ElGapitan Startet 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2016 Hei, hvordan er det med led pærer, er det fremdeles slik at de er ulovlig som erstattning i lanterner, eller finnes det pærer som er godkjente, og hvor får en i så fall tak i disse, er jo en jungel av forskjellige tilbydere... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Det er egne fargede ledpærer hhv grønn og rød. Jeg har en som har både rød og grønn sektor og fargen på lyset et temmelig likt om det sto en glødetrådpære der. Ellers kan du jo bytte hele lanterna. Sitér dette innlegget Link to post
Bassjohansen Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 (redigert) Her er noen eksempler: https://www.maritim.no/search?action=search&q=bay15d Jeg byttet selv fra glødepærer til led på mine 3 Hella-lanterner. Funker som bare det. Art.nr.: 11144-11 11144-12 11144-13 Sokkelen heter "Bay15D" og har pluss og minus på pinnene, og ingenting på ring. På pærer beregnet på bil er begge pinnene pluss (sterkt og svakt lys) mens ringen er minus. Redigert 5.Januar.2016 av Bassjohansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 byttet nettopp mine gamle glødepærer til nye kvite led bay15d pærer. litt svakere lys, men klarere farge utenfor farge—glasset ser det ut til. funker greit, blir jo ikkje varme og så lite strøm som det går er jo fantastisk Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Kyst1 Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Kan ikke skjønne at det kan være forbudt, så lenge man bruker en pære som gir samme lysutbytte (lumen) og man bruker riktig farge på diodene, da ledene kan bli veldig konsentrerte og skarpe i vanlig hvit farge. Jeg har testet begge deler og kan ikke si at jeg ser det som noe problem det heller, ihvertfall hvis glasset i lanternene er av god kvalitet som i hella lanternene jeg brukte. Mulig det kan bli dårligere i andre typer, da hella lanternene har litt "ruglete" optikk i glasset som hjelper til å spre lyset. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
ElGapitan Svart 5.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Takk for svar. Har bay15s sokkel og såkalte bananpærer, men har sett disse også rundtomkring, så at ett diodefirma på Sandane hadde tilbud på Bay15d. Får ta eN telefon for å sjekke om de også har bay15s. Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Bare pass det han over meg skriver med polarisering. Har kjøpt feil selv, og da blir det dårlig greier. Da må du evt koble om og modifisere litt. Da hadde jeg heller bare kjøpt noe som virker, evt. Ordentlige pærer med diodebru, så slipper du å tenke på polaritet i det hele tatt. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Første lanternepakke eg satte led i var skuffende. Forstyrra vhf meget!pærer fra mekk. Tre år seinare prøvde eg igjen med pærer fra maritim og det gikk bedre. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Kan ikke skjønne at det kan være forbudt, så lenge man bruker en pære som gir samme lysutbytte (lumen) og man bruker riktig farge på diodene, da ledene kan bli veldig konsentrerte og skarpe i vanlig hvit farge. Problemet er vel at en led pære med mange led kan gi en helt annen sektorvinkel på lanternene, og da hjelper det lite at de er riktig farge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kyst1 Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Problemet er vel at en led pære med mange led kan gi en helt annen sektorvinkel på lanternene, og da hjelper det lite at de er riktig farge... Den er jeg litt spent på. Om LED pæra har mange LED har jo ingenting med sektorvinkel å gjøre, det er det jo glasset på lanternehuset som avgjør. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Bårdp Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Det er ikke uten grunn at en lanternepære her et stående filament. Det er for at sektorene skal bli skarpe og riktige. En pære med mange LED vil aldri kunne gi en skarp og ren sektor da noen LED vil dukke frem i sektoren før ander. Dessuten er disse LED pærene noe drit med at de genererer mye radiostøy på alskens frekvenser. