Gtir_man Startet 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2016 Holder på å legge opp nytt elektrisk i båten og måler litt her og der for å finne ut av ting. Fant noe rart i sta, har en Maskot 3steg 20A lader koblet til forbruksbatreriene, disse går til en samleskinne. Mellom denne skinna som er forbruksbatreriene + og startbatteriet + måler jeg 9v nær laderen står på. Start + og forbruk + er fraskilt. Men di er tilkoblet quick ladeseperator . Hva skjer her ? Er dette normalt ? Så fort jeg kobler vekk laderen er problemet borte .. Anyone ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 (redigert) Å måle 9 volt i eit 12 volts anlegg er so langt frå å vera normalt, at eg heller vil sei KRISE. Forutsatt at du har eit voltmeter som viser riktig. Men eit par målinger til, kan kanskje få ein løsning litt nærare: Måling mellom startbatteri - og forbruk - Måling mellom + og - på startbatteri Måling mellom + og - på forbruksbatteri angi retning på den målinga som er gjort, hvilket batteri som er høgast i + Magne Edit: måle batterispenningene i ein situasjon der det er 9 volt mellom startbatteri + og forbruk + Redigert 7.Januar.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Måling mellom start + og - = 12.54v Måling mellom forbruk + og - = 12.30v alle minusene er koblet sammen på samleskinne. Altså dette skjer kun når batteriladeren er koblet direkte på forbruk. Alle hovedstrøm er slått av. Og 9v måles mellom forbruk + samleskinne (som er etter hovedbryter) og start + ... Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Kan det være en lekkasje mellom dynamo ? Starter ? Ingen andre forbrukere er koblet enda.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 (redigert) Ikke sikkert dette er løsningen, men kan være kombinasjonen lader og instrument som er problemet. Det kan være at laderen din "pulser" under lading, og instrumentet ditt ikke skiller godt mellom likespenning og pulsspenning. Dessuten vil ikke et instrument bruke strøm / gi strømtrekk, så det kan være en ting å sjekke. Enkleste måten: Bruk en prøvelampe i stedet for et instrument (prøvelampen vil ha et strømtrekk, det kan utgjøre en forskjell). En spenningsforskjell på 9 v skal få en standard 12v pære til å lyse. Gjør den det har du nok et problem en plass. Om ikke; mål spenning mens prøvelampa er koblet på (altså mål mellom de to +'ene med både instrument og prøvelampe samtidig). Vil tro at du ikke måler noen forskjell da. Redigert 7.Januar.2016 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 12.3 v er jo også veldig lav spenning så sant instrumentet stemmer. Lenge siden det har vært lada? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 12.3 og 12.54 er helt normale spenningsverdier for fulladete batterier som ikke står under lading eller belastning. Der må jeg arrestere deg litt! Et batteri på 12,3 V er tappet ned til halv kapasitet og må lades umiddelbart for å ikke ta skade! Et på 12,54 V er vel tappet ned til ca 70%. Fulladet batteri skal ligge et sted mellom 12,7 og 12,8 volt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
volfro Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Ja og gjerne vel så det. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Her er en tegning av hvorden det er lagt opp.. ( ja jeg vet, drit flink til å tegne ) har også merket hvor jeg måler 9+ volt. derfor mistenker jeg kanskje dynamoen ? Feil på bildet forresten.. hovedstrømmen til motoren står på når jeg måler. altså det er forbindelse mellom batteri og starter/motor. men ikke startbatteri og samleskinne.. HAr også testet med dynamokabel/samt batterikabler koblet vekk fra Quick ladeseperator, saMME MÅLING DA.. Det som er merkelig er at slik må det ha vært i hele sommer. Det eneste jeg har gjort er å fjernet alle tilkoblingene til forbrukerene i bryterpanel og sikringsboks. så sikringsboks i dag er tom for tilkoblinger.. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Enig med Index.... 12,8 V fullladet batteri. Så få ladet dem opp .... Men er jeg blind eller har du glemt å tegne inn lader ? Hvor er den koblet inn ? Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Det har jeg glemt.. Landstrømsladeren er koblet rett på forbrukbatterier.. Men glem nå hvor mange volt batteriene har, det er ikke det som er problemet Er jo derfor jeg skal koble på laderen .. men tør ikke det når jeg måler rare verdier rundt om Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Hvorfor måler du mellom pluss på to forskjellige banker? Hva mener du dette måleresultatet skal si deg? I mitt hode betyr det ingenting som helst, dette er to helt separate systemer og du vil ikke kunne lese noe ut av det resultatet du får opp.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Christina 3 Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Vis du har slått av hovedbryter og ingenting er koblet direkte til batteri og lader koblet direkte til forbruksbatteri skal ikke du få noe fra lader ut på anlegget ditt. Da ville jeg sjekket om hovedbryter er koblet riktig/ evn bryter som den skal, om noe kan være koblet til batterier før hovedbryter eller rett på batteri. Hovedstrøm motor av/på har ingen invirkning ? Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Jeg mistenker at det kan ligge en splitt på en kabel som allerede var i båten som nå forbinder motor med forbruk.. eller noe .. Det som er rart er at jeg måler samme volt mellom Dynamo + og Forbruk + og det eneste som kan forbinde disse sammen er kablene fra startbatteri til motor og en eller annen kabel som er i mellom her jeg ikke ser.. MEN, båten har jo vært i bruk i hele sommer uten strømproblemer.. og alt jeg har tett bort er jo fra samleskinne til forbrukere, ingenting annet.. Skal få målt i morra men 2 forskjellige multimeter, oppdaterer når feilen er funnet ! tegnet litt enklere.. Mulig det bare er meg som tror det er noe galt.. Det gnistrer ikke ved montering av noen kabler noe sted heller... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Jeg var ute for det samme med mitt multimeter. Målte ca 10-11 volt mellom batteri + og verktøykassa og andre diverse metallgjenstander jeg fant frem. Så dette er nok ikke unormalt, selv om det ikke alltid fremkommer slike spenninger. Men det er tross alt spenninger mellom to punkter som blir målt og ikke strøm. Derfor gjør du som sjøfare allerede har nevnt i inlegg 5. Finn frem en prøvelampe å koble mellom der du måler 9 volt. Lyser den ikke er det heller ingen strømlekkasje. Har du ikke prøvelampe kan du ta ei lommelyktpære å koble noen ledninger til. Det er bare en fordel at pæra har lav volt og wattstyrke for da vil den avsløre selv små strømlekkasjer, men sjekk at pæra er hel både før og etter testen. Ei 12volt pære på 10 watt vil neppe lyse hvis det er en liten strømlekkasje. Som nevnt vil spenningen gå til 0 når lampen er tilkoblet fordi glødetråden i pæra vil overføre batterispenning til + skinnen, men forblir lampen slukket er det ingenting galt. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 (redigert) eg har prøvd meg på å rydda den første tegningen i denne tråden. Og so oppdager eg at den spennongen som er målt, ikkje egentlig er målt mellom begge batteri +, men mellom ein batteribrytar type 1 - 2 - 1+2 og startbatteri+ Dette forklarer ein heil masse, for då kan det vera ikkje meir enn ein lekkstrøm på grunn av luftfuktighet som er heile feilen Magne Edit: den batteribrytaren type 1 - 2 - 1+2 kan gjera to ting: den kan plassera forbruk på forbruks- eller startbatteri, og den kan kobla sammen desse batteria, om du vil bruka opp alt som er av strøm mobord. I mitt hode er denne brytaren overflødig, eg går so langt som å sei at eg ville ha fjerna den. Redigert 8.Januar.