Sjarkmannen Startet 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2016 Har et spørsmål til de motorkyndige her inne. Motoren min kokte her før jul, stoppet den akkurat idet røyken kom fra eksosen. Har nå fylt på med kjølevæske igjen, skiftet impeller og simringer i sjøvannspumpe. Det som skjedde når jeg prøvde å starte var at det på forvarmingen på luften så tok filteret fyr. Ifølge forrige eier kan dette skje da filteret står litt nærme selve den forvarmeren. Når jeg tok av filteret så ser jeg ned at det er et tykt lag med sot. Er dette normalt? Er det bare og bytte filter og starte opp? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig perkins 62 hk 1982 modell hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Hvis du har en original forvarmer av luft med diesel og glødeplugg er det du har opplevd ganske så normalt, speielt hvis du gløder litt lenge. Ofte hadde disse motorene kun en form for netting i luftfilteret. Filter ble ofte satt inn senere. Hvis vi snakker om det samme er det montert en liten beholder for diesel plassert noe høyere enn motoren som er koblet på returen sånn at det er fall. Normalt er røret fra den beholderen direkte tilkoblet en spesiell glødeplugg i innsugsmanifolden. Beholderen fylles med diesel når motoren går. Var ganske så vanlig på mange av de britiske motorene på 70 og delvis på 80tallet. Viste seg at det var ikke alle motorene i båt som trengte denne form for forvarming av luften, da de startet uten. Derfor ble mange av disse systemene senere fjernet, men det er fortsatt i handel. Ja var i hvert fall for noen år siden da jeg monterte på en turbomotor som ikke var like lettstartet vinterstid. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmannen Svart 3.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Så det at der er svart med sot nede under filteret og glødepluggen det er helt normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 (redigert) Nå har du ikke noe bilde av dette da, men litt sot rundtforbi det aktuelle området var ikke helt uvanlig når det tente. En fuktet klut med noen dråper Zalo og det er borte vekk. Har du et bilde hjelper det på. Hvis forrige eier sier dette er normalt ville jeg hørt på han. Kanskje prøve å gløde litt kortere? Redigert 3.Januar.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmannen Svart 3.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Ja glødet ganske lenge idag siden det er -5 ute. Skal ta et bilde på tirsdag, da har eg fri så skal eg legge ut så kan jo du vurdere det kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Mens vi venter på bilder: Er du nødt "gløde" så lenge for å få motoren til å starte? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmannen Svart 3.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Det vet eg ikke, har akkurat kjøpt båten så har bare startet en gang og da startet den uten problemer etter ca 10 sekund gløding. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 (redigert) Litt sot i luftinntaket er ikke unaturlig. Mener jeg glødet 15-20 sek før start den gang jeg hadde Perkins. Det er dette som i en Perkins som glødes før start, brenner gjerne 5-10sek etter start også. Redigert 3.Januar.2016 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gudrun Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Ok, ja da tror jeg du har en bra motor. Jeg hadde en slik for en del år siden men der var denne glødeanordningen fjernet. Ble noe mer kinning på starteren, men den knallet igang selv på minus 12 uten store problemer. Var antydning til litt blårøyk med en gang den startet, men så forsvant det. De svetter normalt litt olje disse britene, det må du bare venne deg til.. hehehe. Hvis den du har svetter litt så selges det oljesugeputer du kan legge i kjølen, da unngår du å pumpe oljesølet på sjøen. Holder normalt en hel sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.