensasjonsoppslag som varer i to dager. Hvis noen tar imot et velment råd, så er det mitt beste tips, å betale ned privat gjeld den som kan, i stedet for å låne mer penger til ny, større båt..... (med forbehold om feil og unøyaktigheter i dette innlegget) Redigert 1.Februar.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Nord West 420 Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 (redigert) Dersom alle skal spare veldig mye og betale ned alt av lån vil den norske økonomien stoppe opp såpass mye at vi kanskje med større sannsynlighet vil få et økonomisk krasj, så alt med måte er mitt råd. Rentenivået er lavt for å stimulere økonomien i dårlige tider, nettopp så bremsen ikke skal holdes inne for hardt (og for lenge). Ellers ser jeg frem til å nyte ekstra glade dager i en ekstra flott båt (med ekstra lave rentekostnader) langs vår spesielt flotte kyst, fremfor å følge ditt råd. Redigert 1.Februar.2016 av Nord West 370 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 (redigert) Dersom alle skal spare veldig mye og betale ned alt av lån vil den norske økonmien stoppe opp såpass mye at vi kanskje med større sannsynlighet vil få et økonomisk krasj, så alt med måte er mitt råd. Rentenivået er lavt for å stimulere økonomien i dårlige tider, nettopp så bremsen ikke skal holdes inne for hardt (og for lenge). Ellers ser jeg frem til å nyte ekstra glade dager i en ekstra flott båt (med ekstra lave rentekostnader) langs vår spesielt flotte kyst, fremfor å følge ditt råd. Ja, mine beste ønsker til deg og andre som velger den varianten. Jeg "disser" ingen. Jeg er også LITT enig i din "nyansering", og vi skal ikke bli depressive over dette. Men det kommer mest an på hva som skjer i det store bildet som vi alle er en del av. Og mens vi går inn i fremtiden med åpne øyne, kan vi jo glede oss over å bo i Norge! Det bør ikke være noen mtosetning mellom det, og det å se rrealistisk på verdenrundt oss, som vi uunngåelig også er en del av. Som jeg har sagt i en annen tråd: Fremtiden er for viktig til å overlate den til politikerne. Og så får vi re opp sengen så godt vi kan, hver og en (og sove godt om natten). Eller også i båten. ;-) Redigert 1.Februar.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.