Knappern Startet 28.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2015 Har litt problemer med at trykkvannspumpa slår ofte ut og inn. Noen som vet om en akkumulatortank vil kunne løse dette? Dels som denne: http://www.seatronic.no/vvs-ekspansjonstanker-c-53_321/ekspansjonstank-plast-p-717 Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
880 Svart 28.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 Har hatt en lignende sak, Fungerte helt fint, jevnere trykk og pumpen gikk ikke av å på hele tiden når vann ble tappet.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Dinamo Svart 28.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 Ja absolutt Eg kjenner ikkje den tanken, der fins tanker med eller uten forladning med trykkluft. Denne ser vel ut som den er uten, og då må den monterast med slangestussane ned, det er for tanken to be or not to be. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 Jeg hadde den selv, men effekten var heller dårlig. Så jeg kjøpte en litt mer avansert med trykksatt belg inni som fungerer rimelig bra, husker ikke typen i farten, men det er flere å velge mellom. Den du linker til, er forresten laget av dårlig plast. Da jeg tok litt hardt i den for demontering, sprakk den. Da ville jeg heller brukt en slik liters brusflaske og satt et T-stykke i tuten på den. Jeg tror andre her på forumet har brukt den "patenten". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
navid Svart 28.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 Slår pumpa veldig ofte ut og inn kan det også tyde på at du har en lekkasje i trykkvannsystemet. Så jeg anbefaler å lete etter en lekkasje i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 28.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 Den slår bare ut og inn når jeg bruker vann, og til tider "hakker" når jeg bruker krana på badet. Er vel bedre å gå for noe litt mer kvalitet som Lars sier. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
navid Svart 28.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 Ønsker du å montere en akkumulator, vil også jeg anbefale å montere en tank med membran (belg) som Lars sier. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 (redigert) En tank med med belg er ikke nødvendigvis bedre. Jeg ville valgt en i rustfritt stål, som ikke er for liten og montert den med tilkoblinsstussen ned. Alternavt ville jeg lag den selv av plastavløpsrør. Her lagd flere slike til vanningsanlegget mitt i Thailand. Redigert 29.Desember.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
FrodeB Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Har den du linket til. Fungerer supert for oss. Må monteres med tilkobling ned. Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Hvis du har plass så har Jula trykktank med belg inni på 20 liter som fungerer utmerket. Jeg har to stk og kan ta en dusj uten at vannpumpen starter. Men den er ikke i rustfritt og tar noe plass. ( Men det er ikke antydning til rust på dem og den ene har stått i skuta siden 98. ) Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 29.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Da har jeg fått tak i en 8L tank fra en rørlegger på jobben. Et par overganger og T stykke så kommer jeg langt. Men hvor vil det være mest hensiktsmessig å koble den inn? På rør etter trykkpumpa, eller kan jeg tilkoble den hvor som helst? Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
navid Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Hos meg er den montert på trykksiden like etter pumpa. Men har du dårlig plass ved pumpa, kan jeg ikke se noen grunn for at du ikke kan montere den et annet sted hvor du har plass og enkel adgang. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Da har jeg fått tak i en 8L tank fra en rørlegger på jobben. Et par overganger og T stykke så kommer jeg langt. Men hvor vil det være mest hensiktsmessig å koble den inn? På rør etter trykkpumpa, eller kan jeg tilkoble den hvor som helst? Denne blir sikkert kjempebra, spiller ingen rolle hvor du monterer den ! (etter pumpe før kraner) Jeg har to stk av den du linker til øverst og det fungerer helt topp,, Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Det er alltid lurt å drenere Akkumulatortanken hver høst. Laget en på 5 l og den fungerer knall bra, fyller den med 2,5 bar med luft før den settes i drift. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dinamo Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Tanken kan vel plasserast kor som helst i røranlegget, og trykket i tanken er greiast satt til såvidt under det trykket som pumpa starter på. Eg ville vel ogso lagt ein smule tjukkare rør mellom pumpa og tanken, for trykkfallet i røret når pumpa går gjer at trykket er mindre i tanken enn ved pumpa når pumpa stopper, og dermed er ikkje trykket heilt oppe. