Jump to content

Hvilken konsollbåt av tre alternativer :Yamarin,AMT,HR?

LM 605

Recommended Posts

Skal ha en liten ny skjærgårdsjeep/konsollbåt på ca 14-16 fot, stort sett til fisking, og småturer etc. innenskjærs. Blir for det meste alene i båten. Har kommet frem til tre alternativer: Yamarin 46 SC m/ 40 Yamaha. AMT 160R m/ 40 Honda. HR 180 SC m 40 Suzuki.  Stort sett samme prisklasse (ca. 150.000.-), og ganske lik standard innredning. Yamarinen er ferdig primet/stoffet, AMT er ferdig primet, mens HR er ingen av delene. Synspunkter/erfaringer ønskes.

Yamarin'en er vel noe mindre enn de andre, men også tung for størrelsen. Det er typisk for merket: Dyrere, tyngre, mer solid og påkostet i ting som ikke nødvendigvis er åpenbart når båten er ny og blank. Det skiller over 20 cm i lengde her, hvilket er mye i denne klassen. Det er adskillig flere HR i Sverige enn i Norge. Svensker har noe mindre krav til design og finish på småbåter og Yamarin har opparbeidet særlig status i Norge. Om det er verdt prisdifferansen kan diskuteres, men bør nok tas med i betraktning om båten skal selges igjen.

Hvor spiss v-bunnen er akter har mye å si på små båter hvis du skal gå i planefart i bølger, fordi båten er for kort til bryte alle bølgene forut.

Stemmer det at Yamarinen er noe mindre enn AMT og HR. Yamarin er vel 457x193, AMT er 472x205, HR er 478x206. Yamarinen har ingen tau/dregg-luker, mens AMT og HR har dette både i baug og akter, så der er noe som skiller de. Motor-messig stiller de vel nokså like ang. kvalitet, alle tre nevnte motorer er jo bra saker. Ellers har jeg dessuten forhandler for alle tre alternativer, i nærheten, så det er bare å velge. Alle båt/motorpakker har vel 5-års garanti.  Nevnte det med fisking, nå er jo ikke dette noe spesiellt fremtredende ang. bruk, men syntes jo det er morro å hive ut et fiskesnøre i rykk og napp.

Redigert av LM 605 (see edit history)

Har hatt Yamarin 46 SC med 50hk Yamaha. Dette var min første skjærgårdsjeep, og jeg var veldig fornøyd med den. Den virket godt balansert, og jeg husker jeg la merke til hvor tung den var i fronten når jeg tok den opp i krana.

Det store lange rommet på siden foran er fint til å gjemme bort fiskestenger, båtshake og padleåre osv. Det gir en litt trang passasje mellom styrekonsollen for å komme fremover i båten, men jeg opplevde ikke dette som noe problem. Jeg brukte dette rommet til å lagre litt tyngre ting som søkker, kjetting og ekstra dregg for å balansere båten diagonalt i forhold til styreposisjonen som jo er ut til siden bak. En fordel når man er alene i båten. Dette fungerte bra og hjalp også litt når jeg skulle opp i plan. Monterte to 80 amp batterier og 55 ltr. fastmontert bensintanktank, så det ble en del vekt bak.

Vil nok si at 40hk er litt lite til en såpass tung båt selv om man er alene i båten, og gjør det litt vel seigt å komme i plan.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

OK Trulte 37, ser du har hatt en Yamarin 46sc. Det er klart med såpass stor tank som du hadde, pluss to store batterier, i tillegg til sitte/styreplassen bak, så blir jo båten veldig baktung. Det er vel ikke til å komme utenom at en såpass liten båt med styrekonsollen bak i siden,(noe jo de fleste har), er jo ikke ideelt, særlig hvis man kjører alene. Hadde en Askeladden 475 free-style for noen år tilbake, og den hadde jo midt-konsoll, noe som jo var mye bedre når man var alene i båten. Finnes jo også andre alternativer i dag med omtrent samme løsning: Terhi 475 FC,  Bella 485 (tidl. Morgan 485), og sikkert flere. Disse har jo midt-konsoll, og får jo en ypperlig vekt fordeling, og vel nesten ingen planings-terskel heller.

min 4730 har et stort stuverom i babord konsoll sombtukes for alt det verdt til kjøleboks og klær. Det er tørrere enn rom under sittepkasser og under dørken.for meg ser det ut tilat det skorter litt på stuveplass i 46sc.

Blir fort kaldt påsjøen og myeman ønsker å ha med seg: steke/koke-utstyr, mat og drikke,reservetanker etc.Det tar plass, ja.

Hva med en størrelse større ogi aluminium? De er blitt ganske populære.

min 4730 har et stort stuverom i babord konsoll sombtukes for alt det verdt til kjøleboks og klær. Det er tørrere enn rom under sittepkasser og under dørken.for meg ser det ut tilat det skorter litt på stuveplass i 46sc.

Blir fort kaldt påsjøen og myeman ønsker å ha med seg: steke/koke-utstyr, mat og drikke,reservetanker etc.Det tar plass, ja.

Hva med en størrelse større ogi aluminium? De er blitt ganske populære.

Det er klart at det finnes jo i dag mange nye og fristende aluminiumsbåter på markedet. Stort sett "alle de store fabrikkantene har jo nå kommet med en aluminiums-serie i tillegg til sine tradisjonelle glassfiber-båter. Men disse båtene ligger vel en del høyere i pris, kontra glassfiber, så hvis jeg også går opp en størrelse eller to i tillegg, så snakker vi jo da om en helt annen prisklasse. Så vi studerer videre. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...