steffolini Startet 6.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2016 Hei! Deiver å ser på en gammel snekke som har en 21hk volvo penta diesel men har hørt veldig mye dårlig om disse motorene, spørsmålet mitt er: er dette sant? Og i såfall hva er så dårlig med de Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 Hei Velkommen til formumet. Eg vil seia ja, men med atterhald om at dei kanskje er enda dårlegare... Eg har hatt to VP-ar, og skal aldri ha fleire, men det må seiast at det er jo dei som er nøgde med sine VP. Stikkord for dei eg hadde er grunnleggande dårleg konstruksjon, vatn i olja, dårleg kjøling m.m. Dyre deler.... Dersom motoren er like gamal som båten, er motoren truleg passert levetida den er laga for. Det kostar myyyyykje å bytta motor.. Dersom motoren i tillegg er saltvasskjølt kjøpar du ei utgiftsbomba. Uansett, lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 Vær klar over en ting. Av småmotorer lager VP ingen selv. De eneste i nyere tid er 2001-2002-2003. Ellers er de laget av Perkins, og er meget bra motorer. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 6.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 md1 ett problem md 2 og md 11 2 problemer md 17 tre problemer problemer med topp pakninger - kjøling -olje trykk egner seg best som ile Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 6.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 Jag har ägt en bohusjulle med en Volvo Penta MD 1 A, min bror har den nu. Motorn är byggd 1967 har alltid varit sjövattenkyld, det är bytt någon avgaskrök det är allt, men den är ju bara snart 50 år och startar och går varje år, har inte nekat en enda gång. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 (redigert) Hei og velkommen til forumet! Noter type på motoren din f.eks MD11 og søk på det i søkefeltet i dette forumet så finner du mange erfaringer. Det finnes ikke et enkelt svar på spørsmålet ditt fordi hvor måten motoren er vedlikeholdt og brukt på kan variere mye. Fordelen med en motor det er solgt mange av, slik som Volvo Penta, er at mange kjenner dem og kan gi gode råd. Her er også en erfaringsdatabase samt eget sted med manualer og beskrivelser. Et siste viktig poeng er tilgang og pris på deler til motoren. VP / Perkins har benyttet mange standard deler som fremdeles er tilgjengelige. Ting som kan ryke på gamle motorer er f.eks. dieselpumpe, vannpumpe, dynamo eller startmotor. Dette er som regel tilgjengelig både VP og 3.partsleverandører ("uorginale deler"). Pga stort salg gjennom tidene kan disse være rimelige sammenlignet med et annet merke der du kun får tak originaldeler. Redigert 7.Januar.2016 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 (redigert) Vær klar over en ting. Av småmotorer lager VP ingen selv. De eneste i nyere tid er 2001-2002-2003. Ellers er de laget av Perkins, og er meget bra motorer. Som Perkins igjen kjøper fra japanske Shabaura og Kubota Redigert 7.Januar.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Mnja. Litt av en labyrint dette. Japanske IHI og Caterpillar har en joint venture som heter Perkins-Shibaura som lager små traktorer, små diesler osv. VP sin D2 serie er Perkins 400 serie satt sammen i Peterborough eller Griffin, Georgia. Min motor, VP MD2030, er en Perkins Perama M30. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Mye sant i det som er sagt så langt men en ting som er veldig gunstig akkurat nå er en prøvetur. Starter motoren greit i den temperaturen vi har nå og en prøvetur på full fart over litt tid, 10-15 minutt, uten varmgang så er motoren gullegod Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
harry92 Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 hadde en snekke som jeg satt inn en volvo penta md 11 som var ferskvannskjølt, den motoren gikk som ei kule, aldri noe tull og startet uansett kulde. eneste problemet var girkassa den var slitt. slet med og få den i gir forrover men det var for den var slitt, denne motoren kjøpte jeg av en som hadde hatt motoren i seilbåten sin i alle år og holdt velikehold og passet bra på motoren. det har mye og si hvordan motoren er behandlett og om den er salt eller ferskvannskjølt. skal du ha en sånn motor så få tak i en som er ferskvannskjølt og som har stått i en seilbåt, hvis du skal ha en vp. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Er ikke md11 en Marna ? Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 (redigert) Har ikke veldig lang erfaring med penta, men jeg har ikke hatt noe problemer med min. De gamle ser jo veldig enkle ut i konstruksjonen, så det er vel som man har hørt, at alle kan skru på en slik motor om noe skulle skje. Delene er nok dyre, men det gjelder jo alt av båtdeler, finnes kanskje motorer det er billigere å anskaffe deler til. Jeg frykter at min 22 år gamle motor snart ryker, og har søkt litt på deler, og det er lett å få tak i, noe jeg ser på som et pluss. Vedlikehold er uansett et must på gamle motorer, uansett merke. Om du gjør som et av tipsene over her og søker på aktuell motortype får du sannsynligvis opp kun problemer, da det er få som regelmessig skriver innlegg om at motoren fremdeles tuter og går ;-) Ta den med på en prøvetur, sjekk oljen. Om oljen ser ut som den er skiftet i formiddag bør du passe på, da kan det være nåværende eier prøver å skjule noe. Er det vann i oljen, er ikke det heller noe særlig. Om motor og olje ser litt brukt ut, og ikke alt er polert, vasket og "nytt", har den nok gått bra endel timer, og kan holde i mange år til. Lykke til! Redigert 7.Januar.2016 av NOR2138 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 md 11 er ikke marna du forveksler det nok med marna mb 10 / volvo penta Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Som NOR2138 sier, det du finner på forum er ofte problemer med en motor. Det er i seg selv ikke negativt. Veldig mange er fornøyd med motoren sin og har ikke behov for å oppsøke ett forum. Men, er man litt interessert så kan det være lurt å lese seg frem til svakheter etc slik at man vet hva man skal passe på og ikke minst bli kjent med den motoren man har kjøpt. Mange kjører en motor i filler, noe man kunne unngått hvis man passet litt bedre på. Naboen kjørte i filler sin fordi han fikk noe dritt i vanninntaket. Sjekket så ikke at det kom vann ut av eksosen. Mer skal ikke til. Sitér dette innlegget Link to post
steffolini Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Tusen takk for svar allesammen! Skal se på båten i morgen å gi dere et nermere modell nummer på motor :-) Sitér dette innlegget Link to post
steffolini Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Hei igjen, har fått vite at det er en volvo penta md11 2syl diesel, er dette noe jeg burde satse på vis jeg sier dette er veødig billig? Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Tja, om den har vært ferskvannskjølt fra starten av så er vel dette nærmest en "uslitelig" motor som kommer til å gå i en evighet. Om den har vært saltvannskjølt så begynner den nok å nærme seg slutten. Dette er en motor som er godt kjent, og som det finnes svært mange av. Og dermed finnes det mye kompetanse og informasjon om den på nett og i båthavna di. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Åssen båt er dette? Og skal du bruke den i ferskvann siden du bor i Oppland? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Hadde ei Joda 24 i si tid, med Volvo Penta MD 17C. Mykje det samme som denne motoren, men her tresylindra. Og for å vere kort, eg hadde eindel problemer med motoren. Selde båt med motor etter 4 år. Fleire potensielle kjøparar såg det som eit minus eg hadde denne motoren og trekte seg. Kjøpte ny båt med Perkins motor og har sidan ikkje hatt problem. Trur likevel det var ein slitemotor, so levetida kunne nok bli lang. Men Volvo lagar mykje bra, men høyrde likevel mykje negativt om desse småmotorane. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Fjordgubbe; hva er det du har hørt? Jeg har forsøkt å finne ganske mye om denne motoren etter at jeg fikk meg en; men har ikke funnet noen som har klart å fortelle om noen spesielt svake punkter på den. Det eneste jeg har funnet er at veldig (nesten alle) motorer på den tiden kom saltvannskjølt, og det dreper motorer. Men det er jo uavhengig av merke. MD11 og MD17 er etter hva jeg har funnet regnet som ganske gode motorer, 2000-serien har vel litt frynsete rykte med ventil og lagere som ryker, og så blir det bra igjen med D-serien - med unntak av dieselproblematikken på litt større motorer. Ikke at jeg er noe VP "fan", men jeg liker å vite litt om hva jeg kan forberede meg på. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Som sagt, trur dette er ein slitemotor, om den ikkje er direktekjølt. Då kan du gløyme den. Her var til og med utskiftbare sylinderforingar. Mitt problem var soting som medførte at støtstengene til eksosventilane ved tre høve bøygde seg. Toppane vart demonterte og sendt til forhandlar ved to høve. Fekk berre beskjed om å tilsette eit remedium til dieselen slik at den sota mindre. Det andre problemet var sjøvanspumpa. To andre i samme distrikt hadde tilsvarande problem. Fekk alt på garantien sidan motoren var ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.