Jump to content

Tips til hvilken rimelig førstegangsbåt jeg bør kjøpe

fredsjo

Recommended Posts

Hei

Min første post her inne. 

Ettersom jeg har flyttet til Askøy utenfor Bergen er jeg selvfølgelig nødt til å kjøpe meg båt. Er i full gang med båtførerprøven og ser på finn fra tid til annen.

Første båten må være rimelig. Har akkurat kjøpt hus og to biler, så båtbudsjettet lider tungt. Så jeg har tenkt en makspris på 30-40 000 på den første båten. Tenker å ha denne nå til sommeren, og så får jeg heller kjøpe noe større og bedre til neste år igjen.

Jeg tenker at innenfor det svært begrensede budsjettet så bør jeg kunne få meg en eldre åpen båt, kanskje med vindskjerm el. 

Båten skal primært brukes til fisking og utsetting av noen få teiner. Så jeg tenkte en størrelse på 16-18 fot bør være greit? 

Kom gjerne med tips! Er helt grønn på dette.

Tja, etter min erfaring får du utrolig fine plastsnekker på 22-24 fot fra 1980 tallet for den prisen. Sjekk at motoren har hatt lukka kjøling, dvs at ikke saltvann har vært brukt til å kjøle motoren, så vil jeg tro du kan finne båter under 40 000 som er helt OK. 

Da har du låsbar hytte til utstyr/overnatting, og samtidig grei arbeidsplass som er litt mer skjerma mot været enn hva du får i en åpen båt. 

Ikke så mange båter til salgs nå, men du kan for eksempel se etter:

Rana 17, Askeladden 16, Øien 530, Hansvik 16,5 og 18. Dette er greie og rimelige båter, alle kan fås med og uten vindskjerm. Ofte er det gamle motorer på båter i denne prisklassen. For meg har en 20-30 år gammel påhenger nærmest null verdi i kroner, men de har jo en bruksverdi hvis de fungerer. En slik motor må du regne med å bytte etter kort tid, så det bør du ta høyde for. Mange båter blir liggende lenge til salgs, og da bør det være mulig å prute.

Igjen, takk. :)

Ja jeg må innrømme jeg hadde sett for meg eksempelvis en 17" Askeladden. Gjerne med kalesje hvis det virkelig regner en dag. Også greit mtp hvis den ligger ute på dragtau at den ikke fylles like lett med vann. 

Ja dette med motor; hva skal man se etter/spørre om for å få en peil på motorens stand?

Er i all hovedsak interessert i en slik båttype som jeg ser for meg er enkel å hive opp på en henger. 

Har egentlig bestemt meg for båt jeg skal ha når jeg får litt større budsjett; Benetau Antares.

Lykke til med båtkjøp. Hvis du tenker på snekke eller båt over 20 fot, kommer en annen ting med i bildet. Båtplass. Har du vært heldig og sikra deg en slik enten ved lån, leie eller kjøp, vil det ikke gjøre større innhugg i båtkapitalen. Med de uvær vi tidvis har her vest, er en god båtplass av uvurderlig betydning. Jeg starta med båtplass, ei snekke med 10 hk sabb og har hatt forskjellige båttyper seinere. Men den første båten med sabb følte jeg var uslitelig og uten noen problem. Dermed kunne jeg nyte fiskinga og sjølivet i stedet for å ligge og krype nedi ei motorkasse på leit etter motorvansker... 

i klassen rundt 17 fot, så må vel også nevnes Rana 530 samt Silver Viking + at svenskene har noen aktuelle modeller. Ørnvik, Uttern mfl

Ellers er jo båter av denne typen veldig populære som utleiebåter til fiske , litt over budsjett da. Kaasbøl 17:
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=68995024&searchclickthrough=true

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg var i ganske samme situasjon tidligere i år, og kom frem til at Rana 17 passet mine kriterier bra. Endte opp med et fint eksemplar til 50 000,-, inkl. tilhenger. Nesten ny kallesje og Honda 50 som kun hadde gått et tyvetalls timer. Fine puter også. Se vedlagt bilde. Veldig fornøyd med hva vi fikk for denne prisen! Har hatt fire voksne, tre unger, to barnevogner og masse pikkpakk, ikke noe problem i det hele tatt. Gjorde 22 knop med alt det pålasset.

Mye rart som blir lagt ut i denne klassen, men de beste blir solgt med en gang, så du må være litt på og gi bud usett.

bilde

Det gjelder vel å ha litt is i magen her, bli kjent med markedet og slå til når det dukker opp noe bra. Det er som nevnt mye gammelt på markedet, men av og til dukker det opp velholdte båter med nyere motor og god kalesje slik som Ranaen over. Det bli dyrere å bytte dette selv like etter kjøp, om du ikke får båten veldig billig. En ren og ryddig båt, der eieren har gjort nødvendig vedlikehold regelmessig er et godt utgangspunkt.

• 3 måneder senere...

Tusen takk for alle tips folkens! Endte i dag opp med å kjøpe meg en Øien 16, 2007 mod med like gammel Mercury 25hk EFI firetakter. Alt fremstår som veldig godt vedlikeholdt. Har ikke fått hentet båten enda, men får gjort det til helgen. Så da kan jeg komme tilbake med litt bilder mm. 

Nå gjenstår det bare å få meg båtplass. Bor nord på Askøy, ganske grisgrendt. Men bare bodd her ett år, så ikke blitt godt nok kjent med folk enda til å kunne mase meg til en dragtau-plass... Så blir lapp på butikken i første omgang.

Ble da denne med styrekonsoll og vindskjerm.  :yesnod:

bilde

Redigert av fredsjo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...