Jump to content

Predicted Log Racing. Noe interesse for det her?

MB Sofie

Recommended Posts

Hei baatplassen medlemmer.  :smiley:

Jeg har i lang tid vært viten om en konkurranse de har i det store USA som heter Predicted Log Racing og lurer på om det er interesse for det her.

For de som ikke vet hva dette er så skal jeg forklare etter beste evne:

I gamle dager før GPS osv. så ble det ført en logg når man passerte visse punkt og eller endret kurs. Man skrev da ned i loggen gjerne; tidspunkt, klokkeslett, fart osv. I Predicted Log Racing så skriver man loggen før man gjør reisen. Man må da ta høyde for, retning, vind, strøm, osv for å forutse når man kommer til de forskjellige punktene man trenger for å komme til en gitt destinasjon. 

Alt du trenger å gjøre er å forutsi den tiden båten vil bruke fra punkt til punkt på angitte kurser til en angitt destinasjon. f.eks Vrengensundet til Bolærne. Du gjør "spådommer" på forhånd deretter seiler mann sin forutsette rute uten klokke eller speedometer. (Det er greit å ha en forståelse for hvilke fart sin egen båt har ved forskjellige turtall, siden turtelleren må benyttes under løpet

Kapteinen får ikke lov å vite fart eller hva klokken er under "løpet", men man har en observatør om bord, f.eks ektefelle, kamerat eller venninne som registrerer tid på hvert punkt. Når ruten er tilbakelagt sjekker mann opp de faktiske tider med det som Kapteinen spådde og regner ut avviket. Trofeer eller noe slikt deles så ut til vinnerne med minst avvik på en morsom sosial sammenkomst etter løpet.

Det er en morsom måte å praktisere navigasjon og tilfredsstille konkurranseinstinktet på i et vennlig miljø mens du nyter tiden på vannet i båten. Det er ikke en test av hastighet, men det er en test av navigasjonsnøyaktighet som vil skjerpe ferdighetene innen god gammeldags navigasjon. Jeg leter alltid etter enda en unnskyldning for å komme meg utpå, og også gjerne da noe som kan engasjere resten av besetningen. Og ikke minst så er det jo en god unnskyldning for å møte og bli kjent med folk både her på forumet og andre som har samme interesse og lidenskap som meg selv. 

Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...