Gudrun Startet 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Januar.2016 (redigert) I fler av dagens nettaviser kan det leses om brannen på Valderøy. I lokalavisen antydes det at en nødrakett skal ha blitt observert lande i det aktuelle omårådet bare kort tid før flammene slo opp. Vi hatt mange diskusjoner her vedr. utgåtte nødraketter og nyttårsaften. Den største forskjellen på en vanlig liten nyttårsrakett og en Solas godkjent nødrakett er at den siste går nærmere 350 meter opp og det røde blusset henger og lyser i lang tid. Vinden får godt tak og kan føre den langt avgårde før det lander. Blusset henger i en fallskjerm og slukker ikke selv om det havner i sjøen. Har selv vært med og slukke to mindre lyngbranner som var forårsaket av nødraketter under øvelser. Kanskje noe å ha i bakhodet når man står der og skal vurdere avhending av en utgått rakett? http://www.smp.no/nyheter/2016/01/01/Stor-brann-p%C3%A5-Valder%C3%B8ya-11979766.ece Lagt til: http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/2016/01/01/Lensmann-ber-reiarlaga-skjerpe-seg-11980724.ece Redigert 1.Januar.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Observerte mange nødraketter på himmelen rundt midtnatt nyttårsaften her i Kristiansands-området. Over Flekkerøya,( for de som er kjent), var jo himmelen nesten rødfarget av nødraketter. Litt av et skue. Sitér dette innlegget Link to post
darec Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 dette må jo bare forbys, så fort som mulig. http://www.itromso.no/nyheter/2016/01/01/Fikk-bilen-rasert-av-n%C3%B8drakett-11980932.ece Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Jeg bor på en plass der det hadde regnet hele dagen, og ville fyre av to fallskjermraketter i sikker retning. Hensikten var selvfølgelig å ha det gøy, men jeg driver endel opplæring av speidere på sjøen og trengte erfaringen. Hvor hardt må man holde? Klarer en 12 år gammel spe jente å holde raketten? Blir det varmt på fingrene? Må man dra hardt? Blir det høyt smell? Kan armen ta fyr? Vanlige spørsmål når unge sjøfolk skal ha opplæring - og nå vet jeg svaret. Jeg vet også at jeg i mørke og uvær med vann til knærne og uten lykt kan fyre av en slik rakett hvis det skulle være nødvendig. Til slutt vet jeg hva jeg skal svare på spørsmål om nødvendigheten ved å bytte ved utgått dato. Den ene av de 7 år gamle rakettene gikk ikke av. Når det gjelder blussene er det samme problemstillingene. Ved et halvoffentlig arr på Årosveden i Søgne kl 1730 hadde vi tillatelse til å bruke fyrverkeri (en halvtime før generell tillatelse). Speiderene hadde ansvar for bål og fyrverkeri. Da fikk noen av de eldste tenne bålet ved hjelp av håndholdte bluss (hvite, men samme type som de røde). Det er godt de skulle gjøre dette under kontrollerte former slik at de har øvelsen hvis de må bruke slikt under tøffe forhold i framtiden. En ting er å lese bruksanvisningen, men det er noe helt annet å trekke i snora. Godt nyttår fra Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Skipper Worse Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Alle burde prøve-avfyre et knippe nødraketter. Å ikke være redd for hva som skjer når den "tar av" vil være et gode den ag man trenger å fyre av i ramme alvor.. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Gudrun Svart 1.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Her er en som brukte nødraketten i dag slik den er tiltenkt. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Reddet-fra-synkende-snekke-ved-Tysnes-3513828.html Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Alle burde prøve-avfyre et knippe nødraketter. Å ikke være redd for hva som skjer når den "tar av" vil være et gode den ag man trenger å fyre av i ramme alvor.. Enig, men naboen fikk en ned på taket i går og den sklei ned i stål takrenna og de siste 15 sekundene den lyste var lange. Så finn er egnet sted. Den var ikke min, har ikke skutt en rakett siden et batteri hoppet opp fra 4 lecablokker og sendte de siste 8 vannrett i hytt og pine.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
S/Y Emma Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Man bør vel bruke fornuft om man fyrer opp gamle nødraketter på nyttårsaften. Ikke i vind, tettbygde områder eller når det er tørt. Jeg er glad jeg har fyrt opp noen på en tidligere nyttårsaften, for det var en lærerik erfaring. Når ellers har man mulighet til å prøve en nødrakett? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
