Kronidiot Startet 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2015 Har en båt liggende i Oslo, cruiser på 10 knop. Er på jakt etter steder og besøke sommere 2016. Har pr i dag ikke vært lengre enn Oscarsborg. Hvilke gjestehavner er verdt og reise til? Sitér dette innlegget Link to post
Heiaas Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Svogeren min har båt I Drøbak, og vi var på dagstur til Holmsbu "ytterst" i Drammensfjorden. Et idyllisk lite sted, kan ikke uttale meg om fasiliteter, mener det var betalingsautomat for havneleie. På tilbaketuren spiste vi på Villa Malla, anbefales☺ Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Ny brygge i Sætre, og lang flytebrygge v/Dragsund. Ikke utafor Oscarsborg, men vel verdt et besøk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 (redigert) - Den nye gjestehavna på Håøya (ved Dragsund), med påfølgende rusletur til Håøya Naturverksted (på vestsiden, rett nord for Tåjebukta). - Sætre. Fin havn, barnevennlig badestrand, matbutikker, drivstoff. Losen Restaurant med utsikt over sjøen (bedre utsikt og øl enn mat, men helt ok). - Holmsbu havn. Spisesteder, do/dusj, fint tettsted. - Villa Malla for god mat og barnevennlig badestrand. - Son. God mat på Oliven, fin "rusleby". Do/dusj, matbutikker, vaskemaskiner. - Østre Bolærne. Frigitt militært område. Fint å gå tur, både stier/veier og svaberg/steinrøys. Ikke baser dere på å kjøpe ferdig mat i restauranten - den er så som så. Fine grillplasser på land eller på moloen. Kiosk. Det er veldig mange andre plasser i indre og ytre Oslofjord. Spør, og du får svar. ;-) Redigert 1.Januar.2016 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Catch22 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 (redigert) Tenker du dagsturer eller med en overnatting eller to? Steilene på vestsiden av Nesodden er fint (og kort) Ellers er det mange fine steder rundt hele Håøya. Son er nevnt, Holmsbu likeså. Du bør også kunne besøke Åsgårdstrand på en dagstur. Lenger syd enn dette begynner vi fort å snakke overnatting når du gjør 10 knop. Bunnefjorden er også et undervurdert område. Absolutt verdt å besøke når en har båt i Oslo. Anbefaler å kjøpe Havneguiden for området, mange fine tips til både uthavner og gjestehavner. Redigert 1.Januar.2016 av Catch22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 4.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Takk for gode tips! Finnes det gratis planleggingsverktøy på nett? Har så vidt vært innom gule sider, og det verktøyet ser jo forsåvidt greit nok ut. Noen andre? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Vet ikke om noe som er gratis, men havneguiden er verd hver eneste krone. Nesten uunnværlig når man kommer inn i et ukjent område Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Pequod Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 (redigert) Mange fine plasser er allerede nevnt, men jeg vil også slå et slag for Horten, spesielt hvis du legger til ved Sykehuskaia/flytebryggene der. Da har du hele Karljohansvern å rusle rundt på, det ligger et lite lokalhistorisk museum med en liten kafe som serverer deilige vafler (drives på dugnad), og ikke minst har du Preus fotomuseum og Marinemuseet der. Turen videre nedover til Hvaler er også fantastisk,og Kosterøyene er vel nesten et must hvis du beveger deg over grensen . Redigert 4.Januar.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
littmild Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Kan du cruise i 10 knop så ligger jo svenskekysten for dine føtter, tar ikke mange dagene til Göteborg :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Mulligan Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 - Østre Bolærne. Frigitt militært område. Fint å gå tur, både stier/veier og svaberg/steinrøys. Ikke baser dere på å kjøpe ferdig mat i restauranten - den er så som så. Fine grillplasser på land eller på moloen. Kiosk. Hvor er de Østre Bolærne? På Østerbollæren er situasjonen noe uavklart. Alle driverne er sagt opp. Leirskolen er flyttet til Sandefjord. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Hvor er de Østre Bolærne? På Østerbollæren er situasjonen noe uavklart. Alle driverne er sagt opp. Leirskolen er flyttet til Sandefjord. Mulligan, my good man, you are spikking fleeces... Østre Bolærne = Østerbollæren = Østre Bolæren = sikkert flere andre skrivemåter også. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Worry II Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Hvor er de Østre Bolærne? Det er på den øya hvor det står "Velkommen til Østre Bølærne", Mulligan Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Østre Bølærne" Jeg har sett mange rare, og tvilsomme, skrivemåter for øyer i arkipelaget Bollærne, men denne har jeg ikke sett før. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 (redigert) Jeg har sett mange rare, og tvilsomme, skrivemåter for øyer i arkipelaget Bollærne, men denne har jeg ikke sett før. Det er hentet fra velkomsthilsenen på skiltet når du kommer I land. (ikke jeg som satte strek over o'en :-)) Redigert 4.Januar.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Mellom Horten og Åsgårdstrand har du Steinbrygga, med en liten gjestehavn. Lite besøkt. Her er Borre Nasjonalpark og Midgard Historiske Senter er flott sted å gå på tur i. Tips til flere som ikke har vært innom. Gåtur fra Horten til Åsgårdstrand kan også anbefales. (mor og unger går, så kjører far båten) Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Hei Trampeklapp. Jeg er nøttlending, så er vel noe innhabil, men bor jo midt i båtparadiset etter min mening. Vet ikke hvor kjent du er her, men tillater meg å komme med litt tips og synsing ? Østre Bolærn (som det egentlig heter, selv om det blir skrevet annet rundt forbi. Vestre-, mellom-, og Østre Bolærn = Bolærne) Er jo ett fantastisk reisemål med unik plassering, som det blir spennende å følge med på utviklingen av i årene som kommer. Kommunen overtok øya fra 1.1.2016 og er i samtaler med en privat innvestorgruppe som ønsker å få til noe skikkelig og langvarig der ute. Ellers så har jo skjærgården øst for Nøtterøy og Tjøme fått nasjonalparkstatus med nytt nasjonalparksenter og oppgradert gjestehavn på Verdens ende, hvor man har lagt ut fortøyningbøyer og merket opp og visstnok sprengt vekk grunnen i innseilingen. Det er også nye dusj og wc fasiliteter, samt restaurant på toppen. Ellers så har du jo Havna Hotell bare ett litt langt steinkast unna, med stor gjestehavn også med alt av fasiliteter. Tønsberg Gjestehavn er alltid koselig, syns selv det kan være hyggelig å være båtturist i egen by for en natt eller 2. Det skjer mye i byen om sommeren, så her er det litt for en hver smak. Horten gjestehavn har også blitt oppgradert, og er ett hyggelig sted, med omerådet rundt indre havn og Karljohansvern syns ihvertfall jeg er flott. Jeg lå for første gang i Åsgårdstrand gjestehavn her i høst, og ble positivt overrasket. Selv dro jeg fint på svenskekysten med båt som marsjet i 8-9 knop, men prøvde å gå over på litt fint vær (ofte tidlig på morgenen). Er mest glad i å ligge i uthavn selv, og det er det mengder av her. Håper dette er til noe hjelp, og velkommen til Færder ? Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Kronidiot Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Ungene på 6 og 10 vil også være med på båttur. Noen havner som kan tilby nærhet til aktiviteter for barn? Her kan en fin lekeplass være nok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.