Jump to content

3D-printer til båtformål

jotto

Recommended Posts

Jeg har nylig fått meg en 3D-printer. Artig! Formålet har primært vært å ha det moro. Jeg liker å tegne "ting" i 3D, og det er ekstra moro å få et fysisk resultat av det.

Det hadde vært ekstra moro å lage noe som kan brukes til båtformål. Jeg tenkte jeg skulle lage festemekanisme for regntrekk til skjærgårdsjeepen, uten at jeg har tenkt så mye på detaljene her.

Man kan jo kjøpe det meste, men av og til er det bedre med noe som er spesialtilpasset sin egen båt og/eller utstyr.

Noen andre idéer? 

Hei,

Jeg øsnket å tilte et autopilot display. Da printet jeg ut en brakett for dette. Er ikke sikke på om print matrialet er UV bestandig så jeg lakkert braketten med Quick lakk. Den har nå holdt seg fin I fire år nå. Ellers så er det jo en utfordring med hvor grovt man skal lage ting I forhol til belastning. Det matrialet vi bruker er jo ikke akkurat gratis. Uansett lykke, dette er jo morro

Der er du inne på noe. Jeg har tenkt at 3D-printing er bare til å lage modeller osv. og ikke praktisk anvendbart før man kan printe  med metall. Vi husker jo alt hysteriet omkring den "3D-printede pistol" - før man oppdaget at den bare kunne avfyres 1 gang - og at man hadde jukset og brukt et tennstempel i metall. Da innså folk flest at 3D-printing ikke utgjør en trussel for menneskeheten - ennå.

Og før det skjer, så er jo det å lage plugger for sandformer en åpenbar praktisk anvendelse.

Vi snakker ikke akkurat om hjemmebruk her men....

http://www.3dsystems.com/3d-printers/production/prox-dmp-320

Synd ikke printeren er større, for da kunne du ha printet deg en ny båt...he-he...

Det er jo så populært med modulbasert bygging i båtbransjen, så det er jo bare å bryte opp i mindre moduler og printe i vei. Var det ikke en som sa at materialet kostet fra 185,- pr kilo? En 5-tonns båt får da en materialkost på 925.000,-. Printer man motor og alt annet også er det penger å spare...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 4 måneder senere...
Svart (redigert)

En liten oppdatering på min egen tråd!

Jeg har en Nordkapp Enduro 550. Fantastisk morsom båt, men det er for få hoppholdere! Jeg savnet koppholdere ved setene bakerst.

Jeg var lite lysten på å bore i skroget for å montere nye, så hva gjør man da... jo, man tegner og printer dem! ;-)

Det er et hull bak luka over rommet til fortøyingstauene på hver side av setet. Her holdes koppholderne på plass enkelt og effektivt. Når de ikke er i bruk, så kan de legges i stuverommet under.

bilde

bilde

bilde

Redigert av jotto (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...