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Trodde jeg var god på å tegne jeg ... :P Strøkent tegna, ser veldig likt ut ja. I morgen skal heg sjekke mere opp i det, og ja den gamle bryteren skal vekk nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 ..Eller bare ta vekk + fra '1' på denne 1+2 bryteren, og ha den som den er om det er krøkkete å bytte den. Vår står i en sideluke på dekk med bra tilgjengelighet uten å åpne motorrom, og den er jo overflatemontert oppe i et hjørne der det er dårlig tilkomst for å bytte. Alternativet er en BEP, eller std. vribryter montert i en boks og såre knoker for å få lagt om 70kv kabler, lage nye hull og feste boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 (redigert) ..Eller bare ta vekk + fra '1' på denne 1+2 bryteren, og ha den som den er om det er krøkkete å bytte den. Vår står i en sideluke på dekk med bra tilgjengelighet uten å åpne motorrom, og den er jo overflatemontert oppe i et hjørne der det er dårlig tilkomst for å bytte. Alternativet er en BEP, eller std. vribryter montert i en boks og såre knoker for å få lagt om 70kv kabler, lage nye hull og feste boksen. No kan ein vel seia at den Quick-en som er der er jamngod med ein BEP, då. so Quick og 1+2 er egentlig smør på flesk. Ellers so er eg enig i at det kan vera nokolunde enkelt og heilt greitt å leggja forbruket rett på terminalen til forbruksbatteri i denne 1+2 brytaren og setja den på 0 og gløyma den. Magne Redigert 9.Januar.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Hvorfor kobles ikke lader inn på samme sted som dynamo inn :-) ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Ikke fullkommen, men Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
arkmarin Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Er du sikker på at det er 9,5 volt du måler i differanse og ikke 0,95 volt? Om det er det siste, så er jo alt ok hos deg. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Gtir_man Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Blei ikke noe klokere i dag. Har kjøpt 3 nye hovedstrømbrytere. Forbruk,start og vinsj. Alle er On/Off .. Koblet disse men blir ikke noe klokere på målingene. Ja på volt meteret står det ikke Mv men V og det er 9.23 foreks og ikke .923 ;-) Er sikkert noe jeg ikke klarer og se som er grise enkel i forklaring. Jeg bare ser d ikke ... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Lat meg få korrigera ein smule: mv - millivolt er 0,001 volt (1/1000). Mv - megavolt er ein million volt. Det går altso 1 000 000 000 mv på ein Mv, det er ein heil milliard. So store eller små bokstaver kan få svær betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 ..........................har en Maskot 3steg 20A lader koblet til forbruksbatreriene, disse går til en samleskinne. Mellom denne skinna som er forbruksbatreriene + og startbatteriet + måler jeg 9v nær laderen står på. Start + og forbruk + er fraskilt. Men di er tilkoblet quick ladeseperator . .........................Så fort jeg kobler vekk laderen er problemet borte .. Om dette stemmer, så sier det meg at det er laderen som gjør disse målingene. Da gir det (i mitt hode) lite relevans å sjekke dynamo, hovedbrytere etc for feil. Alle disse andre komponentene viser jo at de er OK når laderen er frakoblet. Så spørs det hva som gjør denne målingen og hva det har av praktisk betydning. For å si det enkelt: En lader leverer ikke ut en like glatt og fin likespenning som batteriene gir. Du risikerer at den også leverer noe "rusk" i form av ripler, pulser, spenningstopper osv. Så spørs det hvor godt instrumentet ditt greier å luke ut dette rusket før den presenterer et likestrømsresultat i displayet (et billig instrument gjør normalt en dårligere jobb med dette enn et dyrere). Så målingen kan være et resultat av dette. Så er det dette med potensiale. Alt har i utgangspunktet et spenningspotensiale. Det er derfor hegra måler spenning mellom batteri og verktøykassa. Det er også derfor jeg måler 50V mellom fingeren min og låsen på laptopen (rekorden min er 104V faktisk). Måler du feks mellom jordingen i huset og batteri + eller - i bilen får du helt sikkert også merkelige målinger. Som før nevnt, får du en liten pære til å lyse mellom disse målepunktene, eller fortsatt måler spenning når en prøvelampe er koblet mellom ville jeg definitivt sjekket videre. Om ikke, hadde ikke jeg fulgt dette så mye videre. Om du har bestemt deg for å komme helt til bunns i dette åkkesom, ville jeg sjekket Maskoten litt nærmere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.