pipe Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Jeg skal snart til Tyskland så jeg trener litt på hvordan det er å kjøre i toppfart med bilen.Det burde alle gjøre så de vet hva som skjer når lyktestolpene ser ut som et stakit gjerde Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Er allerede forbudt, og ingen unnskyldning for brudd på regelverket. Øvelse skal skje i varslede og godkjente former. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Jeg har ved flere anledninger vært på nippe til å prøve en nødrakett fra båten og langt til havs. De jeg ville øve/prøve var utgått på dato. Når det kom til stykke så turde jeg ikke å fyre av i redsel for hva det ville avstedkomme av oppstyr. Er det mulig å få tilatelse et sted fra for å få dette gjort? Sitter i dag uten fnugg av kunnskap om hvordan en slik rakett vi oppføre seg, bortsett fra teoretisk da. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Det du trenger vite står enkelt forklart med tegninger på selve raketten. Skal kunne leses uten å fjerne plastembalasjen som er rundt. Tenker på en Solas godkjent rakett nå. Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Når jeg tok IMO60 for et par år siden ble det spurt om å sende opp raketter. De som holdt kurset hadde søkt om lov. Det fikk de ikke lov til. Så selv om man varsler og søker om det har man ikke lov til å sende opp nødraketter. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Hvite bluss og raketter kan vel brukes til øvelse selv om det ikke er noen billig fornøyelse: http://painswessex.com/products/non-solas/white-handflare-mk8 http://painswessex.com/products/non-solas/parachute-illuminating-rocket-mk8 Det ble forøvrig brukt hvite fallskjermraketter til å lyse opp terrenget under heimevernsøvelsene jeg var med på. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Jeg lærte at raketten gikk av innen et halvt sekund etter at jeg dro i snora. Man trengte ikke å dra hardt og rekylen var nesten ikke merkbar. Det var svært lite lyd og det sprutet ikke noe på meg som fyrte av. Det var ikke vanskelig å holde den i stabil retning når man trakk av. Jeg fikk svar på spørsmål jeg har er blitt stilt av ungdommer under opplæring mange ganger, og som jeg ikke har funnet svar på hverken i tekst og bilder på raketten eller i den dokumentasjonen jeg finner på nett. Den var svært enkel å fyre av, og det skal ikke engang være noe problem selv om jeg ligger i vannet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gudrun Svart 17.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2017 Fan denne i dag: https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=55513 Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2018 Siden vi har passert nyttårsaften, kom over denne i dag. Tidligere kunne man levere inn utgåtte nødraketter der det ble solgt nye og eller var flåtestasjon. Muligens dette er historie i 2018 og trenger en liten justering? https://www.nrk.no/mr/naudrakettar-utloyste-redningsaksjon-1.13846540 Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 5.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2018 Bare så det er sagt: Det er IKKE moro å jobbe i redningstjenesten nyttårsaften. Hovedredningssentralen kan aldri vite sikkert hvilke nødraketter som er sendt opp som fyrverkeri, og hvilke som KAN representere en virkelig nødsituasjon. Så man blir sendt på redningsoppdrag i hytt og pine. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 5.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2018 Gudrun skrev On 1.1.2018 at 16.03: Siden vi har passert nyttårsaften, kom over denne i dag. Tidligere kunne man levere inn utgåtte nødraketter der det ble solgt nye og eller var flåtestasjon. Muligens dette er historie i 2018 og trenger en liten justering? https://www.nrk.no/mr/naudrakettar-utloyste-redningsaksjon-1.13846540 ad retur; jeg har alltid levert tilbake til en elller annen politistasjon, både små kvanta og store kvanta raketter har aldri hatt noe problem mec å droppe et par bæreposer med raketter på en politistasjon Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.