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Den er jeg litt spent på. Om LED pæra har mange LED har jo ingenting med sektorvinkel å gjøre, det er det jo glasset på lanternehuset som avgjør. Hva er du spent på? Om led'ene står på rekke på høykant vil de gi samme vinkel som en glødelampe. Om de derimot står montert på en sylinder vil de gi en økt vinkel på lanternen pga endret plassering I forhold til avskjerming. Ikke så ulogisk som det kan høres ut...;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Caramba Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 På båtmesse for noen år siden ble jeg fortalt av Osram's representant: "Glem forsøk med LED-erstatningspære". Lysdiodene sitter i annen posisjon inne i erstatnigspære enn gløde-tråden i en pære, derfor blir det feil vinkel på lyset. Om det har blitt noe bedre på nye erstatningspærer? Neppe Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Den er jeg litt spent på. Om LED pæra har mange LED har jo ingenting med sektorvinkel å gjøre, det er det jo glasset på lanternehuset som avgjør. Jau, LEDpæra har noko med sektorvinkel å gjera. Hvis du ser på ei glødepære som er laga til landterne, den har ein glødetråd som går beint opp og ned. so godt som ingen vidde. Den glødetråden er plassert nøyaktig i midten av landternehuset, og dermed blir sektoren definert. Ei LED pære har meir vidde i lyskilden, og gir dermed ein meir "ullen" definisjon av sektoren, men på ein slik måte at sektoren blir større. På små landterner kan sektoren bli adskillig større på denne måten. Magne Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Mange har forsøkt med hvite LED-pærer i rød/grønn lanterne - og noen har erfart at det som skulle være grønn sektor blei mer blå.Av den grunn bør man i alle fall benytte pære med riktig farge tilpasset sektor.Det er altså ikke bare sektoravgrensningene man må være oppmerksom på.Ut fra dette ble jeg aldri så lite overrasket når Seilmagasinet nr 7/2015 ukritisk anbefaler å bytte ut gamle glødelamper med LED. Bytt heller hele lanternene! Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Hej Har man en lanterna godkänd för glödtråd är den inte längre godkänd om man byter till LED. Hur detta blir är testat 2008, ganska lång bak i tidningen. http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Kretsen/VP_08-02.pdf Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 På mine 12 meters Hella lanterner så funker det bra med LED. Men jeg bommet på lanternen forut. Den ble alfor blå i lyset. Du MÅ bruke pærer med farge på styrbord/babord og varmhvitt lys forut og akter. Selv fjernet jeg lanternen akter og felte inn en annen lanterne der som så og si flusher i den originale braketten. Den originale var lett å tråkke på når man brukte badestigen. Kan ikke få rost disse pæren godt nok. Funker som fjell hos meg og sparer mye strøm. 12 watt nå mot 100w tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
TerTitt61 Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Noen som har prøvd disse??? https://www.aliexpress.com/item/Lowest-Price-BAY15D-1157-72-LED-3014-SMD-Silicone-Crystal-Marine-Lights-Boat-Lamp-Bulb-AC/32606651752.html?spm=2114.13010608.0.0.flXe7D Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Litt på siden av det trådstarter spørr om, men hva er vitsen med å bytte til LED i lanterner? Utrfa denne tråden er det jo bare problemer. Lanterner er jo på under gange og motor lader. Ok, har du seilebåt og driver med nattseilas kan det jo være noe og hente.. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 (redigert) Noen som har prøvd disse??? https://www.aliexpress.com/item/Lowest-Price-BAY15D-1157-72-LED-3014-SMD-Silicone-Crystal-Marine-Lights-Boat-Lamp-Bulb-AC/32606651752.html?spm=2114.13010608.0.0.flXe7D Ja - har den som ankerlanterne på Nimbusen. Fungerer helt topp. Og den store fordelen her er at man slipper å bytte ut det gamle lanternehuset - og få problemer med farge o.l. Litt på siden av det trådstarter spørr om, men hva er vitsen med å bytte til LED i lanterner? Utrfa denne tråden er det jo bare problemer. Lanterner er jo på under gange og motor lader. Ok, har du seilebåt og driver med nattseilas kan det jo være noe og hente.. For oss med motorbåt er det gjerne to hensikter - den ene er dersom man gjør som meg - bruker det som ankerlanterne. Da kan man la den stå på uten å bekymre seg for forbruk gjennom natten. Den andre grunnen - på vanlige "running lights" er at de holder vesentlig lengre og dersom en liten diode ryker går ikke hele pæra. Redigert 19.Oktober.2016 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
