Jump to content

Måler strøm mellom start + og forbruk +

Gtir_man

Recommended Posts

Holder på å legge opp nytt elektrisk i båten og måler litt her og der for å finne ut av ting.

Fant noe rart i sta, har en Maskot 3steg 20A lader koblet til forbruksbatreriene, disse går til en samleskinne. Mellom denne skinna som er forbruksbatreriene + og startbatteriet + måler jeg 9v nær laderen står på. Start + og forbruk + er fraskilt. Men di er tilkoblet quick ladeseperator .

Hva skjer her ? Er dette normalt ? Så fort jeg kobler vekk laderen er problemet borte ..

Anyone ?

Å måle 9 volt i eit 12 volts anlegg er so langt frå å vera normalt, at eg heller vil sei KRISE. Forutsatt at du har eit voltmeter som viser riktig. Men eit par målinger til, kan kanskje få ein løsning litt nærare:

Måling mellom startbatteri - og forbruk -

Måling mellom + og - på startbatteri

Måling mellom + og - på forbruksbatteri

angi retning på den målinga som er gjort, hvilket batteri som er høgast i +

Magne

Edit: måle batterispenningene i ein situasjon der det er 9 volt mellom startbatteri + og forbruk +

Redigert av Dinamo (see edit history)

Ikke sikkert dette er løsningen, men kan være kombinasjonen lader og instrument som er problemet.

Det kan være at laderen din "pulser" under lading, og instrumentet ditt ikke skiller godt mellom likespenning og pulsspenning.

Dessuten vil ikke et instrument bruke strøm / gi strømtrekk, så det kan være en ting å sjekke.

Enkleste måten: Bruk en prøvelampe i stedet for et instrument (prøvelampen vil ha et strømtrekk, det kan utgjøre en forskjell).

En spenningsforskjell på 9 v skal få en standard 12v pære til å lyse. Gjør den det har du nok et problem en plass. Om ikke; mål spenning mens prøvelampa er koblet på (altså mål mellom de to +'ene med både instrument og prøvelampe samtidig).

Vil tro at du ikke måler noen forskjell da.

Redigert av Sjøfare (see edit history)

12.3 og 12.54 er helt normale spenningsverdier for fulladete batterier som ikke står under lading eller belastning.

Der må jeg arrestere deg litt! Et batteri på 12,3 V er tappet ned til halv kapasitet og må lades umiddelbart for å ikke ta skade! Et på 12,54 V er vel tappet ned til ca 70%. Fulladet batteri skal ligge et sted mellom 12,7 og 12,8 volt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er en tegning av hvorden det er lagt opp.. ( ja jeg vet, drit flink til å tegne  :giggle:  )

har også merket hvor jeg måler 9+ volt. derfor mistenker jeg kanskje dynamoen ? 

Feil på bildet forresten.. hovedstrømmen til motoren står på når jeg måler. altså det er forbindelse mellom batteri og starter/motor. men ikke startbatteri og samleskinne.. 

HAr også testet med dynamokabel/samt batterikabler koblet vekk fra Quick ladeseperator, saMME MÅLING DA.. 

Det som er merkelig er at slik må det ha vært i hele sommer. Det eneste jeg har gjort er å fjernet alle tilkoblingene til forbrukerene i bryterpanel og sikringsboks. så sikringsboks i dag er tom for tilkoblinger.. 

bilde

Hvorfor måler du mellom pluss på to forskjellige banker? Hva mener du dette måleresultatet skal si deg? I mitt hode betyr det ingenting som helst, dette er to helt separate systemer og du vil ikke kunne lese noe ut av det resultatet du får opp....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vis du har slått av hovedbryter og ingenting er koblet direkte til batteri og lader koblet direkte til forbruksbatteri skal ikke du få noe fra lader ut på anlegget ditt. Da ville jeg sjekket om hovedbryter er koblet riktig/ evn bryter som den skal, om noe kan være koblet til batterier før hovedbryter eller rett på batteri. Hovedstrøm motor av/på har ingen invirkning ?

Jeg mistenker at det kan ligge en splitt på en kabel som allerede var i båten som nå forbinder motor med forbruk.. eller noe .. 

Det som er rart er at jeg måler samme volt mellom Dynamo + og Forbruk + og det eneste som kan forbinde disse sammen er kablene fra startbatteri til motor og en eller annen kabel som er i mellom her jeg ikke ser..

MEN, båten har jo vært i bruk i hele sommer uten strømproblemer.. og alt jeg har tett bort er jo fra samleskinne til forbrukere, ingenting annet.. 

Skal få målt i morra men 2 forskjellige multimeter, oppdaterer når feilen er funnet !

tegnet litt enklere.. 

Mulig det bare er meg som tror det er noe galt.. Det gnistrer ikke ved montering av noen kabler noe sted heller... 

bilde

Jeg var ute for det samme med mitt multimeter. Målte ca 10-11 volt mellom batteri + og verktøykassa og andre diverse metallgjenstander jeg fant frem. Så dette er nok ikke unormalt, selv om det ikke alltid fremkommer slike spenninger. Men det er tross alt spenninger mellom to punkter som blir målt og ikke strøm. Derfor gjør du som sjøfare allerede har nevnt i inlegg 5. Finn frem en prøvelampe å koble mellom der du måler 9 volt. Lyser den ikke er det heller ingen strømlekkasje.

