Jump to content

Montere akkumulatortank etter trykkvannspumpe

Knappern

Recommended Posts

Jeg hadde den selv, men effekten var heller dårlig. Så jeg kjøpte en litt mer avansert med trykksatt belg inni som fungerer rimelig bra, husker ikke typen i farten, men det er flere å velge mellom. Den du linker til, er forresten laget av dårlig plast. Da jeg tok litt hardt i den for demontering, sprakk den. Da ville jeg heller brukt en slik liters brusflaske og satt et T-stykke i tuten på den. Jeg tror andre her på forumet har brukt den "patenten".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En tank med med belg er ikke nødvendigvis bedre. Jeg ville valgt en i rustfritt stål, som ikke er for liten og montert den med tilkoblinsstussen ned.

Alternavt ville jeg lag den selv av plastavløpsrør. Her lagd flere slike til vanningsanlegget mitt i Thailand.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Da har jeg fått tak i en 8L tank fra en rørlegger på jobben. Et par overganger og T stykke så kommer jeg langt.

Men hvor vil det være mest hensiktsmessig å koble den inn? På rør etter trykkpumpa, eller kan jeg tilkoble den hvor som helst?

Denne blir sikkert kjempebra, spiller ingen rolle hvor du monterer den ! (etter pumpe før kraner)

Jeg har to stk av den du linker til øverst og det fungerer helt topp,,

Tanken kan vel plasserast kor som helst i røranlegget, og trykket i tanken er greiast satt til såvidt under det trykket som pumpa starter på.

Eg ville vel ogso lagt ein smule tjukkare rør mellom pumpa og tanken, for trykkfallet i røret når pumpa går gjer at trykket er mindre i tanken enn ved pumpa når pumpa stopper, og dermed er ikkje trykket heilt oppe.

Magne

Om trykkvannspumpa gir 2,5 bar når den stopper vil en ikke ha effekt av trykktanken om akkumulatoren forlades til 2,5 bar. Etter hva jeg har sett av de fleste trykkpumper til båt så vil et passe forladetrykk være ca 0,8-1,0 bar ved de fleste tilfeller.

Nå har min tank bare  et kammer, fyller tanken med 2,5 bar med luft og  starter vannpumpa når den stopper på 2,5 bar setter jeg akkumulatoren i drift.

Dette hindrer at det blir mye vann i  akkumulatoren. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nå har min tank bare  et kammer, fyller tanken med 2,5 bar med luft og  starter vannpumpa når den stopper på 2,5 bar setter jeg akkumulatoren i drift.

Dette hindrer at det blir mye vann i  akkumulatoren. 

Det SKAL mykje vatn i akkumulatoren for at den skal virka skikkelig, opptil halve volumet er svært greit. Når du so fyller so mykje luft, so "slår du praktisk talt i hel" denne akkumulatoren :headbang:

Trykktank med membran skal forlades med 90% prosent av innslaget på pumpa, hvis den starter på 1 bar så forlades den med 0,9 bar.

Angående plassering er det best rett etter pumpa for å ta opp trykkstøt når pumpa går.

Dette er omtrent det eg sa lenger oppe i tråden, litt under innslagstrykk :yesnod:

Hvis akkumulator ikke har egen blære, så ikke fyll ekstra lufttrykk på den !

I en vanlig fritidsbåt vil et overtrykk kunne medføre luft som forplanter seg i systemet når pumpen er avslått, f.eks. i V.V. bereder.

I en yrkesbåt/skip så vil systemet være i kontinuerlig drift. Da vil den mest effektive trykksettingen være litt over start-trykket til pumpen.

Det er også på sin plass å skille de forskjellige "akkumulatorene".

I et vannforsyningssystem så har man en hydrofortank, uten blære, og som har til oppgave å akkumulere vanntrykket for forsyningens del.

I et oljebasert trykksystem så har man akkumulatorer med blærer for å forhindre at gassen siver ut i systemet. Typisk i hydraliske system med stempel/plunger pumper. Akkumulatorene i slike system har for oppgave å forhindre pulseringer i rørsystemet, og i noen tilfeller for å akkumulere olje under trykk i tilfelle pumpestans. Typisk ved f.eks. strømbrudd/driftstans (livbåt daviter/kraner, etc.)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Den mest vanlige installasjonen er rett etter pumpa. Der er det som regel grei plass da tankene ofte ligger i/ved motorrom. Tenk på tilgangen til tanken i ettertid om denne skal tømmes skikkelig.

Hva gjelder trykk/forlading så sjekker du først hva installasjonsmanualen sier og hvilket anleggstrykk du har (innslag/utslag). Er manualen uklar kan du forsøke deg litt fram, typiske grunninnstillinger er 0,6-1 bar, litt avhengig av systemtrykk. Dette finner du fort ut av uansett ved litt prøving. 

Det er svært stor forskjell i komforten ved installasjon av en slik tank kontra uten. Spesielt ved dusjing der irritasjonen kan være betydelig over et av/på system hvor strålen nærmest kommer som om den skulle være pumpet fra en fram/tilbakegående pumpe helt i rykk og napp. Med trykkvannstank er det langt bedre. Husk å kjøp en stor nok tank så du har noe å bufre trykk/vannmengde på.

Det SKAL mykje vatn i akkumulatoren for at den skal virka skikkelig, opptil halve volumet er svært greit. Når du so fyller so mykje luft, so "slår du praktisk talt i hel" denne akkumulatoren :headbang:

Så du komprimerer vann :rolleyes: 

Når jeg har tappet vann med ørlite luft en tre - fire ganger har jeg optimal mengde  vann/luft i  akkumulatoren ca. 15/85 til. 20/80 ved 60/40 starter pumpa for raskt

og jeg drenere og fyller på ny luft etter ca 50 dager daglig drift. 

Før 53 hadde vi brønn vann og stempelpumpe med en akkumulatortank fra gulv til tak i kjelleren, tanken hadde en drenering på ca 20% og et manometer på toppen som antagelig lakk ørlite  siden jeg en gang i mellom ble sendt i kjelleren for å slå av pumpen og drenere ned nivået i tanken. P.G.A en fikk for lite vann i springen før pumpen startet...

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...