alfaalfa Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Hei, hvordan er det med led pærer, er det fremdeles slik at de er ulovlig som erstattning i lanterner, eller finnes det pærer som er godkjente, og hvor får en i så fall tak i disse, er jo en jungel av forskjellige tilbydere... NEI, de lanternene som er godkjente for en vanlig pære kommer aldri til å bli godkjente med LED erstatning eller noe annet. Selve lanternen med den pæren som var installert ved godkjenning, er den "enheten" som ble godkjent. Det er åpenbare grunner til dette. Som det beskrives over av flere vil sektorene ikke lenger være riktig. Og ved godkjenning er det et av kriteriene. Selvsagt. (Poenget med sektorene er at du feks kan se et hvitt lys alene og kan tro på at dette er en seil eler motorbåt der man ser akterlyset åpo denne. Mens det egentlig er en slik LED lanterne som viser en topplanterne alene. Som gjør at båten går tvers av egen kurs. Du kan få to hvite lys samt lanterne som så skifter til en akter og en sidelanerten. Som tilsynelatende bakker ettersom feil farge på sidelanerten synes sammen med en hvit. På vårt sommersted har vi gjett LED-tullingen-leken. Finn en båt der akter og side samt topplanterne synes samtidig. Dessverre er det vinnere hele tiden...) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 NEI, de lanternene som er godkjente for en vanlig pære kommer aldri til å bli godkjente med LED erstatning eller noe annet. Selve lanternen med den pæren som var installert ved godkjenning, er den "enheten" som ble godkjent. Det er åpenbare grunner til dette. Som det beskrives over av flere vil sektorene ikke lenger være riktig. Og ved godkjenning er det et av kriteriene. Selvsagt. helt riktig alfalfa !! med lanternehuset kommer ett sertifikat......i det står hvilke pærer som er godkjent i det lanternehuset. i Sjøveisreglerne finnes ett vedlegg Vedlegg I. Plassering av og tekniske detaljer for lanterner og signalfigurer https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5#KAPITTEL_4 der står alle tekniske detaljer som må vare oppfylt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Napoli Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 (redigert) Jeg ser hva dere sier om godkjenning - men det har vel med at produsentene ikke ønsker å godkjenne gamle lampehus på nytt å gjøre (da får de jo ikke solgt de nye led lampene sine), ikke at ikke ledpærer klarer sektorer og farge. At de gamle ledpærene hadde begrensede sektorer er jeg helt enig i - men de nye har akkurat samme lysbilde og styrke som de gamle pærene. Jeg klarer heller ikke å se i linken til Gunga Din at det står noe i retning av at LED ikke er godkjent? Har vi eksempel på saker hvor lanterneføringen til en båt har blitt underkjent på grunn av feilaktig pære (Led) i lampehuset? Jeg tror at man skal innse at ledpærene etterhvert er vel så gode, om ikke enda bedre enn de gamle pærene var, til absolutt alt (kanskje med unntak av varmeutvikling ). Redigert 19.Oktober.2016 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
TerTitt61 Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 (redigert) Napoli. Hvordan er det og bruke dem i akter lanterne og topp lanterne? Har du prøvd det? OG SÅ LESTE JEG ALT SOM VAR SKREVET HER. OG DA BLE DI FØRSTE SPØRSMÅLENE KANSKJE DUMT. Redigert 19.Oktober.2016 av TerTitt61 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seabird1500 Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Dette illustrerer resultatet av å putte LED pærer i lanterner laget for halogen, som er forsøkt forklart av andre. Lyset kommer altså fra feil sted i lanternehuset og avgrensningen lanternehuset gjør av sektoren vil dermed ikke fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.