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 fyller den med 2,5 bar med luft før den settes i drift. Om trykkvannspumpa gir 2,5 bar når den stopper vil en ikke ha effekt av trykktanken om akkumulatoren forlades til 2,5 bar. Etter hva jeg har sett av de fleste trykkpumper til båt så vil et passe forladetrykk være ca 0,8-1,0 bar ved de fleste tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Eller; en fin huskeregel er at forladetrykket (initial pressure) på luftsiden av membranet eller blæren skal være omtrent 1/3 av systemtrykket, eller det trykket pumpen kobler ut på. Husk å gjøre trykksiden trykkløs, altså slå av pumpen og åpne en kran for å drenere vanntrykket før luftsiden pumpes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Om trykkvannspumpa gir 2,5 bar når den stopper vil en ikke ha effekt av trykktanken om akkumulatoren forlades til 2,5 bar. Etter hva jeg har sett av de fleste trykkpumper til båt så vil et passe forladetrykk være ca 0,8-1,0 bar ved de fleste tilfeller. Nå har min tank bare et kammer, fyller tanken med 2,5 bar med luft og starter vannpumpa når den stopper på 2,5 bar setter jeg akkumulatoren i drift. Dette hindrer at det blir mye vann i akkumulatoren. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Snikende skeptik Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Trykktank med membran skal forlades med 90% prosent av innslaget på pumpa, hvis den starter på 1 bar så forlades den med 0,9 bar. Angående plassering er det best rett etter pumpa for å ta opp trykkstøt når pumpa går. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Nå har min tank bare et kammer, fyller tanken med 2,5 bar med luft og starter vannpumpa når den stopper på 2,5 bar setter jeg akkumulatoren i drift. Dette hindrer at det blir mye vann i akkumulatoren. Det SKAL mykje vatn i akkumulatoren for at den skal virka skikkelig, opptil halve volumet er svært greit. Når du so fyller so mykje luft, so "slår du praktisk talt i hel" denne akkumulatoren Trykktank med membran skal forlades med 90% prosent av innslaget på pumpa, hvis den starter på 1 bar så forlades den med 0,9 bar. Angående plassering er det best rett etter pumpa for å ta opp trykkstøt når pumpa går. Dette er omtrent det eg sa lenger oppe i tråden, litt under innslagstrykk Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Jeg har den tanken, rett etter pumpa. Montert for å bøte på spytting og ujevn stråle. Hjalp. Bieffekt, pumpa går sjeldnere. For 179,- er dette vel verdt pengene i forhold til effekten. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
mateco Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Hvis akkumulator ikke har egen blære, så ikke fyll ekstra lufttrykk på den ! I en vanlig fritidsbåt vil et overtrykk kunne medføre luft som forplanter seg i systemet når pumpen er avslått, f.eks. i V.V. bereder. I en yrkesbåt/skip så vil systemet være i kontinuerlig drift. Da vil den mest effektive trykksettingen være litt over start-trykket til pumpen. Det er også på sin plass å skille de forskjellige "akkumulatorene". I et vannforsyningssystem så har man en hydrofortank, uten blære, og som har til oppgave å akkumulere vanntrykket for forsyningens del. I et oljebasert trykksystem så har man akkumulatorer med blærer for å forhindre at gassen siver ut i systemet. Typisk i hydraliske system med stempel/plunger pumper. Akkumulatorene i slike system har for oppgave å forhindre pulseringer i rørsystemet, og i noen tilfeller for å akkumulere olje under trykk i tilfelle pumpestans. Typisk ved f.eks. strømbrudd/driftstans (livbåt daviter/kraner, etc.) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Chiefengineer Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Den mest vanlige installasjonen er rett etter pumpa. Der er det som regel grei plass da tankene ofte ligger i/ved motorrom. Tenk på tilgangen til tanken i ettertid om denne skal tømmes skikkelig. Hva gjelder trykk/forlading så sjekker du først hva installasjonsmanualen sier og hvilket anleggstrykk du har (innslag/utslag). Er manualen uklar kan du forsøke deg litt fram, typiske grunninnstillinger er 0,6-1 bar, litt avhengig av systemtrykk. Dette finner du fort ut av uansett ved litt prøving. Det er svært stor forskjell i komforten ved installasjon av en slik tank kontra uten. Spesielt ved dusjing der irritasjonen kan være betydelig over et av/på system hvor strålen nærmest kommer som om den skulle være pumpet fra en fram/tilbakegående pumpe helt i rykk og napp. Med trykkvannstank er det langt bedre. Husk å kjøp en stor nok tank så du har noe å bufre trykk/vannmengde på. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Jeg har som sagt nevnte.tank. Alt jeg gjorde var å kappe slangen, tre den på hver sin stuss på tanken, og tighte slangeklemmene. Skrudde på pumpa og så var det i orden. Pleier å slippe ut trykket via en kran når jeg forlater skuta, etter at pumpa er skrudd av. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Roger jo Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Det SKAL mykje vatn i akkumulatoren for at den skal virka skikkelig, opptil halve volumet er svært greit. Når du so fyller so mykje luft, so "slår du praktisk talt i hel" denne akkumulatoren Så du komprimerer vann Når jeg har tappet vann med ørlite luft en tre - fire ganger har jeg optimal mengde vann/luft i akkumulatoren ca. 15/85 til. 20/80 ved 60/40 starter pumpa for raskt og jeg drenere og fyller på ny luft etter ca 50 dager daglig drift. Før 53 hadde vi brønn vann og stempelpumpe med en akkumulatortank fra gulv til tak i kjelleren, tanken hadde en drenering på ca 20% og et manometer på toppen som antagelig lakk ørlite siden jeg en gang i mellom ble sendt i kjelleren for å slå av pumpen og drenere ned nivået i tanken. P.G.A en fikk for lite vann i springen før pumpen startet... Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.