odma78 Startet 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2016 Jeg sliter med at det kommer litt diesel opp mellom dyse og hylse på motoren. Det er ikke lekkasje på diesel verken på toppen av dysa eller på retur, dette er sjekket. Har nå tatt ut alle dysene og det var diesel mellom hylse og dyse på 5 av 6,ellers var det rent og pent, på den siste var det sort bek, regner med at det på denne har vært en lekkasje på bunn av hylsa mellom dyse og hylse. Det skal ikke være pakning på disse. Hva kan være feil?, kan det være at 5 av dysene lekker der de er delt? Oddvar Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Mest sansynlig lekkasje mellom dyseholder og dyse. Det er ingen pakning eller o-ring der, bare plant stål mot hverandre, så om det kommer en ørliten forurensing imellom ved montering, så vil det lekke. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 prøvd kopper pasta? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Jakob T Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Ser ut som om det er lekkasje i dysa i skjøyten.Om lekkasjen hadde vert i bunnen av dysa ville det komt eksos. Er lett å bli lurt av lekkasje på returrøret som kan renne ned mellom dysa og kobberhylsa Sitér dette innlegget Link to post
odma78 Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Takk for svar. Har sjekket om det er lekkasje på returrøra, det er det ikke...... Jeg synes det er merkelig at det kommer diesel rundt 5 av 6 dyser, er det 5 dyser som er lekk i sammenkoblingen???? Skal opp med dysene til minge idag, sjekker vel ut om det er lekkasje de? Er det mulig og legge på tynne kobberskiver i bunnen av hylsa selv om dette ikke er originalt, gjør det en forskjell på tenning/forbrenning da dysa kommer en milimeter eller to høyere? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Mest sansynlig så er der kobberringer i bunn av hylsa. Men om der ikkje ska ver, så må du ikkje finne på å legge inn skiver. Men uansett, det er ikkje der ifra dieselen kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Det er ikkje kobberskiver.Volvo har kobberhylser.Om det blir lekkasje på hylsene er dei vanskelig å få tett.Det beste er å skifte hylsene,men det går som oftest greit å gløde ei tynn kobberskive å legge på dysespissen,det er nok bedre enn eksoslekkasje.Kobberringene på returrøret passer som oftest til dysespissen. Du har vel mest sannsynlig lekkasje i dysene,ville levert dei til overhaling Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Tror det er lekkasje fra kobberhylser, hvis det lekker mye i mellom kobberhylse og dyse så vil det høres godt hvis lekkasjen er stor. Da hører du puffelyder og det vil også komme opp eksos og uforbrent diesel. Dette skjer hvis du ikke rengjør godt nok etter at du har hatt dyser oppe for service. Det er og få kjøpt en spesialbørste i nylon som du setter på en drill slik at du får slipt bort det meste av slagg og bekk som kan samle seg opp mellom dyser og kobberhylse helt i bunn av kobberhylsa. Har erfart at dette blir glemt hos mange verksteder. Problemet oppstår ikke før du skifter dyser neste gang. Sot og slagg som ligger i bunn av hylsa vil presses ned i hylsa når du monterer dyser og lage ujevnheter i kobberhylsa. I verste fall så må kobberhylser byttes for at det skal bli tett. Hos meg så måtte det byttes 3 kobberhylser før lekkasjen var tettet. Lurt og merke dysene og sette de på plass i den sylindern de sto ida du tok de ut hvis du ikke bytter hylsene. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
mateco Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Kobberhylsen tetter mot sylinder og kjølevann, ikke mot diesel ! Om man har en diesellekkasje fra hullet til brennstoffventilen, så skyldes den dårlig tetning mellom selve dysen og anleggsflaten på brennstoffventilen. Tetningsflatene mellom dyse og brennstoffventil er stål mot stål, og presset mellom flatene er et resultat av momentet på den gjengede dysehetten. Hvis gitt monterings-moment overskrides så hender det at denne sprekker Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
BOBO II Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Kobberhylsen tetter mot sylinder og kjølevann, ikke mot diesel ! Om man har en diesellekkasje fra hullet til brennstoffventilen, så skyldes den dårlig tetning mellom selve dysen og anleggsflaten på brennstoffventilen. Tetningsflatene mellom dyse og brennstoffventil er stål mot stål, og presset mellom flatene er et resultat av momentet på den gjengede dysehetten. Hvis gitt monterings-moment overskrides så hender det at denne sprekker Riktig det mateco..Viktig å tappe ned kjøleveske hvis hylse må byttes. Det er også stort spenn i returrørene så muigheten for at disse ikke sitter riktig når en monterer disse sammen igjen er tilstede eller at kobberskiven mellom returrøret og dyse ikke sitter helt korrekt på plass. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
odma78 Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Har nå hatt dysene på sjekk hos Minge. Det var lekkasje på flere av dysene der de er delt. Mest sannsynlig vært overhalt av tidligere eiere og ikke blitt satt riktig sammen igjen. Minge trykktestet, kalibrerte for riktig trykk og planet dysesete for bare 150 kr stk.. Var forøverig ingen dysespisser som var dårlig men det var stort avvik på trykktesten. Nå er hylsebunnene rengjort så nå er det bare å håpe det blir tett når man monterer på igjen. Redigert 12.Januar.2016 av odma78 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.