Diddn Startet 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2016 Jeg lurer på om det er mulig å koble batteriladeren direkte til hovedstrømbryteren? Slik at jeg kan bestemme hvilket batteri jeg vil lade derfra i stedet for å måtte skru løs batteripolenes mutter fra forbruk og deretter koble laderen til start hver gang. Jeg skal bygge om til hovedstrømbryter med batterivelger i stedet for 2 enkle hovedstrømbrytere med nøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men har du vurdert en lader som kan lade begge banker samtidig? Da slipper du å velge hvilken bank som skal lades, og slipper eventuelle overraskelser når du har glemt å vende om bryteren eller flytte over laderen og den ene banken plutselig er tom. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Diddn Svart 3.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2016 (redigert) Nei jeg har ikke vurdert det, men jeg har alt kjøpt ny c-tek lader så å kjøpe ny lader er ikke aktuelt, men ser poenget Alternativet blir å sette batteriklemmer på laderen i stedet for kabelskoene som er på laderen i dag. ? Redigert 3.Januar.2016 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Har ikke CTek (Ctek/CTeK/cTeK/CTEK/whatever) en egen hurtigkobling på de litt større laderne sine? De har det på MC-laderne sine, ihvertfall (http://ctek.se/Image/Large/Archive/Product/MXS%2010_3.jpg). På min MC har jeg permanentkoblet en hurtigkobling fordi batteriet står under tanken, og med hurtigkoblingen får jeg en "vanntett" kobling (har ikke testet den i regn, men den skal holde vannet ute). Med en slik hurtigkobling slipper du å fikle med batteriklemmer eller andre løsninger direkte på batteripolene hvis du må koble fram og tilbake - du monterer hurtigkobling på begge batterier og kobler raskt laderen fram og tilbake. Men ja, en fornuftig montert vendebryter er nok mer elegant, men jeg er dessverre ikke rett mann til å svare på hvordan man kobler det på en trygg måte. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Diddn Svart 4.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Jo hadde sikkert vært smart det men tilbehøret finnes ikke til min lader på 15 A en M 200 men uansett takk for tipset :) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Bruker du startbatteriet til noe annet enn start? Hvis ikke er det vel strengt talt ikke nødvendig å drive å lade startbatteriet utover hva dynamoen gir. Jeg har også m200. Skal sette inn 2x100 amp batterier til forbruk, i tillegg har jeg et 75 amp startbatteri. Tanken er å la m200'en lade forbruksbatteriene når jeg er koblet til strøm. Ellers blir start/forbruk også ladet opp via dynamoen hvor det sitter et skillerelé mellom start og forbruk. Kjenner jeg beveger meg inn på et område som jeg på ingen måte er ekspert, men dette er uansett mine tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Min første tanke: Hvis du gjør dette galt, KAN du muligens ødelegge noe elektronikk. Dette vi kunne skje i det du kobler ut batteriet og legger inn lader. Men HELT avhengig av hvordan du kobler! Største feilen som av og til gjøres, er å koble over mens motor går. Jeg tenker her på transienter... Men dette er du skkert klar over? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
index Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Jeg ville ikke ha byttet ut de to enkle bryterene med en batterivelger. To brytere er et bedre og enklere system. Lader via batterivender vil dessuten føre til at du må ha hovedbryter på for å lade, det er ikke ideelt. Men siden du nå har to brytere må du vel ha en form for ladefordeling allerede for ladingen fra motoren. Enten skillediode eller skillerele. Hvorfor ikke bare kople inn laderen på denne? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Flow Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Ja, på min båt er lading lagt opp slik. Dette er en fabrikkbygd båt med dokumentert/godkjent el-opplegg. Ladestrømmen går via felles jord, og til "+" via batterivelger. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Synes det er greit å ha start og forbruk adskilt, derfor vil jeg heller anbefale liten lader i tillegg som en enkel løsning. Minste de har er stor nok til startbatteriet ditt, 4-500,- på Jula nå for en Zafir 4A. Ha laderene tilkoblet hele tiden, og ferdig arbeid. Om du kjøper en større 50-100A Victron lader, har den en ekstra utgang for startbatteri.. som leverer < 4A Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Her er en måte å gjøre dette på. VSR er brukt for å skille batteriene når motoren ikke går. VSR er tegnet inn med sens på det ene batteriet, men dobbel sens er vel vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 (redigert) Jeg har samme opplegg hos meg, men med laderen og VSR på batterisiden av hovedbryterene. Da kan man lade med hovedbrytere av, noe jeg anser som en stor fordel. Redigert 4.Januar.2016 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zach Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Ja, en grei alternativ løsning. Slik som tegnet i skjema, bør laderen være av type som kan brukes som strømforsyning. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 4.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 (redigert) Takk så mye for svar Jeg ser at det kanskje ikke er så lurt å ha laderen tilkoblet samme bryter som begge batteriene går på og som i tillegg skal være hovedstrømbryter. Slik det er i dag må jeg ned i motorrommet for å slå på startbatteriet med en ekstra bryter som kun er tilkoblet dette batteriet. Da er også forbruksbatteriet slått på da begge batteriene er koblet til samme hovedstrømbryter. Jeg tenkte å kunne bruke laderen som strømforsyning/landstrøm når jeg ligger til kai, men samtidig kunne topplade begge batteriene av og til. Redigert 4.Januar.2016 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 4.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Virker som det ikke er noe skillerele at det bare er den hovedstrømbryteren til startbatteriet som skiller batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Høres veldig rart ut! Hvilken hovedstrømbryter er det du har som har to funksjoner? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diddn Svart 4.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 (redigert) Har funnet ut at jeg skal ha minus kabelen til laderen permanent tilkoblet til felles minus og ha en batteriklemme på plussen som jeg bare flytter fra forbruksbatteri og til startbatteriet. Så da kobler jeg en batterivelger der hvor hovedstrømbryteren står i dag og kobler laderen direkte til batteri. Redigert 4.Januar.2016 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 Hva vil du med den batterivelgeren? Kjør to separate kretser med hver sin hovedbryter så risikerer du aldri å tappe ned startbatteriet. Da er du sikret. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 (redigert) Har du batterivelger så er det vel bare og sette den på 1+2 så blir både start og forbruk ladet uten at du trenger flytte ladekabel. Såfremst lader er stor nok. Eller ? Har du sjekket at lader kan brukes direkte på forbruk ? Redigert 4.Januar.2016 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 (redigert) Grunnen til at jeg skal ha batterivelger er for å skille start og forbruksbatteri og at det blir mindre styr hver gang jeg skal ta av og på hovedstrømmen. Jeg kan ikke lade begge batteriene samtidig da jeg ikke har utgang for to batterier på laderen. Hva mener du med om jeg kan bruke laderen direkte på forbruk? Laderen er en Ctek M200 på 15A Redigert 7.Januar.2016 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Hos meg er batteribankene alltid skilt. Ladingen styres av et BEP VSR, og dette fordeler også ladingen fra landstrømslader. Jeg har en hovedbryter på start og en på forbruk. Uansett om disse er av eller på er bankele 100% separert. Da kommer jeg aldri I en situasjon der startbatteriet er tomt pga brytere I feil stilling. Gull verdt I uthavn langt fra folk. Jeg har hatt batterivelger før, men det var noe surr å holde styr på og huske på å starte på start, slå over til begge under gange og over til forbruk ved ankomst uthavn. Nå får begge banker lading etter behov, uansett om jeg broker motor eller lader. Og om jeg har brukt mye strøm I uthavna vet jeg likevel at startbatteriet alltid er fulladet. Enkelt og idiotsikkert..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.