Torsen67 Startet 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2016 Var nede i båten i går og det var helt vått på innsiden av pressendingen. Det er godt med lufting nedenifra og opp, men tett i hver ende i toppen. Ser at det er antydning til å sette seg jordslag flere steder. Pressendingen er stor slik at den er brettet til siden i toppen i hver ende av drageren. Skal ned og stikke ut ett avløsrør i hver ende av toppen nå, slik at jeg får forlenget drageren og strukket ut pressendingen og får inn litt mer lufting i hver ende. Tror dere dette vil hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Det bør hjelpe. Gjennomlufting horisontalt gir best effekt etter min erfarring. Og bruk avfuktere i tillegg. ?⚓ Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Gjennomlufting fra hekk til baug er nok løsningen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lazyjack Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 (redigert) Du unngår ikke dette ved lufting, jeg har kun dekket halve båten med presenning men likevel blir presenningen våt på undersiden når vær og luftfuktighet er ugunstig. Dobbelt lag presenning løser problemet men hvem vil koste på det? Redigert 3.Januar.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Hadde samme erfaring i fjor, masse kondens under teltet og inne i båten. Forsøkte alt av lufting, uten nevneverdig resultat. Da våren kom pumpet jeg ut ikke mindre en 14(!) liter vann fra kjølsvinet. I år har jeg kjøpt avfukter. Har lukket båten helt, avfukteren står på 50%, og jeg tenker å kople den av nå når frosten har kommet. Så får vi se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Hvis det ikke er full gjennomtrekk vil luften under presenningen av og til bli varmere enn presenningen i forbindelse med at det blir kaldere ute. Den varme luften under presenningen kan inneholde mer fukt enn kald luft kan, så når den varme luften kjøles ned av presenningen slipper den fukten på presenningen. Det blir som den kalde cola flaska på sommeren. Løsningen på problemet finnes nok ikke med mindre man lukker båten, og holder den kald og tørr ved bruk av absorpsjons avfukter. Fuktslukerene kan kun avfukter mindre lukkede områder, ikke luftige områder. -Kjøp en billig presenning til å ha under den du har, så får du litt luft imellom, og det vil isolere og hjelpe. Ha god åpning i begge ender, så temperaturen kan utjevnes. -Strøm ombord med litt svak varme eller en avfukter vil løse problemet om du lukker båten. Best er løsningen med avfukter da det ikke gir like mye varme, som igjen kan kondensere på skutesidene. Har du ikke tilgang på strøm, må du regne med at båten utsettes for fuktighet som fører til rust og korrosjon, jordslag, muggsopp etc. Det eneste du kan gjøre er å begrense dette mest mulig. Har aldri hørt om en fuktsluker som klarer å holde fuktigheten nede på 50% gjennom ett vinteropplag. Det selges rimelige hygrometere som logger Max og min luftfuktighet på jula CO etc. Ved å logge ser man at fuktslukere kun hjelper for å få opp omsetningen i båtbutikkene. Ta hjem alt som ikke tåler fukt, spray el systemene med WD40, eller få strøm i opplaget. Presenning hjelper kun mot snø og regn, ikke mot fukt. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 3.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Hmm, det er en del ting jeg ikke får demontert og tatt med meg. Men hvorfor slet jeg ikke med dette når den sto på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Fordi naturkreftene ikke virket på samme måte. Jeg har lært det samme som Seilars, at det handler om temperatursvingninger, og at svaret er dobbel presenning. Men det er , som påpekt, dyrt, og det er også spørsmål om avstandslag mellom de to. Jeg sto på sida av en et år som la (tynn) innerpresenning, så bobleplast og så ytterpresenning. Han var kjempehappy og sa han hadde prøvd det ut over flere år. På våren så båten hans dønn Ok ut, men det er det nærmeste jeg har vært et svar. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Støtter andre innlegg her på at det du opplever er kondens problemer, rå fuktig "inneluft" kondenserer mot en presenning som er kaldere enn luften selv. Har ikke så mye erfaring med å ha båt under presenning men jeg har iallefall opplevde det samme som flere sier at hvis man legger flere lag med billige presenninger innerst og gjerne får avstand mellom dukene ved feks å la det være oppsent tauverk imellom for så å ha den mest solide presenningen ytterst så får du ikke en like brå nedkjøling av fuktig luft mot innerduk når temperaturen synker feks på kvelden.og man slipper dermed drypp og fuktighet på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 690 Sport Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Er bare å fjerne alt!!! av tekstiler og tømme hele båten for utstyr og sørge for god gjenomlufting så blir det bra ,har også en fuktsluker samt jeg har på en vifteovn et par ganger iløpet av vinteren . Funker utmerket.. Sitér dette innlegget Link to post
Filmtriks Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 (redigert) Som flere andre er inne på så handler det om flere lag. Selv har jeg beholdt den gamle kalesjen og har den på båten under presenningen. Båten er knusktørr helt frem til våren. Første året brukte jeg fuktslukere, men de var tørre hele tiden, så det har jeg kuttet ut. Kjører med en Meaco avfukter første uka etter opptak, slik at det starter med lav luftfuktighet. Redigert 5.Januar.2016 av Filmtriks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Ok, nå har jeg da åpnet godt i toppen i hver ende. Drageren er ganske mye lengre enn båten så balja er uansett godt skjermet. At det blåser inn litt snø etc, samt at den blir mere møkkete får jeg tåle. Men regn vil nok ikke trenge inn. Skal ned og sjekke til helgen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 (redigert) Jeg har presenning, bak masta, som er på innsiden av rekkestøttene og nesten ned til dekk. Da får jeg lufting hele veien rundt og har ikke opplevd fukt under presseningen. Men ja, må vaske båt om våren ;-) Med det så unngår jeg helt nedsnødd båt, og også regn/vann/snø i cockpit (teak) og på luker. Fordekket har jeg ikke dekket til (enda). ---------- Nedi båten har jeg luftavfukter som jeg har kjørt et noen dager i de fuktige periodene i høst. Ventilene tettet. Har ikke tatt med noe spesielt hjem, tørt og fint i båten. Til våren er planen å kjøre luftavfukteren noen dager nå det blir varmere i lufta igjen. Nå har kulda lagt seg så da blir det tørt og fint frem til våren, får vi håpe :-) Redigert 6.Januar.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 6.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 I min 29'' Baltic har jeg en bobleplastpressing som er laget for å isolere. Deretter en vanlig pressenning utenpå. I kupeen har jeg 2 fuktballer og lukket igjen døra. Dette fungere bra. På den gamle 22 fot båten jeg hadde kondenserte det veldig med en stk pressenning, og hjalp ikke noe særlig med en utenpå derigjen. Brukte så den isolerende bobleplastpressenningen og fuktball og da ble det mye bedre. Så utifra min erfaring gir dette en bra løsning. Tetter igjen pressenningen ganske bra, men er litt lufting foran og bak. Aluminiumsstengene på stativet isolerte jeg på forrige båt med polystyren beregnet for rør. Dette gjorde at det ikke kondenserte på toppstanga som igjen gjorde at det ikke dryppet vann ned på gulvet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.