Jump to content

perkins 62 hk 1982, forvarmingen antente luftfilteret

Sjarkmannen

Recommended Posts

Har et spørsmål til de motorkyndige her inne. Motoren min kokte her før jul, stoppet den akkurat idet røyken kom fra eksosen. Har nå fylt på med kjølevæske igjen, skiftet impeller og simringer i sjøvannspumpe. Det som skjedde når jeg prøvde å starte var at det på forvarmingen på luften så tok filteret fyr. Ifølge forrige eier kan dette skje da filteret står litt nærme selve den forvarmeren. Når jeg tok av filteret så ser jeg ned at det er et tykt lag med sot. Er dette normalt? Er det bare og bytte filter og starte opp?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig perkins 62 hk 1982 modell hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Hvis du har en original forvarmer av luft med diesel og glødeplugg er det du har opplevd ganske så normalt, speielt hvis du gløder litt lenge.

Ofte hadde disse motorene kun en form for netting i luftfilteret. Filter ble ofte satt inn senere. 

Hvis vi snakker om det samme er det montert en liten beholder for diesel plassert noe høyere enn motoren som er koblet på returen sånn at det er fall. Normalt er røret fra den beholderen direkte tilkoblet en spesiell glødeplugg i innsugsmanifolden.

Beholderen fylles med diesel når motoren går. Var ganske så vanlig på mange av de britiske motorene på 70 og delvis på 80tallet. Viste seg at det var ikke alle motorene i båt som trengte denne form for forvarming av luften, da de startet uten. Derfor ble mange av disse systemene senere fjernet, men det er fortsatt i handel.

Ja var i hvert fall for noen år siden da jeg monterte på en turbomotor som ikke var like lettstartet vinterstid.

Nå har du ikke noe bilde av dette da, men litt sot rundtforbi det aktuelle området var ikke helt uvanlig når det tente. En fuktet klut med noen dråper Zalo og det er borte vekk.

Har du et bilde hjelper det på.

Hvis forrige eier sier dette er normalt ville jeg hørt på han.

Kanskje prøve å gløde litt kortere?

Redigert av Gudrun (see edit history)

Ok, ja da tror jeg du har en bra motor.

Jeg hadde en slik for en del år siden men der var denne glødeanordningen fjernet. Ble noe mer kinning på starteren, men den knallet igang selv på minus 12 uten store problemer.

Var antydning til litt blårøyk med en gang den startet, men så forsvant det.

De svetter normalt litt olje disse britene, det må du bare venne deg til.. hehehe.

Hvis den du har svetter litt så selges det oljesugeputer du kan legge i kjølen, da unngår du å pumpe oljesølet på sjøen. Holder normalt en hel sesong. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...