morgull Startet 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2016 Hei. Har fått kjøpt meg en 3-sylindret Yamaha 50 hk fra slutten av 80 tallet som jeg prøver å sette istand. Den drar fint rundt på starteren, men vil ikke tenne Har sjekket alle 3 coilene og det er ikke gnist på noen av de når jeg tester med tennplugg. Tenkte som så at da er det vel cdi' en som er defekt. Fikk tak i en brukt cdi som jeg nå har testet med - fortsatt ingen gnist. Hva er det da som kan være galt - er det statoren, eller er det andre ting jeg bør sjekke. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
snekko880 Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Sjekk at ikke stoppknappen/dødmannsknappen er i kontakt.. Sitér dette innlegget Link to post
MrEbbesen Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 En kamerat av meg har samma motor. Fikk plutselig stopp på motor i sommer. Ingen gnist. Etter feilsøk så var det statoren som var gåen.. byttet den og nå går den som en klokke. Sitér dette innlegget Link to post
Powerboat Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Vil tippe stator jeg og.. Sitér dette innlegget Gal etter fart og moro på sjøen! Link to post
morgull Svart 5.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Skal prøve å teste ut det med dødmannsknappen først. Har en Yamaha 703 kontrollboks. Det kan være feilen ligger i den. Er det mulig å teste dette uten av kontrollboksen er koblet til? Det er vel sort og hvit kabel som er til stop av motor? Hadde vært greit å få sjekket det ut før jeg kjøper en stator. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
engestol Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Prøv først å napp ut ledningen til dødmannsknappen.. Så kan du jo måle om statoren er gåen før du kjøper ny :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 om du kobler fra kontrollboksen så skal du få gnist om du forsøker å starte med tau på svinghjulet. Mener det skal ligge servicemanual inne på dok.arkivet her, du kan ohme statoren og sjekke at verdiene er innenfor det oppgitte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
morgull Svart 5.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Da har jeg testet ved å koble vekk kontrollboksen og brukt startsnor for å de om det er noe gnist å få. Fortsatt ingen gnist fra de 3 coiler/ pluggene. Da er vel stator neste.. Har aldri tatt av svinghjul før. Må man ha svinghjulsavtager, eller er det et annet triks for å få av dette på en grei måte? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
ivar Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 må skikkelig svinghjulstersj til ja - ikke tenk på å bruke noe annet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
engestol Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Men trenger jo ikke ta det av om du bare skal måle statoren? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 Nei det skal ikke trengs Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
morgull Svart 6.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 Skal få ordnet meg et måleinstrument i dag og gjøre et forsøk på å ohme statoren før jeg eventuelt går i gang med å ta av svinghjulet. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
morgull Svart 6.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 Da har jeg fått gjort noen målinger på statoren. Det kommer ut en kontakt med fire kabler (sort - rød/hvit - sort/hvit - grønn/hvit) samt to kabler utenom kontakten, en blå kabel og en brun kabel. Har ikke så god greie på målinger/hva jeg skal måle på, men har målt på følgende i kontakten: Sort - rød/hvit = 313 Ohm Sort - sort/hvit = 330 Ohm Sort - grønn/hvit = 315 Ohm Får de samme måleresultatene når jeg måler på blokka istedenfor sort kabel i kontakten. Har en servicedata bok for Yamaha. Der står det at "Puls coil restistance" skal ligge på 346 Ohm +/- 10%. Hvis det er "puls coil resistance" jeg har målt så ligger verdiene innenfor maks/min. Dvs at verdier er ok. Når jeg måler mellom den blå og den brune kabelen så får jeg 165 Ohm. Er det "charging coil resistance" jeg måler her? Hvis det er det så skal verdien ligge på 205 Ohm +/- 10% ihh til servicedata. Dvs at verdien jeg her måler ikke er innenfor det den skal være = ikke tilfredsstillende måleverdi. Har også målt mellom følgende ledninger: brun - rød/hvit = OL Sort/hvit - grønn/hvit = 650 Ohm Sort/hvit - rød/hvit = 650 Ohm Sort i kontakt - gods på blokka = 0 Ohm Er usikker på om disse måleverdiene tilsier at stator er defekt eller ikke, men iom at puls coil resistance ikke er innenfor maks / min verdi, så vil jeg tro at den er defekt. Er det riktig konkludert? Håper noen som har greie på det kan svare meg. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Lyst på båt Svart 6.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 (redigert) Det som forundrer meg er at du ikke har gnist på noen av pluggene.Det neste må være å måle om du har noen form for spenning ut på de tre som lader coilene når du drar i snora/kjører starter. Du har vel nappet ut ledningen for stoppknappen? Ellers er det felles jordingspunktet som fremgår av skjemaet noe du bør løsne å pusse på kontaktflatene før du skrur til igjen. Redigert 6.Januar.2016 av Viking28-79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 6.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 Mellom blå og brun ledning mot stator måler jeg 165 Ohm. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
