Jump to content

Colvic Trawler Yacht 41, strøm selv om bryter slåes over.


Bisse

Recommended Posts

Har litt problemer med å forstå det elektriske ombord. Jeg har ingen hovedstrømsbrytet lett tilgjengelig, kun tre sikringer i et skap i styrhuset. De er merket: Bryter til hovedrele motorer, bryter til hovedrele forbruk, og bryter til hovedrele vinsj forut.
Om jeg slår av sikringene i styrhuset er det fortsatt strøm over alt, men jeg la merke til at lampettene lyste svakere. Om jeg vrir om bryteren på tavlen i motorrommet var det fortsatt strøm, men ikke strøm til å starte. Fant et papir ombord på releene, og skjønte at alt forbruk blir belastet samtlige batterier frem til et hvis punkt tror det var 13,4 volt. Etter dette blir forbruk kun belastet noen av batteriene. Er dette for å sikre at man alltid har startstrøm? Da jeg slo av bryteren på tavlen i motorrommet var jeg tilkoblet landstrøm. Jeg får rett og slett ikke brutt strømmen. Hva er det jeg ikke har skjønt? Hva kan være galt. Synes dette er rart da det er en stor skikkelig båt, hvor alt virker veldig solid og ordentlig. Båten var eid av forsvaret de ti første årene båten var ny. Tidligere eier kan ikke hjelpe. Båten er en trawler fra 1988.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Var nede i båten nå. Koblet bort landstrømmen og slo av sikringene under ratt. Hørte det da "klikke" i releene. Lampene i styrhuset lyste da svakere. Har en strømfordelingstavle i båten, hvor jeg har oversik over 12/230 volt med sikringer. Øverst på den tavlen er det et meter som måler spenningen. Når jeg da målte spenningen på det meteret viste den ca åtte volt.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Eg misstenker at du har en kraftig jordfeil ombord. Men det er vanskelig for oss å sette en diagnose uten å kjenne til anlegget, har du mulighet å legge ut skjema av anlegget om du har?

Jeg har tegninger skal prøve å få scannet dette i morra. Har jordfeilbryter på landstrømmen, den har aldrig slått ut, men det er jordfeil på 12 volt delen du mener? Eller er jeg på jordet?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Da bør du sjekke bryter til forbruk eller det som er tegnet som lade rele. Det er de eneste som kan gi strøm

om det ikke er koblet inn noen ledninger direkte på batteri.

Gamle brytere kan sitte fast eller ha overslag pga metall støv etter 20 års bruk.

 

Mål spenning før og etter bryter og rele, så ser du ihvertfall om det er ok eller ikke når de er i av eller på posisjon.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Ser at den tegningen ikke er helt "up to date", men hvis den stemmer sånn noen lunde så er det et par ting jeg stusser på.

 

På bilde nr 2, av bryterne, har du de automatiske releene oppe til venstre (EDR / Electronic Distribution Relay).

Så står en crossover / man override bryter til høyre. Denne skal stå av under normale omstendigheter, kun slås inn om man sliter med å få start (kobler da inn start+forbruksbatteri). Tegnet inn som den underste av de 3 paralelle bryterne midt på tegningen.

De 3 nederste sakene er da "elektriske hovedbrytere", altså releer som du styrer med sikringene i styrhuset.

 

Midt mellom batteriene på tegning er det et voltmeter med vender for å sjekke både start og forbruk. Er det dette voltmeteret du leser av 8 volt på?

Om så, sjekk evt forbruksbatteri eller klemmene til disse, for dette instrumentet er tegnet inn før hovedbryter. Og indikerer da at batteri eller batteriklemmer kan være dårlig..

Men det forklarer ikke at du ikke får brutt strømmen.

Det mest sannsynlige er kanskje som Chris sier, at det er hovedbryteren som har tapt seg. Skru av sikringen til den og mål både inn og ut. Om du har 12V på ene bolten og 8 på andre bør du koble fra kabel ut og måle igjen.

(Lett for å måle via og om evt feil andre plasser i anlegget, derfor må kabel kobles fra for å være sikker).

 

Ellers grei måte å feilsøke på: Begynn med å måle direkte på batteripolene (med crossover bryter i av stilling). Mål så utover i anlegget, både pluss og minusside (en side om gangen).

Mål på alle / begge sider av tilkoblingspunkt (feks først rett på polene, så på batteriklemmene). Der spenningen er rundt 12V er alt OK. Der spenningen faller til 8V har du mest sannsynlig problemet.

 

Ellers ser jeg at det forsvinner 2 stk pluss ledere ut til venstre på tegning (en fra lader og en fra forbruksbank). Den fra forbruk har muligheter for å lage kluss, vet du hvor den går?

Link to post

Takk for mye info. Ja det er på det meteret jeg måler åtte volt. Så den bryteren på tavlen ved siden av releene er ikke en hovedbryter altså? Og den skal kun brukes for å slå sammen batteribankene for å gi ekstra "power" ved nød-oppstart? Har egentlig fortsatt ikke skjønt hva jeg har som hovedbryter. Må jo være de releene som kontroleres i fra sikringene i styrhuset da? På meteret kan jeg velg om jeg vil måle forbruk eller start bank. Begge viser nøyaktig likt.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Nå baserer jo jeg meg kun på disse bildene her, men sammenligner man bildene med koblingsskjema så konkluderer jeg med at de 3 komponentene nederst på bilde 2 er "hovedbryterne" ja.

 

Når man vrir inn en vanlig hovedbryter så trykker man egentlig bare inn et kontaktsett. Vri-bevegelsen er kun på "nøkkelen" for at den skal være mulig å låse i på-posisjon.

Da kan du tenke deg at man tar en sånn vanlig hovedbryter (som man vrir på) og erstatter vri/trykk inn funksjonen med en liten elektromagnet. Da slipper man å vri på den, bare sette spenning på elektromagneten så går den på.

 

Fordelen med sånt kan være at man da kan plassere bryterne til denne elektromagneten hvor man vil, så slipper man kravling på utilgjengelige steder.

(Skulle man plassere vanlige hovedbrytere i styrhuset så ville det bli veldig lange grove kabler dit, med de problemene det medfører).

 

Om du ser litt over midten av tegningen så er det inntegnet 3 kontaktsett i parallell. Alle disse 3 kobler sammen forbruks- og startbatteriene. De 2 øverste er automatiske som går på når du har lading. Disse er de samme som øverst til venstre på bilde 2.

Den nederste er manuell, for nødsammenkobling som du sier ja. Under den (på tegningen) er venderen for voltmeteret til start og forbruksbank. (Det er ingenting på el tegninger som indikerer størrelsen på brytere, derfor kan det virke rart at 2 brytere som er tegnet ganske likt har helt forskjellige dimensjoner og utforming).

 

Så derfor går jeg ut fra at de 3 komponentene nederst på bilde 2 er hovedbryterne. Dette er også typisk utforming på slike.

Grunnen til at jeg nevner at tegningene ikke er helt oppdatert er bla at hovedbryter for vinsj ikke er tegnet inn. Og at på tegning er det ankervinsj, ikke vinsj forut. Antar at det er derfor hovedbryterne er tegnet som manuelle brytere også.

 

Så voltmeteret viser 8 V både på forbruksbank og startbank? Pass på at denne nødbryteren er av når du måler, ellers vil du få lik spenning uansett.

 

Beklager lange avhandlinger, er elendig på å forklare meg kort og greit  :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...