Jump to content

Led pærer som er godtkjent for lanterner?

ElGapitan

Recommended Posts

Her er noen eksempler:

https://www.maritim.no/search?action=search&q=bay15d

Jeg byttet selv fra glødepærer til led på mine 3 Hella-lanterner. Funker som bare det.

Art.nr.: 

11144-11

11144-12

11144-13

Sokkelen heter "Bay15D" og har pluss og minus på pinnene, og ingenting på ring.

På pærer beregnet på bil er begge pinnene pluss (sterkt og svakt lys) mens ringen er minus.

bilde

Redigert av Bassjohansen (see edit history)

Kan ikke skjønne at det kan være forbudt, så lenge man bruker en pære som gir samme lysutbytte (lumen) og man bruker riktig farge på diodene, da ledene kan bli veldig konsentrerte og skarpe i vanlig hvit farge.

Jeg har testet begge deler og kan ikke si at jeg ser det som noe problem det heller, ihvertfall hvis glasset i lanternene er av god kvalitet som i hella lanternene jeg brukte. Mulig det kan bli dårligere i andre typer, da hella lanternene har litt "ruglete" optikk i glasset som hjelper til å spre lyset.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Kan ikke skjønne at det kan være forbudt, så lenge man bruker en pære som gir samme lysutbytte (lumen) og man bruker riktig farge på diodene, da ledene kan bli veldig konsentrerte og skarpe i vanlig hvit farge.

Problemet er vel at en led pære med mange led kan gi en helt annen sektorvinkel på lanternene, og da hjelper det lite at de er riktig farge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den er jeg litt spent på. Om LED pæra har mange LED har jo ingenting med sektorvinkel å gjøre, det er det jo glasset på lanternehuset som avgjør.

Hva er du spent på?

Om led'ene står på rekke på høykant vil de gi samme vinkel som en glødelampe. Om de derimot står montert på en sylinder vil de gi en økt vinkel på lanternen pga endret plassering I forhold til avskjerming. Ikke så ulogisk som det kan høres ut...;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den er jeg litt spent på. Om LED pæra har mange LED har jo ingenting med sektorvinkel å gjøre, det er det jo glasset på lanternehuset som avgjør.

Jau, LEDpæra har noko med sektorvinkel å gjera. Hvis du ser på ei glødepære som er laga til landterne, den har ein glødetråd som går beint opp og ned. so godt som ingen vidde. Den glødetråden er plassert nøyaktig i midten av landternehuset, og dermed blir sektoren definert. Ei LED pære har meir vidde i lyskilden, og gir dermed ein meir "ullen" definisjon av sektoren, men på ein slik måte at sektoren blir større.

På små landterner kan sektoren bli adskillig større på denne måten.

Magne

Mange har forsøkt med hvite LED-pærer i rød/grønn lanterne - og noen har erfart at det som skulle være grønn sektor blei mer blå.
Av den grunn bør man i alle fall benytte pære med riktig farge tilpasset sektor.
Det er altså ikke bare sektoravgrensningene man må være oppmerksom på.

Ut fra dette ble jeg aldri så lite overrasket når Seilmagasinet nr 7/2015 ukritisk anbefaler å bytte ut gamle glødelamper med LED.

Bytt heller hele lanternene!

På mine 12 meters Hella lanterner så funker det bra med LED. Men jeg bommet på lanternen forut. Den ble alfor blå i lyset. Du MÅ bruke pærer med farge på styrbord/babord og varmhvitt lys forut og akter. Selv fjernet jeg lanternen akter og felte inn en annen lanterne der som så og si flusher i den originale braketten. Den originale var lett å tråkke på når man brukte badestigen. Kan ikke få rost disse pæren godt nok. Funker som fjell hos meg og sparer mye strøm. 12 watt nå mot 100w tidligere.

• 9 måneder senere...

Ja - har den som ankerlanterne på Nimbusen. Fungerer helt topp. :thumbsup: Og den store fordelen her er at man slipper å bytte ut det gamle lanternehuset - og få problemer med farge o.l. 

Litt på siden av det trådstarter spørr om, men hva er vitsen med å bytte til LED i lanterner? Utrfa denne tråden er det jo bare problemer.

Lanterner er jo på under gange og motor lader. Ok, har du seilebåt og driver med nattseilas kan det jo være noe og hente..

For oss med motorbåt er det gjerne to hensikter - den ene er dersom man gjør som meg - bruker det som ankerlanterne. Da kan man la den stå på uten å bekymre seg for forbruk gjennom natten. Den andre grunnen - på vanlige "running lights" er at de holder vesentlig lengre og dersom en liten diode ryker går ikke hele pæra.

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Hei, hvordan er det med led pærer, er det fremdeles slik at de er ulovlig som erstattning i lanterner, eller finnes det pærer som er godkjente, og hvor får en i så fall tak i disse, er jo en jungel av forskjellige tilbydere...

NEI, de lanternene som er godkjente for en vanlig pære kommer aldri til å bli godkjente med LED erstatning eller noe annet.

Selve lanternen med den pæren som var installert ved godkjenning, er den "enheten" som ble godkjent. Det er åpenbare grunner til dette. Som det beskrives over av flere vil sektorene ikke lenger være riktig. Og ved godkjenning er det et av kriteriene. Selvsagt.

(Poenget med sektorene er at du feks kan se et hvitt lys alene og kan tro på at dette er en seil eler motorbåt der man ser akterlyset åpo denne. Mens det egentlig er en slik LED lanterne som viser en topplanterne alene. Som gjør at båten går tvers av egen kurs. Du kan få to hvite lys samt lanterne som så skifter til en akter og en sidelanerten. Som tilsynelatende bakker ettersom feil farge på sidelanerten synes sammen med en hvit.

På vårt sommersted har vi gjett LED-tullingen-leken. Finn en båt der akter og side samt topplanterne synes samtidig. Dessverre er det vinnere hele tiden...)

NEI, de lanternene som er godkjente for en vanlig pære kommer aldri til å bli godkjente med LED erstatning eller noe annet.

Selve lanternen med den pæren som var installert ved godkjenning, er den "enheten" som ble godkjent. Det er åpenbare grunner til dette. Som det beskrives over av flere vil sektorene ikke lenger være riktig. Og ved godkjenning er det et av kriteriene. Selvsagt.

helt riktig alfalfa !!

med lanternehuset kommer ett sertifikat......i det står hvilke pærer som er godkjent i det lanternehuset.

i Sjøveisreglerne finnes ett vedlegg

Vedlegg I. Plassering av og tekniske detaljer for lanterner og signalfigurer

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5#KAPITTEL_4

der står alle tekniske detaljer som må vare oppfylt

S/Y Gunga Din

Jeg ser hva dere sier om godkjenning - men det har vel med at produsentene ikke ønsker å godkjenne gamle lampehus på nytt å gjøre (da får de jo ikke solgt de nye led lampene sine), ikke at ikke ledpærer klarer sektorer og farge. At de gamle ledpærene hadde begrensede sektorer er jeg helt enig i - men de nye har akkurat samme lysbilde og styrke som de gamle pærene. Jeg klarer heller ikke å se i linken til Gunga Din at det står noe i retning av at LED ikke er godkjent? Har vi eksempel på saker hvor lanterneføringen til en båt har blitt underkjent på grunn av feilaktig pære (Led) i lampehuset? Jeg tror at man skal innse at ledpærene etterhvert er vel så gode, om ikke enda bedre enn de gamle pærene var, til absolutt alt (kanskje med unntak av varmeutvikling  :giggle: ). 

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...