Jump to content

Led pærer som er godtkjent for lanterner?

ElGapitan

Recommended Posts

Tror en sånn forklaring vil prelle av.

Linseutforming og farge er heller ikke lik.

Som Boatlamps.co.uk skriver med liten skrift nederst på siden sin:

In common with other replacement LED lamps on the market, it is not possible to have any sort of marine authority certification for individual replacement bulbs.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Lyset kommer altså fra feil sted i lanternehuset og avgrensningen lanternehuset gjør av sektoren vil dermed ikke fungere.

Det var en god illustrasjon Seabird. 

du kan heller ikke stoppe en vanlig pære med horisontal glødetråd i lanternehuset. 

som jeg skrev tidl, det står i sertifikatet på lanternen hvilke pærer som er testet o godkjent.

men når det er sagt så har jeg aldri lest/hørt om noen som blitt stoppet pga feil pære !

derimot for feil lanterneføring.......

S/Y Gunga Din

Jeg tror rett og slett at det er mange her inne som var tidlige på Led-bølgen, og kjøpte det som den gang skulle være saliggjørende for alle båtfolk. Stort sett alle sammen ble skuffet - pærene lyste dårlig, hadde liten eller ingen skjerming (som drepte radiosignalene i båten), gav feil farge på lyset, endret lyskildens plassering ift reflektorer osv. Sånn er det ikke lenger dersom man kjøper riktige pærer - eller vet hva man ser etter. 

Tror en sånn forklaring vil prelle av.

Ja - dersom man kjøper riktig type pære og bruker det til riktig applikasjon. Men at tilfellet over kan skje - absolutt.

Som Boatlamps.co.uk skriver med liten skrift nederst på siden sin:

In common with other replacement LED lamps on the market, it is not possible to have any sort of marine authority certification for individual replacement bulbs.

Dr. Led har USCG godkjente LED erstatningspærer til navigasjonslys. USCG følger Colreg - som igjen er det regelverket Norske regler er bygd på. 

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Dr. Led har USCG godkjente LED erstatningspærer til navigasjonslys. USCG følger Colreg - som igjen er det regelverket Norske regler er bygd på. 

Den var interessant Napoli....det er den første LED-erstatning-produsent som viser,

vartfall sier att deres LED er sertifisert i Hella o Aquas lanternehus, som jeg har sett.

ser ju også att den godkjente LED-pære har en helt annen utforming enn de vi er vant o se her i butikkene

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Jeg tror de er de eneste som er godkjent fortsatt. Og disse ble lagd i 2013. Slik jeg forstår det blir ikke lenger pærer godkjente / ikke godkjente. Det er hele lampen som blir godkjent, med en bestemt type pære riktignok.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Akkurat disse pærene er godkjente av uscg i de lampehusene som de selges til slik jeg forstår det. At Hella ikke ønsker å gjøre tilsvarende godkjenning er jo rent økonomisk. Dr. Led er en av de store US baserte produsentene av led - og har tydeligvis tatt seg råd til en slik godkjenning (som igjen syns på prisen av pærene). Jeg tror nok heller ikke at noen andre lanterneprodusenter ønsker å gjøre en tilsvarende prosess - de har ingenting å tjene på det, bortsett fra tapt salg av sine nye løsninger.

Uttrykte meg kanskje klossete der.

Hella ønsker naturligvis ikke å sende sine gamle, utgåtte lanternehus til en ekstern instans for å få dem godkjente på nytt med noen andre sine ettermarkeds led pærer. Og at alle andre lanterneprodusenter har led løsninger vet vi jo, men de ønsker nok heller ikke å sende sine gamle, utgåtte lanternehus til en ekstern instans for godkjenning med noen andre sine ettermarkeds pærer....