Har du ikke prøvelampe kan du ta ei lommelyktpære å koble noen ledninger til. Det er bare en fordel at pæra har lav volt og wattstyrke for da vil den avsløre selv små strømlekkasjer, men sjekk at pæra er hel både før og etter testen. Ei 12volt pære på 10 watt vil neppe lyse hvis det er en liten strømlekkasje.

Som nevnt vil spenningen gå til 0 når lampen er tilkoblet fordi glødetråden i pæra vil overføre batterispenning til + skinnen, men forblir lampen slukket er det ingenting galt.

eg har prøvd meg på å rydda den første tegningen i denne tråden.

bilde

Og so oppdager eg at den spennongen som er målt, ikkje egentlig er målt mellom begge batteri +, men mellom ein batteribrytar type 1 - 2 - 1+2 og startbatteri+

Dette forklarer ein heil masse, for då kan det vera ikkje meir enn ein lekkstrøm på grunn av luftfuktighet som er heile feilen :sweat:

Magne

Edit: den batteribrytaren type 1 - 2 - 1+2 kan gjera to ting: den kan plassera forbruk på forbruks- eller startbatteri, og den kan kobla sammen desse batteria, om du vil bruka opp alt som er av strøm mobord. I mitt hode er denne brytaren overflødig, eg går so langt som å sei at eg ville ha fjerna den.

..Eller bare ta vekk + fra '1' på denne 1+2 bryteren, og ha den som den er om det er krøkkete å bytte den.

Vår står i en sideluke på dekk med bra tilgjengelighet uten å åpne motorrom, og den er jo overflatemontert oppe i et hjørne der det er dårlig tilkomst for å bytte.

Alternativet er en BEP, eller std. vribryter montert i en boks og såre knoker for å få lagt om 70kv kabler, lage nye hull og feste boksen.

..Eller bare ta vekk + fra '1' på denne 1+2 bryteren, og ha den som den er om det er krøkkete å bytte den.

Vår står i en sideluke på dekk med bra tilgjengelighet uten å åpne motorrom, og den er jo overflatemontert oppe i et hjørne der det er dårlig tilkomst for å bytte.

Alternativet er en BEP, eller std. vribryter montert i en boks og såre knoker for å få lagt om 70kv kabler, lage nye hull og feste boksen.

No kan ein vel seia at den Quick-en som er der er jamngod med ein BEP, då. so Quick og 1+2 er egentlig smør på flesk. Ellers so er eg enig i at det kan vera nokolunde enkelt og heilt greitt å leggja forbruket rett på terminalen til forbruksbatteri i denne 1+2 brytaren og setja den på 0 og gløyma den.

Magne

Blei ikke noe klokere i dag. Har kjøpt 3 nye hovedstrømbrytere. Forbruk,start og vinsj. Alle er On/Off ..

Koblet disse men blir ikke noe klokere på målingene. Ja på volt meteret står det ikke Mv men V og det er 9.23 foreks og ikke .923 ;-)

Er sikkert noe jeg ikke klarer og se som er grise enkel i forklaring. Jeg bare ser d ikke ...

..........................har en Maskot 3steg 20A lader koblet til forbruksbatreriene, disse går til en samleskinne. Mellom denne skinna som er forbruksbatreriene + og startbatteriet + måler jeg 9v nær laderen står på. Start + og forbruk + er fraskilt. Men di er tilkoblet quick ladeseperator .

.........................Så fort jeg kobler vekk laderen er problemet borte ..

Om dette stemmer, så sier det meg at det er laderen som gjør disse målingene. Da gir det (i mitt hode) lite relevans å sjekke dynamo, hovedbrytere etc for feil. Alle disse andre komponentene viser jo at de er OK når laderen er frakoblet.

Så spørs det hva som gjør denne målingen og hva det har av praktisk betydning.

For å si det enkelt: En lader leverer ikke ut en like glatt og fin likespenning som batteriene gir. Du risikerer at den også leverer noe "rusk" i form av ripler, pulser, spenningstopper osv.

Så spørs det hvor godt instrumentet ditt greier å luke ut dette rusket før den presenterer et likestrømsresultat i displayet (et billig instrument gjør normalt en dårligere jobb med dette enn et dyrere).

Så målingen kan være et resultat av dette.

Så er det dette med potensiale. Alt har i utgangspunktet et spenningspotensiale. Det er derfor hegra måler spenning mellom batteri og verktøykassa. Det er også derfor jeg måler 50V mellom fingeren min og låsen på laptopen (rekorden min er 104V faktisk).

Måler du feks mellom jordingen i huset og batteri + eller - i bilen får du helt sikkert også merkelige målinger.

Som før nevnt, får du en liten pære til å lyse mellom disse målepunktene, eller fortsatt måler spenning når en prøvelampe er koblet mellom ville jeg definitivt sjekket videre.

Om ikke, hadde ikke jeg fulgt dette så mye videre. Om du har bestemt deg for å komme helt til bunns i dette åkkesom, ville jeg sjekket Maskoten litt nærmere  :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...