jadalber Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Min erfaring er at de pleier å kortslutte mot jord om de går. Sjekk at det ikke er kontakt med noen av lederne mot gods. Om det er det er den defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Etter tegningen skal du kunne måle nær identisk motstand (OHM verdi) mellom hhv Hvit/Rød og Brun, Hvit/sort og Brun samt Hvit/Grønn og Brun da samtlige viklinger ser ut til å ha felles punkt i Brun / antagelig jord. Ellers skal det også være nokså like OHM verdier internt mellom alle lederene fra stator med fargene Hvit/Rød - Hvit/sort - Hvit/Grønn innbyrdes. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
morgull Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Har nå målt det som Bay_liner foreslår: Hvit/rød - brun = OL Hvit/sort - brun = OL Hvit/grønn - brun = OL Målte også sort - brun = OL Hvis spolen er ok, byttet cdi og det hjalp ikke, er det da coilene som kan være problemet? Har testet om det er gnist på alle 3, men det er det ikke. Har ikke målt de. Det er vel det neste å gjøre da, selv om det er litt merkelig hvis alle coilene skulle være defekte? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
tronds63 Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Har nå målt det som Bay_liner foreslår: Hvit/rød - brun = OL Hvit/sort - brun = OL Hvit/grønn - brun = OL Målte også sort - brun = OL Hvis spolen er ok, byttet cdi og det hjalp ikke, er det da coilene som kan være problemet? Har testet om det er gnist på alle 3, men det er det ikke. Har ikke målt de. Det er vel det neste å gjøre da, selv om det er litt merkelig hvis alle coilene skulle være defekte? Stoppledningen din ligger til jord. Koble vekk den hvite ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Ja, kanskje det er der problemet ligger. Skal teste det ila ettermiddagen Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Bay_liner Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 For statormålingen må du og sjekke følgende (for sikkerhets skyld) Først: Sjekk måleinstrumentet ved å holde målepinnene mot hverandre. Resultatet skal være 0 OHM. Sjekk alle lederene fra stator med fargene Hvit/Rød - Hvit/sort - Hvit/Grønn mot hverandre. Er verdien OL (Uendelig) i en eller flere er det brudd i viklingene forutsatt at du måler på ledningene som kommer direkte fra stator. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
morgull Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Jeg har nullstilt måleinstrumentet ved å holdt målepinnene mot hverandre før hver måling. Jeg har målt mellom følgende ledere fra stator: Sort/hvit - grønn/hvit = 650 OhmSort/hvit - rød/hvit = 650 Ohm Har ikke målt mellom grønn/hvit og rød/hvit. Det skal jeg få sjekket i ettermiddag. Ligger den også på ca 650 Ohm så burde det tilsi at det ikke er brudd i noen viklinger og stator er ok? Skal også prøve å koble ut den hvite ledningen og se om det kommer gnist da. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
morgull Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 (redigert) Da har jeg fått målt mellom grønn/hvit og rød/hvit. Der målte jeg 640 Ohm. Omtrent det samme som mellom de andre kablene. Da er vel statoren ok. Jeg koblet ut den hvite ledningen og sjekket om det var gnist på pluggene. Da var det jammen mei gnist på den nederste pluggen! Koblet inn den hvite ledningen igjen og fikk da også gnist på den nederste pluggen. Det ser med andre ord ut til at det er coilene som har vært problemet hele tiden og at 2 av de er defekte. Coilene var det første jeg sjekket Jeg var skråsikker på at det ikke var gnist på pluggene når jeg sjekket de første gangen, men iom at det er gnist på en av de nå så må jeg ha blingset. Ser at det er endel rust/irr på ledninger/kontakter til coilene. Skal prøve å få pusset litt på de og se om det hjelper. Hvis ikke så får jeg få tak i et par brukte. Uansett så har jeg lært mye om feilsøking på det elektriske i denne tråden og jeg takker så mye for alle gode tipsene jeg har fått underveis :) Redigert 9.Januar.2016 av morgull (see edit history) Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.