Jump to content

Bruk av utgått nødrakett på nyttårsaften.

Gudrun

Recommended Posts

I fler av dagens nettaviser kan det leses om brannen på Valderøy.

I lokalavisen antydes det at en nødrakett skal ha blitt observert lande i det aktuelle omårådet bare kort tid før flammene slo opp.

Vi hatt mange diskusjoner her vedr. utgåtte nødraketter og nyttårsaften.

Den største forskjellen på en vanlig liten nyttårsrakett og en Solas godkjent nødrakett er at den siste går nærmere 350 meter opp og det røde blusset henger og lyser i lang tid. Vinden får godt tak og kan føre den langt avgårde før det lander. Blusset henger i en fallskjerm og slukker ikke selv om det havner i sjøen.

Har selv vært med og slukke to mindre lyngbranner som var forårsaket av nødraketter under øvelser.

Kanskje noe å ha i bakhodet når man står der og skal vurdere avhending av en utgått rakett?

http://www.smp.no/nyheter/2016/01/01/Stor-brann-p%C3%A5-Valder%C3%B8ya-11979766.ece

Lagt til:

http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/2016/01/01/Lensmann-ber-reiarlaga-skjerpe-seg-11980724.ece

Redigert av Gudrun (see edit history)

Jeg bor på en plass der det hadde regnet hele dagen, og ville fyre av to fallskjermraketter i sikker retning.

Hensikten var selvfølgelig å ha det gøy, men jeg driver endel opplæring av speidere på sjøen og trengte erfaringen.

Hvor hardt må man holde?

Klarer en 12 år gammel spe jente å holde raketten?

Blir det varmt på fingrene?

Må man dra hardt?

Blir det høyt smell?

Kan armen ta fyr?

Vanlige spørsmål når unge sjøfolk skal ha opplæring - og nå vet jeg svaret.

Jeg vet også at jeg i mørke og uvær med vann til knærne og uten lykt kan fyre av en slik rakett hvis det skulle være nødvendig.

Til slutt vet jeg hva jeg skal svare på spørsmål om nødvendigheten ved å bytte ved utgått dato. Den ene av de 7 år gamle rakettene gikk ikke av.

Når det gjelder blussene er det samme problemstillingene. Ved et halvoffentlig arr på Årosveden i Søgne kl 1730 hadde vi tillatelse til å bruke fyrverkeri (en halvtime før generell tillatelse). Speiderene hadde ansvar for bål og fyrverkeri.

Da fikk noen av de eldste tenne bålet ved hjelp av håndholdte bluss (hvite, men samme type som de røde).

Det er godt de skulle gjøre dette under kontrollerte former slik at de har øvelsen hvis de må bruke slikt under tøffe forhold i framtiden. En ting er å lese bruksanvisningen, men det er noe helt annet å trekke i snora.

Godt nyttår fra Mons

Mons

Alle burde prøve-avfyre et knippe nødraketter. Å ikke være redd for hva som skjer når den "tar av" vil være et gode den ag man trenger å fyre av i ramme alvor..

Enig, men naboen  fikk en ned på taket i går og den sklei ned i stål takrenna og de siste 15 sekundene den lyste var lange.

Så finn er egnet sted.

Den var ikke min, har ikke skutt en rakett siden et batteri hoppet opp fra 4 lecablokker og sendte de siste 8 vannrett i hytt og pine..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har ved flere anledninger vært på nippe til å prøve en nødrakett fra båten og langt til havs. De jeg ville øve/prøve var utgått på dato. Når det kom til stykke så turde jeg ikke å fyre av i redsel for hva det ville avstedkomme av oppstyr. Er det mulig å få tilatelse et sted fra for å få dette gjort? Sitter i dag uten fnugg av kunnskap om hvordan en slik rakett vi oppføre seg, bortsett fra teoretisk da.

Jeg lærte at raketten gikk av innen et halvt sekund etter at jeg dro i snora. Man trengte ikke å dra hardt og rekylen var nesten ikke merkbar. Det var svært lite lyd og det sprutet ikke noe på meg som fyrte av. Det var ikke vanskelig å holde den i stabil retning når man trakk av.

Jeg fikk svar på spørsmål jeg har er blitt stilt av ungdommer under opplæring mange ganger, og som jeg ikke har funnet svar på hverken i tekst og bilder på raketten eller i den dokumentasjonen jeg finner på nett.

Den var svært enkel å fyre av, og det skal ikke engang være noe problem selv om jeg ligger i vannet.

Mons

• 1 år senere...
  • 3 måneder senere...
Gudrun skrev On 1.1.2018 at 16.03:

Siden vi har passert nyttårsaften, kom over denne i dag.
Tidligere kunne man levere inn utgåtte nødraketter der det ble solgt nye og eller var flåtestasjon. 

Muligens dette er historie i 2018 og trenger en liten justering?

https://www.nrk.no/mr/naudrakettar-utloyste-redningsaksjon-1.13846540

ad retur;

jeg har alltid levert tilbake til en elller annen politistasjon,

både små kvanta og store kvanta raketter

har aldri hatt noe problem mec å droppe et par bæreposer med raketter på en politistasjon

V8 rules.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...