Ja, det stemmer, godt poeng. På båter mellom 12 og 20 meter skal topplanterne være 3nm, mens resten kan være 2nm. Merkelig nok gjelder det også dersom man har rundtlysende lanterne, den kan også være 2nm. Men, å nedklasse lanterner er kanskje ikke et alternativ :)

PS, det stpr ingenting om at USCG har godkjent eller sertifisert noen led pærer om dere leser på Dr LEDs pressemelding. Det står er at et uavhengig laboratotrium er godkjent av USCG. "...have been certified by a U.S. Coast Guard (USCG) accepted independent laboratory"

Og det navnløse laboratoriet har sagt er et de oppfatter at Aqua Signal series 40 anker lanterne, styr og babord er "compliant" kompatibel eller ihht krav om lanterner.

"...as compliant with the USCG COLREG 1972 (International Maritime Organization, “IMO”) standards and verified to be in conformance with the navigation light regulations of ABYC A-16."

Om dette at et testmiljø/lab har sagt dette er godt nok er jeg usikker på. Det bør vel være slik at man har satt krav til både lab og prosess men skal måle og parametre de skal måle etter... Og at dersom alle betingelser er ok så er det en godkjennelse.

Så lanternene er nok ikke godkjente med denne, men en lab mener at de nå lyser innenfor det den godkjente lanternen burde lyse. Så fint og flott. Men styrbord/babord og anker og KUN på Aqua Signal serie 40 er dette tilfelle...

Snodig egentlig ettersom man skule tro at det man burde ha gjort er å si at lyset på denne LED har samme plassering av lyskilde og gir samme lysutbytte som filamentet i følgende type slik-og-så-pære - og dermed kan brukes i alle lanterner som bruker lyspære type slik-og-så.

Selv er jeg så glad i å bli sett i tussmørket at jeg har skiftet de originale 1nm med LED fra Hella, til 3/2nm NaviLED PRO.

PS, det stpr ingenting om at USCG har godkjent eller sertifisert noen led pærer om dere leser på Dr LEDs pressemelding. Det står er at et uavhengig laboratotrium er godkjent av USCG. "...have been certified by a U.S. Coast Guard (USCG) accepted independent laboratory"

på denne siden uttrykker de seg litt klarere

Certified by testing agency approved by USCG (documentation available) when used in Aqua Signal series 40 housing.  2 mile visibility.

(det er klart att du kan lese dette,  som att det er labbet som er godkjent.......og att det

dokumentasjonen på att labbet er godkjent som finnes tilgjengelig)  

men jeg skulle nok tro att de har ett sertifikat på  Aqua Signal 40 + pære som er godkjent

i annet fall skulle det vare veldig falsk markedsføring

http://svhotwire.com/tag/coast-guard-certified/

S/Y Gunga Din

Hmmm... Endte opp med å sende mail til Dr. Led, så får vi se hva de sier:

Hi,

I´m writitng to you after a discussion on the Norwegian forum baatplassen.no. It is claimed there that no led bulb will conform to USCG regulations. You claim to have the only USCG approved after market led bulb on the market. Can you please infom us a little about what the bulb is approved for - and what uses it would be suitable for? 

Best Regards,

Da fikk jeg svar fra Dr. Led - med sertifikater på en del av de pærene/lanternene som er USCG godkjente. Her er svaret:

"Hi XXXXX,

We sent our LED bulbs with nav light fixtures to a USCG approved lab to certify the LED bulbs for its colors and intensity.

Yours truly,

Jim
for Dr. LED"

Jeg vet ikke hvordan jeg laster opp sertifikatene? Men de er (utrolig nok...) interessant lesning! Kan noen forklare meg opplasting av dokumenter?

Jeg ser forøvrig at enkelte av pærene også ifølge laboratoriet er godkjente som 3NM pærer.

Dr Led sine sider viser stort sett tegninger av lampene - og svært lite av hvordan lampene ser ut. Dersom dere går inn på Westmarine sine sider er det faktiske bilder av lampene. Da blir det litt greiere å se hvordan dette kan fungere ift vinkler, bredder, høyder o.l. 

Dette ble lærerikt også det :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...