skagenekspressen Startet 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2015 Min Nexus NX instrumentpakke har gitt opp, vinden kommer og går (trådløst) og farten vandrer. Ekkoloddet har vært upresist fra start. Valget står mellom B&G, Raymarine og Garmin. Noen erfaringer? Seiler mest tur, men vil ha god båtfart. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Jeg har ikke B&G selv, men har et par gange seilt en båt med nytt B&G og det virker meget bra. Sammen med kartplotter og autopilot er det mye bedre enn tilsvarende jeg har erfaring med fra Raymarine og Nexus. Båten hadde forøvrig Raymarine før alt elektronikk ble skiftet ut. Garmin har kjøpt Nexus og jeg vet ikke hvordan deres instrumenter er nå, men Nexus sine vind/log instrumenter er bra (nx2 og nxr). Jeg her selv nx2 og er godt fornøyd med vind/log osv, men deres autopilot er jeg ikke fornøyd med.. På min tidligere båt hadde jeg Tacktick, nå kjøpt av Raymarine, hvilket virket meget bra. Spesielt likte jeg ar både givere og instrumentene er solcelle drevet og trådløs. Jeg vet ikke om Tacktick kvaliteten er den samme nå under Raymarine. Skulle jeg sel velge mellom de tre alternativer du har listet opp måtte det bli B&G ( ville valgt NKE hvis pris var underordnet) Bjorkski Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 På hvilken måte var det bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Samkjøringen av instrumentene via plottere er enkel og logisk, justeringer er relativt enkelt og kan gjøres fra plotteren. I tillegg virker instrumentene mer "robust". Autopiloten, det lille jeg har hadd anledning til å bruke den til nå, virket lovende, ikke samme "slingring" som Raymarine i "læringsfasen". B&G er også et av de fortrukene merker blant proffene, jeg innbiller meg det "smitter" av på de øvrige serier av instrumenter. NB! Ta en søk på Sailing Anarchy også, der er fler som har erfaring med div fabrikanter. Bjorkski Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 B&G er også et av de fortrukene merker blant proffene Sammen med NKE. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Er. B&G samme pris for tilsvarende instrumenter? Eller litt dyrere? Instrumentene (2015 modeller) til Raymarine er vel robuste nok til å holde til de er umoderne etter 5-10 års fritidsbruk? Det er vel heller givere som evt. er problemet? Men B&G har kanskje bedre givere og? Dersom man må stille på selve instrumentet eller kartplotter betyr vel ikke det noe for hvilket valg man bør ta? Men innstillingene er lettere på B&G? Kan det bli så mye bedre samkjøring enn via Seatalk eller hva Raymarine og respektive Garmin bruker nå til dags? På hvilken måte? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Det som ofte er viktig for proffmarkedet er evnen til å vise sann vind styrke og retning. Samt integrasjon mot autopilot. Skal man på proffmarkedet til NKE og B&G så koster systemet mye penger. Til normalt bruk holder det med nmea 2000 instrumenter. Jeg har b&g instrumenter i min båt. Det er de gamle billigserien (h1000) som kom før sammenslåingen med simrad (navico). Jeg har vært fornøyd med dette spesielt siden dette har presentert korrekte vindvinkler. I dag er dette systemet erstattet med triton som er en videreutvikling av simrad sitt is 20 system. Simrad og b&g (utenom proffserien) er derfor veldig like med unntak at software er rettet mot seil og motorbåt markedet. Har man autopilot å ønsker å styre på vind passer det som regel best å holde seg innenfor samme leverandør. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Bjørkski Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Dersom man må stille på selve instrumentet eller kartplotter betyr vel ikke det noe for hvilket valg man bør ta? Det kommer an på... Jeg liker å kunne justere demping av feks vind hastighet/retning etter forholdene. Samme for speed, er det lidt røffe forhold demper jeg responsen så speed'en ikke vises som en jojo på instrumentet. Men klart det er smak og behag som så mye annet. Bjorkski Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 robuste nok til å holde til de er umoderne etter 5-10 års fritidsbruk? Hva gjør en dybde, fart og kurssensor umoderne? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 (redigert) Båtelektronikk generelt: Slitasje, elde, strømforbruk, skjermlesbarhet, nøyaktighet, kompatibilitet med nye produkter, andre muligheter osv. (Mht. autopilot er god software spesielt viktig) På samme måte som de fleste bytter bil, båt og kjøleskap når de synes det blir umoderne innen 10-15 år så regner man litt kortere tid på elektronikk og sensorer som er spesielt utsatt for vær og vind og hvor utviklingen generelt går litt raskere? Når det er sagt så er vel ikke akkurat dybdesensoren fra Raymarine preget av å være så mye dårligere enn B&G sin så det var ikke akkurat den jeg tenkte på når jeg nevnte 5-10 år. Det går vel ikke så mange år før mange sitter med app på nettbrett og tlf. (eller hva det neste blir) og styrer flere av dingsene ombord. (for de som ikke til dels gjør det allerede) Raymarine ligger vel forholdsvis langt fremme i lystbåtflåten mht. FLIR kamera, AIS, vanlige kamera, WIFI og duppdingser som ikke er helt std. "lett" kobles sammen med standard komponenter. Redigert 27.Desember.2015 av Nord West 370 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 De fleste leverandører bruker i dag sensorer fra Airmar til dybde og fart så merket betyr ikke så mye her. Er vel stort sett display som blir ødelagt av bruk. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
blekkulf Svart 28.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 (redigert) Hvis noen av Nexus-instrumentene dine fortsatt fungerer, så har jo Garmin GND 10 som lar deg beholde de Nexus-instrumentene som fungerer og samtidig få dataene ut på NMEA 2000. Den medfølger i alle gWind-pakkene som f.eks. denne: https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/prod530055.html.Les mer om GND 10 her: https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/prod144123.html Redigert 28.Desember.2015 av blekkulf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 Hvis noen av Nexus-instrumentene dine fortsatt fungerer, så har jo Garmin GND 10 som lar deg beholde de Nexus-instrumentene som fungerer og samtidig få dataene ut på NMEA 2000. jeg har Nexus-servern ombord men valgte Actisense da den oversetter/kommuniserer med fler meninger. http://www.benns.se/instrumentnav/actisense/nmea-0183-2000-Interface http://www.actisense.com/products/nmea-2000/ngw-1/ngw-1.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
skagenekspressen Svart 28.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 Godt å få så mange konstruktive svar på et øyeblikk! NKE ligger nok i et annet prisleie en jeg har tenkt. Det står mellom B&G Triton, Raymarine, og Garmin. Var egentlig ferdig med Garmin etter å ha bytt loggiver (NX2) to ganger, men som Ravddo skriver er det Arimar alt sammen. Kanskje jeg har hatt uflaks. Godr tips om å gjenbruke displayene. Trådløs vindgiver har jeg også dårlig erfaring med, men en som har Tick Tack (Raymarine) sier de fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.